Om verder te groeien en nieuwe productontwikkelingen te voeden, haalde Showpad recent 70 miljoen dollar op bij zijn aandeelhouders en internationale investeerders. Ceo van dit Gentse bedrijf is Bruggeling Pieterjan Bouten (38), de oudste zoon van een advocaat en een kinderpsychiater. Na zijn internaat aan de abdijschool van Zevenkerke, behaalde Pieterjan masters in communicatiewetenschapp...

Om verder te groeien en nieuwe productontwikkelingen te voeden, haalde Showpad recent 70 miljoen dollar op bij zijn aandeelhouders en internationale investeerders. Ceo van dit Gentse bedrijf is Bruggeling Pieterjan Bouten (38), de oudste zoon van een advocaat en een kinderpsychiater. Na zijn internaat aan de abdijschool van Zevenkerke, behaalde Pieterjan masters in communicatiewetenschappen en internationale economie in Brussel.Pieterjan Bouten startte zijn carrière bij het consultingbureau Accenture, raakte in de ban van Facebook en werkte daarom voor concurrent Netlog. In 2010 richtte hij samen met Jeroen Lemaire In the Pocket op, een bedrijf dat mobiele apps ontwikkelde voor bedrijven. Twee jaar later hield hij samen met Louis Jonckheere in Gent Showpad boven de doopvont, een spin-off van In the Pocket. Dat begon als een eenvoudig middel om gemakkelijk verkooppresentaties te tonen op een tablet. Inmiddels heeft Showpad 400 medewerkers in kantoren in Gent, Brussel, Londen, München, Wroclaw, Chicago, Portland en San Francisco. "Dit jaar willen we nog 200 nieuwe mensen aantrekken, van wie de helft in Europa. We willen nog dieper doordringen op de Europese markt en richten ook een kantoor in Japan op", stelt Pieterjan Bouten, die tegenwoordig pendelt tussen Gent en Chicago, het Amerikaanse hoofdkwartier van Showpad.Maar wat doet Showpad precies? Pieterjan Bouten: "Hoe je het ook draait of keert, bij sales draait het altijd om één persoon die aan een andere persoon verkoopt. Vroeger was dit een offline proces dat zeer inconsistent en ondoorzichtig bleek. Showpad digitaliseert dit proces, waarbij wij de effectiviteit van teams, manager, verkopers en verkoopmateriaal verhogen via feedback en inzichten in gebruik. Er zijn meer dan 1.200 internationale ondernemingen klant, waaronder Johnson&Johnson, GE Healthcare, Bridgestone, Honeywell en Merck."