Brugse online drukkerij Flyer.be overleeft dankzij de productie van mondmaskers

De online drukkerij Flyer.be vond zichzelf opnieuw uit tijdens deze coronacrisis en produceert nu gepersonaliseerde mondmaskers. “Het was dat of de helft van ons personeel economisch werkloos stellen”, zegt CEO Ahmed Hilami.

Ahmed Hilami: “We hebben onszelf op korte tijd heruitgevonden.” (foto DC) © Davy Coghe

“Wij zijn de bol.com van het drukwerk in België de grootste online drukkerij van het land. En alles wordt in Brugge geproduceerd”, zegt Waregemnaar Ahmed Hilami (42), CEO van Flyer.be in de Gotevlietstraat in Brugge. Hij werd in Marokko geboren en bleef tot zijn dertiende in zijn geboorteland, tot hij met zijn ouders naar Luik emigreerde. In de vurige stede volgde hij zijn humaniora in het Frans. Na een verhuis naar Wielsbeke studeerde hij economie aan een hogeschool in Moeskroen.

“Het ondernemen zit in mijn bloed. Na enkele korte jobs in de evenementensector heb ik 18 jaar geleden mijn eigen bedrijf Flyer.be opgestart”, vertelt Ahmed Hilami. Eerst vanuit Antwerpen, nadien in Sijsele bij leverancier drukkerij Brunet en nu vanuit de Goetvlietstraat in de Brugse haven. “Aanvankelijk verkocht ik enkel online drukwerk. Maar ik ontdekte dat het sneller ging en goedkoper was om zelf het drukwerk te produceren.”

Honderd werknemers

Flyer.be groeide uit tot een bedrijf met honderd werknemers. “Onze klanten hebben online de keuze tussen 400.000 producten die zij online zeven dagen op zeven kunnen bestellen: flyers, folders, brochures, banners, stickers… We werken sneller, efficiënter en goedkoper dan traditionele drukkerijen. Per dag hadden we, tot corona uitbrak, 500 à 600 bestellingen per dag van klanten uit België en haar buurlanden. Maar ook uit Noorwegen en Zwitserland.”

“Ook bij Flyer.be was de impact van covid-19 groot, snel daalde het aantal bestellingen. Vele klanten zijn B2B-bedrijven, tijdens de lockdown werden de meeste marketing- en communicatie budgetten bevroren. Ook de annuleringen van beurzen, zomerevenementen en festivals én de sluiting van de horeca waren voor ons dramatisch”, bekent Ahmed Hilami.

Het Brugse bedrijf had twee opties. “Ofwel sloten we een deel van het bedrijf, zetten de helft van onze werknemers buiten dienst en wachtten tot de crisis voorbij is, terwijl we probeerden te overleven. De tweede optie was het aangaan van een nieuwe dynamiek en met de hele ploeg doorgaan. Na een paar minuten bezinning hebben we uiteraard gekozen voor optie 2. We zijn bij Flyer.be niet bij de pakken blijven zitten, maar hebben onszelf op korte tijd heruitgevonden om al onze medewerkers aan boord te kunnen houden en te kunnen blijven ondernemen”, aldus Ahmed Hilami.

Mondmaskers

“Als professionals in het drukken en personaliseren kozen we voor de productie van gepersonaliseerde mondmaskers”, vervolgt de CEO van Flyer.be. “Ook al hadden geen enkele kennis van de productie van maskers, we wisten gewoon dat we een uniek en innovatief product wilden ontwikkelen dat zich zou onderscheiden van de massa maskers die de markt overspoelen. We werkten samen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in Research & Development om een herbruikbaar, ecologisch en kwalitatief hoogstaand masker te ontwikkelen dat voor 100% in België gemaakt wordt door onze medewerkers.”

“In één weekend installeerden we een productielijn om de maskers uit te snijden, bestelden we twintig naaimachines en engageerden we een twintigtal naaisters. Al snel kwamen de eerste bestellingen binnen. Geleidelijk aan hebben de Flyer.be maskers grote bedrijven verleid dankzij hun hoge kwaliteit, covid19 (Centexbel) certificering en het feit dat het een 100% Belgisch product is.”

UGent

“Zo hebben we duizenden maskers geproduceerd voor Plan International”, vervolgt Ahmed Hilami. “Ook aan bedrijven zoals Le Pain Quotidien, Bio-Life Laboratory, verschillende grote universiteiten waaronder UGent mochten we al onze maskers leveren.”

“Mondmaskers zijn een fashion item geworden dat ook moet passen bij je werkkledij. Werkgevers wensen conformiteit bij hun personeel en zien daarom heil in een gepersonaliseerd mondmasker met het bedrijfslogo erop. De omzet van de maskers compenseert nog niet volledig de verliezen die we in de drukmarkt blijven lijden, maar zorgt er wel voor dat we het bedrijf draaiende kunnen houden en werk kunnen blijven bieden aan 100 werknemers.”

“De boom van online shopping tijdens deze coronacrisis werkt in ons voordeel, we zijn een volledig gedigitaliseerde online drukker met een krachtig e-commerce platform. Dit sterkt ons vertrouwen: we hebben bij Flyer.be de juiste beslissing genomen om positief te blijven, door te gaan en samen sterk te staan.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.