Van alle (centrum)steden van Vlaanderen taxeert Studio Brussel Brugge niet meteen als de meest hippe, maar ook in Die Scone werd en wordt volop pop- en rockmuziek bedreven. Door de decennia heen leverde dit tal van interessante verhalen op, die Antoine De Clerck in fraai uitgesponnen hoofdstukken met bijbehorend illustratiemateriaal heeft neergepend. Over hoe punk voor de democratisering van de muziek zorgde. Over hoe Elisa Waut in 1984 Humo's Rock Rally op haar naam schreef. Over de wall of fame van drummer Steven Van Havere. Over Brugge als bakermat van de inlandse hiphop. Over de invloed van de beiaard op de hedendaagse muziek. Over de boot van Jacques Brel in (Zee)Brugge. Om maar enkele voorbeelden te noemen.
...

Van alle (centrum)steden van Vlaanderen taxeert Studio Brussel Brugge niet meteen als de meest hippe, maar ook in Die Scone werd en wordt volop pop- en rockmuziek bedreven. Door de decennia heen leverde dit tal van interessante verhalen op, die Antoine De Clerck in fraai uitgesponnen hoofdstukken met bijbehorend illustratiemateriaal heeft neergepend. Over hoe punk voor de democratisering van de muziek zorgde. Over hoe Elisa Waut in 1984 Humo's Rock Rally op haar naam schreef. Over de wall of fame van drummer Steven Van Havere. Over Brugge als bakermat van de inlandse hiphop. Over de invloed van de beiaard op de hedendaagse muziek. Over de boot van Jacques Brel in (Zee)Brugge. Om maar enkele voorbeelden te noemen.Daarnaast duikt De Clerck tal van keren de backstageruimte in om grappige anekdotes en opvallende details in vier hoofdstukken 'Brupop Backstage' te bundelen. Op die manier komt hij tot een boek van liefst 240 bladzijden dat ook in steden waar geen water door de reien vloeit bijzonder lezenswaardig is. "Geen idee, ik heb dit niet bijgehouden, maar het zullen er een pak zijn. Sinds afgelopen september heb ik een vijftiental verlofdagen opgenomen om te schrijven. Daarnaast is er veel avondwerk en vaak ook nachtarbeid aan te pas gekomen. Zo kon ik na een half jaar afklokken op deze turf van bijna 240 bladzijden. Ik heb vooral veel plezier beleefd aan het schrijven van dit boek. Dat primeerde voor mij. Ik heb dit boek uit liefde voor de muziek en uit liefde voor Brugge gemaakt. Dat we deze mooie uitgave gratis aan de muziek- en Bruggeliefhebbers kunnen schenken, doet me deugd. Het cultuurblad EXit wordt immers ook al meer dan 25 jaar kosteloos aan de lezers aangeboden. Het is een fijne gedachte dat we dit voor dit boek ook zo kunnen doen. Iedereen krijgt zo de kans om een stukje jong erfgoed mee te pikken.""Mijn eerste boek 'Brupop! Een halve eeuw pop en rock in Brugge' kun je meer als een naslagwerk beschouwen. Daarin kwamen ongeveer duizend Brugse muzikanten en groepen aan bod. Nu heb ik meer de focus gelegd op de verhalen die met muziekbeleving en jong zijn gepaard gaan. Dit stelde me in staat om het onderwerp breed open te trekken en enkele interessante zijsprongetjes te maken, weliswaar altijd muziek- en Brugge-gerelateerd. Het gaat onder meer over punk, pop, hardrock, het Vlaamse lied en speedmetal, maar evengoed vinden de fans van Dominique Persoone of de liefhebbers van het carillon hun gading in het boek. Wie de cover bekijkt, zal op het eerste zicht een illustratie zien van een gitaar. Wie dit beter aanschouwt, zal vaststellen dat de snaren subtiel verwerkt zijn tot een grafische afbeelding van de Halletoren. De verhalen spelen zich bij wijze van spreken af onder de kerktoren, maar hebben vaak een nationale en internationale uitstraling.""De stad Brugge en haar muzikanten staan centraal en zijn dus de twee belangrijkste hoofdpersonages. Het zijn eerder losse verhalen uit de plaatselijke muziekscene die samen één geheel vormen. De mooie vormgeving van 'Brupop Backstage' zorgt voor evenwicht en structuur en maakt het perfect mogelijk om het boek in hapklare brokken op te delen.""Brugge is niet de grootste rockstad van Vlaanderen, maar heeft wel een bruisende muzikantenscene die goed samenklit en waar iedereen elkaar respecteert. Je hebt hier enerzijds de gevestigde waarden rondlopen en anderzijds steken ook nieuwe bands hun neus al aan het venster, zoals bijvoorbeeld BUDGET TRASH, Sunflower, Ratmosphere of George Dylan. Daarnaast krijgen groepen hier wel wat speelmogelijkheden door de ruime aanwezigheid van podia in het reguliere aanbod en in het cafécircuit. Ook onder meer het Cultuurcentrum Brugge zet met zijn Brugotta-label flink zijn schouders onder de Brugse pop- en rockscene. De muzikale verhalen voor morgen worden vandaag al geschreven.""De werkijver en de kunde van Patrick Hamilton van The Globe hebben indruk op me gemaakt. In Brugge is hij misschien niet zo gekend, maar wereldwijd scoort hij wel de ene hit na de andere waarvan de verkoopcijfers in de honderdduizenden lopen. Grappig is het relaas van muziekarchivaris Karel Vandendorpe die in mijn boek vertelt hoe het was om jong te zijn in de jaren tachtig met alle fratsen van dien. En vorige zomer hielp ik, op vraag van mijn buurman Frederik, mee met een verhuis van een zetel voor actrice Els Deceukelier. Bleek dat zij in 1985 meespeelde in de videoclip 'I Was Born To Love You' van Freddie Mercury (wijlen de zanger van Queen, nvdr) en daar een hels avontuur mee beleefde ..."(svv)