Brugse horeca in vizier van louche zakenman Abraham V.

Abraham V. probeert advertentieruimte aan de man te brengen bij de Brugse horeca. Volgens sommigen in een onbestaande publicatie, al houdt de Nederlander vol dat er wel degelijk een boekje zal verschijnen. © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

De louche zakenman Abraham ‘Ampie’ V. richt zijn pijlen nu op de Brugse horeca. De vzw Horeca Brugge waarschuwt dat de 72-jarige Nederlander advertentieruimte in onbestaande magazines aan de man probeert te brengen. De lokale politie onderzoekt de zaak, maar V. houdt zijn onschuld staande. “Ik ga wel degelijk een boekje uitbrengen”, zegt hij.

In een nieuwsbrief waarschuwt de vzw Horeca Brugge en Ommeland voor bedrieglijke ronseling van publiciteit. Ene Abraham V., ook bekend onder de namen Bram en Ampie, ronselt publiciteit voor een website en magazine met de naam Eat In Brugge. In de nieuwsbrief, gericht aan de Brugse horeca, staat ook een kopie van een brief die Toerisme Brugge richtte aan V. “Ten onrechte belooft u dat Toerisme Brugge zal instaan voor de verdeling van deze uitgave waar wij noch in betrokken noch bekend mee zijn”, lezen we.

Lage tarieven

Naar verluidt ging de 72-jarige Nederlander al langs bij een tachtigtal Brugse horeca-uitbaters. Hij zou advertentieruimte verkopen voor publicaties die eigenlijk niet bestaan. In dit geval dus Eat In Brugge. Leep, want het bedrijf Eat In bestaat wel degelijk, maar dan wel in Antwerpen. Eat In Antwerp is een website met uitgebreide zoekmachine om het juiste restaurant in een welbepaalde Antwerpse buurt te vinden.

“Wij werden onlangs gecontacteerd door een Brugse horeca-uitbater die onraad rook”, zegt Joel Franssen van Applic Group, het bedrijf achter Eat In Antwerp. “En ik kan heel duidelijk zijn: wij werken helemaal niet samen met de heer Abraham V. en we zijn momenteel ook helemaal niet bezig met een Brugse afdeling van Eat In. We hebben hier te maken met een oplichter, die van onze naam gebruik wil maken. Het spreekt voor zich dat we daar helemaal niet mee opgezet zijn. Dit is slecht voor onze reputatie. We hebben dan ook aangifte gedaan bij de lokale politie van Antwerpen en hebben Horeca Vlaanderen ingelicht. De man hanteert trouwens tarieven die bijzonder laag zijn, zoals 295 euro voor een volledige pagina. Vandaar dat jammer genoeg veel mensen er in trappen. We hebben contact opgenomen met de man en hem laten weten dat hij er onmiddellijk moet mee ophouden. Hij liet ons verstaan dat hij dat zou doen. Hopelijk houdt hij woord.”

Abraham V..
Abraham V..© PDV

Ook de lokale politie van Brugge is op de hoogte van de zaak. “Er werd op 16 april aangifte gedaan en er werd dus een proces-verbaal opgesteld”, zegt woordvoerder Lien Depoorter. “We hebben zelf weet van twee personen die benaderd zijn door die man, van wie één iemand effectief heeft betaald. Het onderzoek is lopende. Meer kunnen we voorlopig dus niet zeggen. We hebben ondertussen wel een waarschuwing geplaatst in het buurtinformatienetwerk voor de horeca, waarin zowel hoteliers, restaurants en cafés aangesloten zijn. We gebruiken dit netwerk niet alleen om mensen te waarschuwen, maar ook om informatie in te winnen over mogelijk contact met Abraham V.”

Een échte gids

Ondanks alle heisa is de man zich van geen kwaad bewust. “Ik heb wel degelijk de bedoeling om een gids voor de Brugse horeca uit te brengen”, reageert Ampie V. “Aan iedereen die ik contacteerde, heb ik duidelijk gemaakt en dat staat ook op papier dat ze pas de helft moeten betalen als de journalist en de fotograaf over de vloer zijn gekomen. De andere helft moeten ze pas betalen na de verschijning van de publiciteit. Het gaat over een mooi boekje op A5-formaat. En de naam Eat In Antwerp is dan misschien wel beschermd, maar voor mij gaat het om Eat In Brugge. Ze kunnen dat toch niet allemaal laten beschermen, toch? De journalist en fotografen zijn trouwens ook al op pad geweest. Ik huur overigens een kantoor aan het Stationsplein, waar ik iedere dag naartoe ga. En ik laat mij zakelijk begeleiden door een gerespecteerde Brugse accountant.”

Verleden

Het verleden van de Nederlander roept nochtans vragen op. Wie de Nederlandse media er even op naslaat, merkt dat hij in zijn moederland een berucht figuur is. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wijdde in 2014 zelfs een aflevering van het programma Opgelicht?! aan Ampie V. In die uitzending getuigen gedupeerde handelaars én de gewezen medewerkster van V. over zijn louche praktijken. De man was blijkbaar jarenlang een plaag voor de amsterdamse middenstand. Ook daar verkocht hij publiciteit voor een magazine.

Met zijn verzorgde voorkomen en vlotte praatjes kon hij een pak handelaars om de tuin leiden. Volgens de medewerkster haalde hij vlot 6 à 7.000 euro per week binnen. De eigenlijke publicaties met de verkochte advertenties kwamen er zelden of nooit. En de meewerkende fotografen en schrijvers zagen nauwelijks centen.

‘t Wapen van Damme

Opeenvolgende firma’s van Abraham V. gingen failliet, maar hij begon telkens opnieuw onder een andere naam en vanuit een ander adres. Abraham V. dook vorig jaar ook op in Damme, toen hij daar de leegstaande horecazaak ‘t Wapen van Damme nieuw leven wilde inblazen.

De man hanteerde er ontzettend lage prijzen voor zijn drankjes en snacks, waardoor de zaak wel enig succes kende, maar verdween enkele maanden later alweer met de noorderzon. Van meerdere bronnen vernamen we dat hij de huur voor het pand nooit zou hebben betaald. Quasi geen enkele leverancier zou zijn geld gezien hebben. Toen de nieuwe uitbaters in het pand begonnen, dook naar verluidt de ene na de andere deurwaarder op om niet betaalde facturen te komen innen uit de tijd dat Ampie er de zaak runde…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier