Brugse Ommeland wil met nieuwe, authentieke campagne overnachtingen opkrikken

Het kasteel Bulskampveld. © Jan D'Hondt
Stefan Vankerkhoven

Tegen 2027 wil het Brugse Ommeland 20 procent meer toeristische overnachtingen realiseren en een klantentevredenheid van 90 procent genereren. Vooral bij jonge vakantiegangers is de regio nog onvoldoende gekend. Westtoer heeft een nieuw beleidsplan uitgedokterd, waarbij de authenticiteit van de regio als troef wordt uitgespeeld. Het Brugs Ommeland: zalig echt!

Volgens gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu, de voorzitter van Westtoer, is het Brugs Ommeland dé toeristische fietsregio van West-Vlaanderen. In 2020 werden op het fietsnetwerk 2,7 miljoen recreatieve fietsers gespot. Dit jaar waren het er in de periode januari-augustus al 1,9 miljoen, wat nog altijd 17 procent meer is dan voor de corona pandemie in 2019.

Groeikansen

Tom Willems, voorzitter van het beleidsoverleg Brugse Ommeland, meent dat er nog veel groeikansen in zitten. Hij legt de lat hoog en mikt in het beleidsplan 2021-2027 op nog één vijfde meer overnachtingen. “Om dit te realiseren, zijn er twaalf uitdagingen waarmee we de komende jaren aan de slag moeten gaan. Veel toeristen uit Nederland en Vlaanderen kennen de regio nog te weinig.”

Het Zwin.
Het Zwin. © Jan D'Hondt

“Inzake toeristische promotie moeten onze deelbestemmingen, zoals de Zwinstreek, landschapspark Bulskampveld, Vloethemveld, de kasteelbossen, het Tieltse en de Oudlandpolder nauwer samenwerken. Maar ook de wisselwerking met de Kust én met kunststad Brugge is beperkt. Onze regio telt meer dan honderd kastelen. Ze vormen een link met Brugge als de vroegere zomerverblijven van de Brugse adel. Dat erfgoed is te weinig belevingsvol ingericht en het gastenonthaal is onvoldoende aangepast aan de gewijzigde omstandigheden. In het Brugse Ommeland zijn de diensten voor toerisme geëvolueerd naar vrijetijdspunten die weinig open zijn in het weekend…”

Duurzame regio

Tegen 2027 wil het Brugse Ommeland, die zich uitstrekt over de zestien gemeenten rond Brugge, zich volop profileren als een duurzame, groene regio. De nieuwe huisstijl pakt uit met de baseline ‘zalig echt’, geschraagd door vijf sterke verhaallijnen. “Er zal ingezet worden op straffe erfgoedverhalen en een authentieke landschapsbeleving, met het groene karakter van de regio als voornaamste uithangbord, naast de zee en de gezelligheid”, stelt regiomanager Evy Van Schoorisse. Toeristische ondernemers krijgen acht concrete tips om onder meer de energietransitie te maken. Want het Brugse Ommeland kiest resoluut voor een duurzaam toerisme met een meerwaarde voor de gasten, de ondernemers én de bewoners.”

De verantwoordelijken bij Westtoer die het nieuwe beleidsplan uittekenden
De verantwoordelijken bij Westtoer die het nieuwe beleidsplan uittekenden © SVK

Uit de meest recente cijfers blijkt dat het Brugse Ommeland deze zomer de eerste tekenenen van toeristisch herstel noteerde. “In 2019 waren 167.000 verblijfstoeristen samen goed voor 360.000 overnachtingen. Door covid-19 werd het aantal verblijfstoeristen vorig jaar meer dan gehalveerd. Momenteel kiezen vooral Belgen voor een vakantie in eigen land. Het aantal overnachtingen in vakantiewoningen steeg daardoor al met 37 procent in vergelijking met 2019. Maar er is nog een lange weg te gaan. Hotels en jeugdlogies, die vorig jaar de zwaarste klappen kregen, registreerden in de eerste acht maanden van 2021 nog altijd een derde minder overnachtingen dan in 2019”, aldus Sabien Lahaye-Battheu.

Camping

Een ander pijnpunt is dat de Brugse regio een grote nood heeft aan kampeerfaciliteiten. Er is al jaren een nieuwe camping gepland aan de Sint-Pietersplas. Recent heeft de stad Brugge een masterplan opgemaakt, maar het is wachten op kandidaat-uitbaters en op de goodwill van landbouwers die hun grond willen verkoppen of verhuren.

Info : www.brugseommeland.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier