Burgemeester Evrard tekent petitie tegen zwaar verkeer op N314

Paul Beun geeft de petitie af aan burgemeester Evrard. © Eric Flamand
Redactie KW

Burgemeester van Mesen Sandy Evrard ondertekende dinsdagavond een petitie van bewoners tegen de verkeersoverlast op de gewestweg N314. Ook alle raadsleden tekenden de petitie. Op 3 februari wordt in Mesen vergaderd over de problematiek op de hoofdweg van Mesen naar Komen. Het verkeer op die weg zit met 300 voertuigen per uur elke dag vast.

De petitie werd op de gemeenteraad voorgelezen door Paul Beun, samen met Giovani Lucas en Hervé Delforge de initiatiefnemer. “We zijn het verkeer in onze straat grondig beu. Dag en nacht is het verkeer hier niet te harden. Onze nachtrust lijdt er onder, vooral door het doorgaand verkeer van de vrachtwagens.”

Tellingen wijzen uit dat er gemiddeld 20 vrachtwagens per uur in beide richtingen door de straat rijden. “De oneffenheden in het wegdek versterken dan ook nog eens de overlast. Een dergelijke belasting van de dorpskern is onverantwoord. De kinderen kunnen niet meer zonder begeleiding veilig de straat oversteken om naar school te gaan.”

Nieuwe toplaag

Burgemeester Evrard meldde dat halfweg maart werken starten om tussen de Ieperhoek en Covameat een nieuwe toplaag aan te brengen. “Eindelijk”, zucht de Mesense burgervader. “Ik doe nu al 25 jaar aan politiek en het wegdek is in al die tijd nog niet vernieuwd geweest.” De nieuwe toplaag moet lawaai, trillingen en alle andere vormen van overlast verminderen. Samen met de nieuwe toplaag wordt ook een middengeleider aangelegd die de snelheid van het verkeer vanaf de Vier Koningen moet temperen.

Bijzonder aan dit dossier is dat er diverse spelers bij betrokken zijn. De gewestweg loopt immers door Wijtschate (Komenstraat) én Mesen (Steenstraat en Vierkoningenstraat). “Volgens onze laatste info zou de gemeente Heuvelland de parkeerplaatsen in de straat willen schrappen”, zegt Paul Beun, zelf woonachtig in Wijtschate. “Dat zal de ergernis van de bewoners enkel doen toenemen, want het aantal beschikbare plaatsen is nu al te krap. Bewoners van de aanpalende straten moeten hun auto noodgedwongen ook daar parkeren. Het schrappen van de parkeerplaatsen zal de veiligheid ook niet ten goede komen, want dan wordt de snelheidsbeperking nog minder nageleefd.”

Burgemeester Evrard benadrukt dat de parkeerplaatsen niet zouden verdwijnen en dat een randparking aan de brandweerkazerne er ook niet zal komen. “Ter hoogte van het bedrijf Covameat kan wel een draaicirkel voor vrachtwagens komen. Zo kunnen vrachtwagens alvast makkelijker keren in de straat.”

De initiatiefnemers hopen dat de bevoegde instanties en overheden van beide gemeenten samen tot een oplossing komen. “We vragen een beperking van het maximum tonnage voor de dorpskern met toezicht op de naleving ervan. We vragen verder ook verkeersremmers.”

Vergadering op 3 februari

Burgemeester Evrard kon niet beloven dat er door Mesen geen vrachtwagens meer zouden rijden, maar beloofde wel minder verkeersdrukte in de straat. “Ik raad jullie aan om de petitie ook af te geven in Heuvelland. Jullie zijn welkom om op 3 februari, na de vergadering; samen met mij de gemaakte afspraken te bespreken. Ik begrijp dat jullie met een pak vragen zitten, maar tijdens de vergadering zelf zijn jullie niet welkom. Net zoals ik ook niet welkom ben op de regeringsonderhandelingen.”

Burgemeester Evrard zit op 3 februari aan de onderhandelingstafel met het Agentschap Wegen en Verkeer, de gemeentes Heuvelland en Komen en Clarebout Potatoes. “We zijn allemaal West-Vlamingen. Ja,ook Komen reken ik bij ons. West-Vlamingen zijn toch gekend voor hun gezond boerenverstand. Wel, ik reken op iedereen om tot een mooie oplossing te komen.”

Tijdens de kerstperiode verstuurde Sandy Evrard nog een motie naar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “En deze week nog mag ze de petitie in de bus verwachten.”

(MDN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier