Brugse hartenjaagster runt een exclusief datingbureau voor de internationale jetset

Stefan Vankerkhoven

Vanuit haar zonnige flat met zicht op de Brugse ringvaart, bemiddelt de Brugse Hilde Watty voor de internationale jetset in de liefde. Haar datingbureau Berkeley International koppelt de rijkste Europeanen. Met toenemend succes dankzij corona.

Hilde Watty (52) runde in haar vorig leven een chique restaurant en feestzaal in Gent. Sinds 2015 is zij de managing director van het exclusieve datingbureau Berkeley International, ze is er verantwoordelijk voor Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Malta én pendelt voortdurend tussen deze Europese landen.

“Ik heb dit team van private matchmakers als klant leren kennen”, bekent Hilde Watty. “Voor ik mijn horecazaak verkocht, was ik op zoek naar een partner. Maar zoals zovele hardwerkende ondernemers, had ik onvoldoende tijd om uit te gaan en te daten. Ik liep niet rond met de sticker ‘single’ op mijn voorhoofd. Ook ik had nood aan een organisatie die potentiële kandidaten voor mij selecteerde en screende. Mijn coach vertelde mij over Berkeley en het voelde juist aan om hen mijn vertrouwen te schenken.”

“Twee jaar later vroeg het internationale bureau mij of ik voor hen wou werken. Ik heb toegehapt, ik was rijp voor een nieuwe uitdaging in mijn leven. In mijn job is vooral het empathisch vermogen van groot belang. In de hotelsector was ik het gewoon om met mensen te werken, human resources management was mij niet vreemd. Onze klanten hebben behoefte aan iemand die hun taal spreekt, die hen begrijpt.”

Discretie

Berkeley International is volgens Hilde Watty niet zomaar een dating bureau: “Iedereen die bij ons komt aankloppen, is op zoek naar een duurzame relatie, maar ook naar discretie. Wij hechten dus groot belang aan de anonimiteit van onze klanten. Wij screenen zorgvuldig iedereen die bij ons komt aankloppen, we nemen gemiddeld slechts zes op tien kandidaten aan boord. Players en gold diggers komen er bij ons niet in. Je moet single, gescheiden of weduwnaar/weduwe, én beschikbaar zijn, zowel fysiek als mentaal. Ik ben de eerste filter. Als een klant bij het intake gesprek voor mij zit en ik voel dat er iets mis is, aanvaard ik hem of haar niet. Er moet een klik zijn. Het moet goed voelen, met hoofd, hart én buik!”

“Berkeley International heeft een database van meer dan 5000 klanten. We noemen hen liever members , want ze zijn lid van ons exclusief bureau en betalen lidgeld voor hun bemiddeling”, vervolgt Hilde Watty. Hoeveel dat lidgeld precies bedraagt, wil de Brugse vrouw niet kwijt. Maar het gaat om meerdere duizenden euro’s. “Het is een financiële drempel die ongewenste personen met snode bedoelingen op afstand houdt. Onze members zijn succesvolle mensen, die hun professionele zaken vaak mooi op orde hebben, maar die in hun privéleven onze hulp kunnen gebruiken om hun soulmate te vinden. Voor hen zijn wij heart hunters . Liefde kun je niet kopen, maar met ervaring, instinct en mensenkennis kan je twee mooie persoonlijkheden samenbrengen.”

Privé-jet

“Er bestaat geen scenario vooraf, elk dossier wordt op maat en volgens de wensen van onze members samengesteld en uitgevoerd. Sommigen opteren als eerste ontmoeting voor een wandeling aan zee of in de natuur, voor anderen huren we een professionele chef voor catering aan huis, die in alle intimiteit een romantisch diner komt bereiden. Anderen vliegen met hun date in een privé-jet naar een bestemming. Tenzij het om holebi’s gaat, vragen we altijd dat de man het initiatief neemt en binnen de 48 uren zijn date opbelt voor een eerste afspraak.”

“Discretie is ons handelsmerk. Onze klanten bevinden zich in de vrije beroepen, de sportwereld, de ondernemers. Ja, er zitten bekende mensen bij. Zij verkiezen een beroep te doen op ons team van matchmakers, omdat ze dan onopvallend en in alle discretie kunnen daten. En ze weten dat de singles, die wij voorstellen, niet met foute bedoelingen op date gaan. Ik heb nog een ex-Miss World als klant gehad. Iedereen denkt: met zo’n schoonheid wil ik een romantisch afspraakje. Maar de meeste mannen vinden het te spannend om met zo’n mooie vrouw op restaurant te gaan, omdat ze vrezen dat ze dan in de roddelblaadjes belanden. Beroemd zijn is niet altijd een voordeel, soms een echte handicap.”

Corona

“Toen corona uitbrak, dacht ik dat de pandemie nefast zou zijn voor onze business. Integendeel, we krijgen nu 50% meer aanvragen dan voordien. Het is momenteel hoogseizoen voor matchmaking. Iedereen is het moe om alleen thuis te zitten en wil iemand ontmoeten. Dat kan nu niet op café of op restaurant, de intieme manier waarop wij onze leden samenbrengen is dé oplossing. Onze succesratio bedraagt 87 procent. Je merkt snel of er magie is. Als er geen klein vonkje is na de eerste date, geloof ik er niet in. Na feedback selecteren we dan een nieuwe kandidaat en kan het avontuur worden vervolgd.”, besluit Hilde Watty.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.