Brugs seinhuis coronaproof en safety angel voor spoorwerven

De onderhoudsploeg van Infrabel is eindelijk opnieuw voltallig. (foto Infrabel)
Stefan Vankerkhoven

Het seinhuis in Brugge, dat het spoorverkeer in West-Vlaanderen superviseert en dagelijks 700 treinen in het oog moet houden, is ‘coronaproof ‘gemaakt. Plexiglas, mondmaskers en handgel moeten de gezondheid van de honderd werknemers garanderen. Ondertussen is ook de technische ploeg van Infrabel opnieuw voltallig, zodat de essentiële onderhoudswerken voor de zomer kunnen afgewerkt worden.

De voorbije weken werd het personeel in het seinhuis in Brugge met een derde afgeslankt. “Omdat er minder treinen reden, maar ook om de social distancing te kunnen garanderen”, zegt Steffen Haegeman, chief of operations in het seinhuis. Die ambtenaren werden niet technisch werkloos gesteld, maar werden wel uit veiligheidsoverwegingen naar huis gestuurd. “Er geldt zelfs een werkquarantaine, waarbij wij geen contact mogen hebben met onze collega’s in Gent. Stel dat corona onder het personeel van het Gentse seinhuis uitbreekt, zou het een drama zijn als ook de Brugse ploeg besmet raakt”, aldus het Brugse diensthoofd.

700 treinen per dag

Er werden in het Brugse seinhuis scheidingswanden in plexiglas geïnstalleerd tussen de verschillende boxen van de operating room. Op de grond staan looplijnen ingetekend. Op diverse plekken hangen hygiënische voorschriften. Kleedkamers en toiletten mogen slechts met een beperkt aantal personeelsleden tegelijkertijd betreden worden. “De mondmaskers worden gedragen van zodra de werknemer zich weg van zijn werkpost begeeft. De werkposten worden gedesinfecteerd na elke shift”, stelt Charlotte Verbeke, woordvoerder bij Infrabel voor Vlaanderen.

Dagelijks waakt het personeel van het Brugse seinhuis, in shifts van twintig werknemers, over het verkeer van 700 treinen : 600 passagierstreinen, 50 goederentreinen en 50 rangeringen. “De wissels worden wel automatisch bediend, maar wij staan nog altijd in voor de volgorde van de treinen. Wij beheren 24 uren op 24 het treinverkeer in onze provincie”, stelt Steffen Hageman.

Omwille van de gefaseerde opstart van het bedrijfsleven en het onderwijs draait de NMBS sinds begin deze week terug op volle toeren en is het aantal treinen weer opgevoerd tot het ‘normale’ niveau. Bijgevolg is het team van het Brugse seinhuis opnieuw voltallig op post.

Safety Angel

Dat is ook het geval voor de onderhoudsploeg van Infrabel. “135 arbeiders onderhouden de sporen in de regio Brugge-Oostende-Knokke”, zegt manager Len Steyaert. Een aantal onderhoudswerken dienden uitgesteld te worden, omdat op de werven de regels van de sociale disntancing niet konden gewaarborgd worden. “We hebben ons met een halve bezetting moeten beperken tot de essentiële werken, zodat de veiligheid van het spoorverkeer ten allen tijde gegarandeerd bleef.”

Len, Steffen en Charlotte in het 'coronaporoof' seinhuis. (foto SVK)
Len, Steffen en Charlotte in het ‘coronaporoof’ seinhuis. (foto SVK)

Inmiddels kregen alle arbeiders een mondmasker en stelde Infrabel in Brugge een safety angel aan, die moet toezien op de veiligheidsvoorschriften in deze coronatijd. “Nu kunnen we eindelijk minder dringende onderhoudswerken uitvoeren en onze sporen klaar maken voor de zomer. IJzer zet uit door de warmte, dat zorgt voor spanning op de sporen. Dat euvel moeten we jaarlijks aanpakken. Stapsgewijs zullen we alle werven opnieuw opstarten”, aldus Len Steyaert.

Op donderdag 7 mei waren er onderhoudswerken bezig aan een wissel ter hoogte van het station. “Noodzakelijke veiligheidswerken. Als de social distancing regels niet kunnen gevolgd worden, wordt er een masker of gelaatsscherm gedragen”, benadrukt Charlotte Verbeke.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier