Brugs techbedrijf rijft 43 miljoen euro binnen om hackers te slim af te zijn

Medestichter Matias Madou (rechts), hier met werknemer Nathan Desmet, wil Secure Code Warrio uitbouwen tot een begrip in de wereld van de cybersecurity. © Kurt Desplenter
Philippe Verhaest

Vanuit de hoofdstad van West-Vlaanderen bouwen Matias Madou en Pieter Danhieux aan een digitaal sprookje. Hun amper vijf jaar jonge cybersecurity-bedrijf ‘Secure Code Warrior’ wil dé referentie worden om hackers te slim af te zijn. Hun platform, dat al 100.000 programmeurs behoedt om fouten te maken, trok nu ook de aandacht van de Amerikaanse bankengigant ‘Goldman Sachs’. Die zorgt voor een kapitaalsinjectie van 47,6 miljoen dollar. “Nu kunnen we verder groeien. Ons doel is om álle 25 miljoen programmeurs ter wereld aan ons te binden.”

Het verhaal van Secure Code Warrior leest als een jongensdroom. Stichters Matias Madou (39) uit Lichtervelde en Blankenbergenaar Pieter Danhieux (39) studeerden begin deze eeuw samen aan de UGent, maar sloegen daarna hun vleugels uit. Matias werkte vanuit de Verenigde Staten voor Fortify, een bedrijf dat cybersecurity-problemen na een aanval oplost, zijn collega trok richting Australië om er te werken voor het Britse defensiebedrijf BAE Systems.

Op een congres liepen de studiemakkers elkaar opnieuw tegen het lijf en ontdekten ze hun gemeenschappelijke passie: proactief met cybersecurity omgaan. “We besloten de handen in elkaar te slaan. Zo zag Secure Code Warrior het levenslicht”, doet Matias uit de doeken. Hij opereert vanuit het hoofdkwartier net buiten de Brugse binnenstad, Pieter is te vinden in de vestiging in Sydney. Ook in Boston, Londen, Singapore en Portland heeft het bedrijf intussen vaste voet aan de grond. Het cybersecurity-bedrijf werkt niet reactief en richt zich ook niet op experts die achteraf lekken in software moeten dichten. “Wat wij doen, is vrij eenvoudig”, stelt Matias. “Programmeurs zijn het gewoon om een soort alarm in hun software in te bouwen. Wanneer er een cyberaanval gebeurt, floepen de rode lichten aan. Wij willen die mentaliteit wijzigen en hen vóóraf alle mogelijke veiligheidsmaatregelen laten nemen.”

Tegen midden 2020 moeten we op 200 werknemers afklokken. Het gaat snel – Matias Madou

Die visie legt Secure Code Warrior geen windeieren, want hun platform bereikt nu al wereldwijd 100.000 developers. “Wij zorgen voor een trainings- en testomgeving die meedenkt met softwareontwikkelaars. Zij kunnen er hun codes uitproberen en aftoetsen op fouten. Zo is de cybersecurity meteen een pak hoger en maak je het hackers en mensen met slechte bedoelingen een pak moeilijker om in te breken.”

Kip met gouden eieren

Het jonge bedrijf, dat aanvankelijk vanuit de gebouwen van Howest in Brugge met de steun van enkele getalenteerde studenten aan de slag ging, heeft zo de kip met de gouden eieren in de techwereld vast. “Wij bieden een antwoord op een vraag die eigenlijk al lang bestaat. Bovendien houden we het voor de programmeurs leuk. Onze trainingsomgeving is geen saaie kooi waarin ze hun werk moeten testen, wij hebben een doorgedreven gamification toegepast. Er zijn scoreborden, collega’s kunnen onderling tornooitjes spelen én we ondersteunen 29 programmeertalen. Daarmee dekken we minstens 90 procent van de bestaande markt.”

Stichters Matias Madou (links) en Pieter Danhieux.
Stichters Matias Madou (links) en Pieter Danhieux.© GF

Bovendien mag het bedrijf zich pionier noemen. “Pas nu zien we her en der kleine start-ups die ons concept kopiëren”, klinkt het. “Maar wij hebben vijf jaar voorsprong. We zijn niet van plan om die nog af te geven.” Na vijf jaar keihard bouwen, volgde een maand geleden de kers op de taart: de Amerikaanse bankreus Goldman Sachs tekent voor een kapitaalinjectie van liefst 47,6 miljoen dollar (42,9 miljoen euro, red.). “Een zegen voor onze onderneming”, omschrijft Matias het bedrag.

Ons doel is duidelijk: op termijn willen we álle programmeurs ter wereld aan ons binden. En dat zijn er 25 miljoen – Matias Madou

“We zijn bewust op zoek gegaan naar extra middelen. Om even succesvol te blijven, moeten we nu groeien. Met deze extra middelen kunnen we onze ambitie omzetten in realiteit. Al hadden we nooit durven dromen dat we zó’n groot bedrag zouden kunnen gebruiken. Dit bewijst dat onze investeerders geloven in wat we doen. Ons product heeft een enorm groeipotentieel. Ons doel is duidelijk: we willen álle 25 miljoen programmeurs van deze wereld aan ons binden. In die optiek willen we ons aanbod ook uitbreiden. Zo hebben we al een spellingcontrole die programmeurs in realtime verwittigt wanneer ze een fout maken. De bètaversie wordt nu al door enkele van onze trouwe klanten getest, maar dit jaar willen we de tool helemaal uitrollen.”

Bekendheid vergroten

Een andere uitdaging is om hun merk bekender te maken. “Daar hebben we nog een hele weg af te leggen”, geeft Matias toe. “We willen dé referentie worden wanneer het over het proactief aanpakken van cybersecurity gaat. We plannen een doorgedreven marketingcampagne. We zullen ons profileren op gespecialiseerde beurzen en congressen… En we willen ook investeren in onze mensen. Zo zullen we forser inzetten op onze verkoopafdeling.”

Nu telt Secure Code Warrior 120 werknemers. Zeventien daarvan zijn in Brugge gevestigd, de rest is over de vier andere vestigingen verspreid. “Tegen midden 2020 willen we 200 mensen in dienst hebben en in onze hoofdzetel in Brugge willen we in aantal verdubbelen. Hier leggen we de klemtoon op onderzoek en ontwikkeling, het kloppend hart van Secure Code Warrior. Maar om degelijk te groeien, heb je de juiste mensen nodig. Daarom leggen we hen ook zo goed mogelijk in de watten. Elke maandag organiseren we een gezamenlijk ontbijt en wie zijn verjaardag viert, mag aan ons rad van fortuin draaien en gaat naar huis met een leuke prijs. In april trekken we met ál onze medewerkers voor vier dagen naar Thailand. Daar dompelen we iedereen onder in onze unieke bedrijfscultuur.”

Het is duidelijk dat the sky stilaan the limit is, voor Matias en Pieter. “We hebben nu wereldwijd 200 klanten, met de VS, Europa en Australië als belangrijkste markten. Daar zitten grote spelers bij zoals de Amerikaanse bank JP Morgan Chase, maar we gaan voor het allerhoogste. We willen voor de cybersecurity-wereld zijn wat Apple jarenlang was op vlak van innoverende digitale producten: de trendsetter.”