Brugse snoepkunstenaar Kim Van Daele bereikt miljoenen mensen met TikTok-filmpjes: “Dit is onze wereldwijde etalage”

Het team van Rock & Rolls Candy Artists: v.l.n.r. Ilse Daelmans, Kim Van Daele, Karin Kühn en Noach Van Damme. © Davy Coghe Davy Coghe
Philippe Verhaest

Meer dan een half miljoen volgers heeft Rocks & Rolls Candy Artists, een snoepatelier in het Nederlandse Sluis, op het sociale mediaplatform TikTok. De best bekeken video klokt momenteel af op 12,5 miljoen (!) views. Het succes van de filmpjes die de interne keuken van de snoepmakers weergeven, doet ook de Brugse zaakvoerder Kim Van Daele grote ogen trekken. “Het geheim? We houden het bewust eenvoudig en gunnen mensen een blik in een wondere wereld die anders gesloten blijft. In Sluis staan mensen aan onze etalage te watertanden, nu krijgen we reacties van over de hele wereld. Zot.”

Heeft u ooit de film Sjakie en de chocoladefabriek gezien? Het moment waarop de poorten van de tot de verbeelding sprekende fabriek openen, gaat menig (kinder)hart spontaan enkele tellen de hoogte in, want éindelijk kom je te weten hoe al dat lekkers gemaakt wordt.

Die emotie weet Kim Van Daele (32) met zijn TikTokfilmpjes ook op te wekken. De Bruggeling startte zijn ‘snoepcarrière’ zestien jaar geleden als jobstudent, maar richtte acht jaar geleden zijn eigen atelier op. “Ik heb de stiel geleerd in een gelijkaardige zaak in West-Vlaanderen, maar wilde op eigen benen staan. Mijn vader was zelfstandig schrijnwerker, ik wist al vroeg dat ik ooit voor mezelf wilde werken. Alleen heb ik het hout voor iets zoeter ingeruild”, glimlacht hij.

Het is mijn missie de rest van de wereld met mijn passie te besmetten

In Sluis vond Kim een gepast pand en samen met zijn moeder Karin Kühn stortte hij zich vol overgave in een nieuw avontuur. “Om eerlijk te zijn, ik deed toen maar wat. Ik besliste om de sprong te wagen, maar had geen idee hoe dit hele verhaal zou uitdraaien. Acht jaar later kan ik zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad.”

Glühweinsmaak

Het team van Rocks & Rolls is ondertussen uitgebreid met Noach Van Damme en Ilse Daelemans. Samen met hen vervaardigt Kim dagelijks ontelbaar veel snoepjes. “Elke spekke die hier de deur uitgaat, hebben we zelf gemaakt. En dat mag je letterlijk nemen”, beklemtoont hij. “Machines komen hier niet aan te pas, we doen alles nog met onze eigen handen. Onze snoepjes bestaan volledig uit Belgische bietsuiker. Die koken we eerst, daarna rollen we de vloeibare suiker uit en gaan we darmee aan de slag. Toen we hier acht jaar geleden van start gingen, hadden we een zestiental soorten in huis. Nu zijn dat er al zo’n zestig. De speciallekes niet meegerekend.”

Kim Van Daele aan het werk in zijn snoepatelier.
Kim Van Daele aan het werk in zijn snoepatelier. © Davy Coghe Davy Coghe

Je kan het zo gek niet bedenken, of Kim en co hebben de smaak in huis. “Gember, Red Bull, lavendel, limoen-chili… Tijdens de eindejaarsperiode maken we zelfs snoepjes met glühweinsmaak. En we werken ook op bestelling. Snoepjes met de naam van een pasgeboren baby binnenin als doopsuiker zijn enorm populair, maar we toveren ook regelmatig exemplaren met bedrijfslogo’s uit onze mouw. Dat is net het fijne aan dit beroep: je bent elke dag creatief bezig, je krijgt de kans om je constant opnieuw uit te vinden en je weet dat je producten de mensen een glimlach bezorgen. Dat schenkt ons veel voldoening.”

Aquarium

Die aanpak zit na acht jaar op kruissnelheid, want maandelijks verwerken ze bij Rocks & Rolls duizend kilo suiker tot snoep. “Om je een idee te geven, elke batch van tien kilo suiker levert ons gemiddeld zevenduizend snoepjes op. Na een drukke dag durven we de tel wel eens kwijt te raken”, knipoogt Kim.

@rocksrollscandy

Some more ASMR Candy Cutting 🤩 #handmade #candy #asmr #satisfying #fy #fyp #voorjou

♬ origineel geluid – Rocks&Rolls
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De snoepambacht wekt bij de shoppende passanten in Sluis ook flink wat nieuwsgierigheid op. Wanneer Kim, Noach en Ilse aan de slag gaan, troepen jong en oud aan het raam samen om de geboorte van een nieuwe voorraad snoepjes gade te slaan. “Soms voelen we ons wel eens vissen in een aquarium”, grijnst Kim. “Maar het is de max om de verwondering op de gezichten te zien. Niet enkel bij de allerkleinsten, ook veel volwassenen krijgen goesting door ons bezig te zien en springen de winkel binnen om een zakje aan te schaffen.”

© Davy Coghe Davy Coghe

Rusland, Mexico…

Dat livepubliek viel tijdens de coronacrisis plots weg. “Plots was het ook hier muisstil”, klinkt het. “We hadden gelukkig nog wel de handen vol, maar we misten het directe contact met onze klanten. Een voormalig werkneemster raadde me aan om TikTok-filmpjes van onze bezigheden te maken en die online te plaatsen.”

Kim kende het sociale mediaplatform enkel van naam, maar het voorstel wekte zijn nieuwsgierigheid. “Midden mei vorig jaar – in volle lockdown, dus – namen we ons eerste filmpje op. Dat werd aanvankelijk amper bekeken, maar we zetten door. Voor we het wisten, scoorden we 70.000 views en sindsdien is de trein niet meer gestopt. 146 filmpjes later hebben we ruim 580.000 volgers en is onze populairste video bijna dertien miljoen keer bekeken. Dértien miljoen. Dat is de volledige bevolking van België en Luxemburg. In dat filmpje snijden we met een schaar snoep door en dat zorgt voor zogenaamde ASMR-geluiden die bij bepaalde mensen een gevoelssensatie opwekken. Dergelijke video’s zijn erg in trek, hebben we ontdekt. We staan er ook zelf van te kijken, maar ik denk dat het succes in de eenvoud schuilt. Eigenlijk tonen we gewoon wat we elke dag doen en gunnen mensen zo een blik in een wondere wereld die anders gesloten blijft. In Sluis staan mensen aan onze etalage te watertanden, nu krijgen we reacties van over de hele wereld. Zot.”

© Davy Coghe Davy Coghe

De volgers vinden vanuit alle windrichtingen de weg naar het kanaal van Rocks & Rolls. “We krijgen reacties uit Rusland, Spanje, Mexico, Brazilië… Dat had ik nooit durven dromen toen ik acht jaar geleden mijn eerste eigen snoepjes aan het rollen was. We hebben het nog even uitgerekend: onze laatste tien filmpjes waren samen goed voor 52 miljoen views. Het raam van onze winkel is onze etalage voor Sluis, TikTok is onze etalage voor de hele wereld.”

Mobiele snoepstudio

Het TikTok-succes levert Kim ook nieuwe opportuniteiten op. “Vooral vanuit Duitsland krijgen we de laatste tijd steeds meer bestellingen via onze webshop binnen en iemand die onze filmpjes gezien had, vroeg ons om een bruidsboeket in suiker te maken. Prachtig, toch? Enkele bedrijven hebben ons ook al gecontacteerd om tegen betaling snoepjes met hun logo te maken en daar dan een filmpje van online te plaatsen, maar die boot houden we voorlopig nog even af. Het is momenteel erg druk, al willen we onze TikTok-activiteiten wel structureel uitbouwen. En daarvoor zullen we misschien extra krachten moeten aantrekken. We hebben deze nieuwe markt eerder toevallig aangeboord, maar het wordt een blijver. Dit is dé manier om Rocks & Rolls tot ver buiten de Nederlandse en Belgische landsgrenzen bekend te maken én tegelijk kunnen we de liefde voor onze stiel in de verf zetten.”

© TikTok Rocks & Rolls Candy Artists

De toekomst oogt rooskleurig, zegt Kim. “Net voor de coronacrisis hadden we concrete plannen om een mobiele snoepstudio uit te bouwen en daarmee naar feesten en events te trekken, dat project willen we opnieuw van onder het stof halen. En een tweede vestiging, eventueel aan de Belgische kust, behoort ook tot de mogelijkheden. Ik heb mijn passie gevonden, nu beschouw ik het mijn missie om de rest van de wereld ermee te besmetten. Veel lekkerder dan een virus”, schatert Kim.

Vind Rocks & Rolls Candy Artists op TikTok onder rocksrollscandy.

www.rocksrollscandy.nl

@rocksrollscandy

🌈❤️ Candy! Yummy😋! #handmade #candy #fy #fyp #voorjou

♬ Yummy – Justin Bieber
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."