Brugse burgemeester is woedend omdat Unizo zich kant tegen verkeersvrije straten

© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Unizo Brugge verwacht maandag 11 mei geen stormloop op de Brugse handelszaken. Bijgevolg vraagt voorzitter Hendrik Vermeulen het stadsbestuur om de winkelstraten niet verkeersvrij te maken. Dat is nochtans een van de maatregelen die burgemeester Dirk De fauw in overleg met de lokale politie uit veiligheid wil invoeren om de sociale distancing bij het winkelen te garanderen. Dirk De fauw is woedend en verrast. Hij noemt de houding van de voorzitter van Unizo Brugge ‘wereldvreemd’ en ‘gevaarlijk’.

“Uit cijfers van dienst Toerisme, verwelkomt stad Brugge tijdens de maanden mei en juni gemiddeld 1,2 miljoen bezoekers. Maar door de uitbraak van het coronavirus is toerisme in Brugge nagenoeg volledig stilgevallen. Zolang de landsgrenzen dicht blijven, verwachten onze winkeliers in eerste instantie enkel Bruggelingen en mensen uit de wijde omgeving. Dat scheelt toch wel een slok op de borrel”, zegt Hendrik Vermeulen, voorzitter van Unizo Brugge, die op maandag 11 mei geen stormloop op de Brugse winkels verwacht.

Geleidelijke herneming

“Hoewel onze handelaars perfect klaar zijn om de klanten volgens de regels van social distancing te verwelkomen houden we er rekening mee dat er toch wat mensen hun bezoek zullen uitstellen”, zegt Hendrik Vermeulen. “We verwachten dat bezoekers zullen kiezen voor een kort, gericht bezoek aan hun favoriete winkel. Ook de horeca is voorlopig nog dicht, een factor die ook een rol speelt in het aantal bezoekers en de duur van een bezoek. Uiteraard zouden we het fantastisch vinden dat onze winkels direct terug op volle kracht draaien, maar wij verwachten eerder een geleidelijke herneming” aldus Vermeulen

Niet verkeersvrij

In de wetenschap dat er maandag geen stormloop komt, stelt Unizo Brugge voor om de hoofdwinkelstraten net niet verkeersvrij te maken. “De handelaars vrezen dat de keuze van het stadsbestuur de voorbode is van een op termijn volledig verkeersvrij stadscentrum”, vervolgt Hendrik Vermeulen.

“Indien die er komt, betekent dat de doodsteek voor heel wat winkels die o.a. grenzen aan een verkeersvrije zone waarvoor ‘een goede bereikbaarheid’ van cruciaal belang is. Waarom net nu niet van de hoofdwinkelstraat een grote shop&go-zone maken? De overheid ontmoedigt het gebruik van het openbaar vervoer en stelt de wagen en fiets voor als veilig alternatief. Een vlotte bereikbaarheid met de wagen is nu bijgevolg van cruciaal belang. Laat kopers hun artikelen ophalen net voor de deur. Veilig, efficiënt en coronaproof!

Daarnaast pleit Unizo ook voor tijdelijk gratis parkeren, zowel bovengronds als ondergronds, naar het voorbeeld van tal van andere steden. En niet alleen parking ‘t Zand en Station, maar ook nabijgelegen (rand)parkings zoals bijvoorbeeld de parking Katelijnestraat. Daar zal, door de aan de gang zijnde openbare werken, alle steun aan de handelaars welkom zijn!”

Verkeerd signaal?

Vlgens Hendrik Vermeulen moeten Brugge zijn bezoekers geruststellen en hen vooral nu het gevoel geven dat ze welkom zijn: “Het beeld van verkeersvrije straten en nadar hekkens om een menigte in bedwang te houden is een verkeerd signaal. Maak gebruik van stewards en stadswachten die bezoekers op een vriendelijke manier onthalen en hen wegwijs maken met de veiligheidsregels. Een vriendelijke stem kan richtlijnen omroepen via het bestaande luidsprekersysteem.”

“Laat de eerste shopping-dag zo normaal mogelijk opstarten. Evalueer dagelijks wat er gebeurt op het terrein en vergeet daarbij de handelaars niet te bevragen. Ook zij kunnen erg waardevolle feedback geven en een positieve bijdrage leveren op weg naar een andere shopping-beleving. Goed communiceren en snel schakelen is de boodschap!”

“In deze coronacrisis speelt de stad een erg belangrijke rol in de leefbaarheid van onze winkelkern. We moeten kost wat kost vermijden dat we geconfronteerd worden met een toename van de leegstand. We moeten daarom werkelijk alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat Brugge aantrekkelijk blijft als winkelstad. Bereikbaarheid en een positieve beleving zijn vooral nu erg cruciaal”, besluti Hendrik Vermeulen.

Profileringsdrang

De Brugse burgemeester Dirk De fauw (CD&V) is verrast over deze vraag van de voorzitter van Unizo Brugge: “Het verbaast mij deze reactie te moeten lezen, want als ik mijn agenda bekijk is er net morgen 6 mei en dinsdag 11 mei een overleg gepland met Unizo-Brugge over de handel in Brugge en in het bijzonder de heropstart van het winkelen. Deze mededeling is dan ook een vorm van profileringsdrang bij de lokale afdeling van de middenstandsorganisatie. Ik ben er ook van overtuigd dat de leden van Unizo Brugge het standpunt van hun voorzitter en de persverantwoordelijke niet volgen.”

“De reactie van Hendrik Vermeulen is strijdig met de duidelijke richtlijnen die door de federale en Vlaamse overheid worden vooropgesteld. Zo stellen alle ministers duidelijk dat het niet de bedoeling is om het FUN-shoppen te promoten. Wanneer Unizo-Brugge nu pleit om het parkeren gratis te maken, bovengronds en ondergronds dan zou daarmee net het FUN-shoppen – shoppen zonder tijdslimiet gepromoot worden.”

“Bovendien moeten de lokale vertegenwoordigers van Unizo weten dat er reeds meer dan een maand niet meer gecontroleerd wordt op het bovengronds parkeren omdat de betrokken firma de veiligheid van haar personeel niet meer kon waarborgen en er bovendien overal plaats was om te parkeren – de parkeerdruk was weggevallen.

Het stadsbestuur heeft al geruime tijd zowel in de binnenstad als op de rand zones van kortparkeren ingevoerd en ook in de parking ‘t Zand is het eerste uur gratis net om de mensen die vlug iets willen gaan kopen aan te moedigen naar het centrum te komen.”

Wereldvreemd

“Dat wij de winkelstraten – Steenstraat – Geldmuntstraat en Noordzandstraat (Zuidzandstraat niet omwille van de bereikbaarheid van de regio rond de Katelijnestraat) – elke dag van 13 uur tot 18 uur autovrij maken is echt om veiligheidsredenen noodzakelijk”, vervolgt Dirk de fauw.

Brugse burgemeester is woedend omdat Unizo zich kant tegen verkeersvrije straten
© Davy Coghe

“Het getuigt van wereldvreemdheid, gebrek aan terreinkennis en vooral miskenning van de ernst van het coronavirus om wagens toe te laten in de winkelstraten op het moment dat de winkels open zijn. Blijkbaar hebben de verantwoordelijken van Unizo de problemen niet gezien die zich stelden op een zomerse namiddag op het moment dat de ijsjeszaak Da Vinci in de Geldmuntstraat de deuren opende met een file tot de eiermarkt als gevolg.”

“Blijkbaar hebben zij ook niet gezien wat zich maandag voordeed aan de Veritas in de Steenstraat met file tot aan de markt als gevolg. Weten zij dan niet dat wanneer wachtenden op het voetpad staan om een winkel binnen te mogen er helemaal geen 1,5 meter meer overblijft om op het voetpad te kruisen met winkelende mensen die gewoon voorbij willen. Daarom zeggen wij ook duidelijk en richten de straat ook zo in dat wachtenden op het voetpad staan terwijl wie voorbij moet via de weg zal gaan.”

Onverantwoord

“Dat deze regeling ook in Oostende, Roeselare en Antwerpen wordt uitgewerkt met een inrichting dat men rechts moet houden op de rijbaan is hen blijkbaar ontgaan. Unizo Brugge zou blijkbaar alles zijn gang willen laten gaan, want zo’n vaart zal het wel niet lopen … Dit is een totaal onverantwoordelijke houding. Als burgemeester wil ik die verantwoordelijkheid niet op mij nemen en daarom worden de maatregelen uitgewerkt om de heropening van de winkels op een veilige manier te laten verlopen”, aldus een woedende Dirk de fauw.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.