Als grote Vlaamse culturele instelling tekent het Concertgebouw mee de sectorgids voor de kunstensector uit, die in de herfst alle voorstellingen coronaproof moet maken. Tegelijkertijd werkt algemeen directeur Katrien Van Eeckhoutte in overleg met Belgische virologen aan een draaiboek voor het Concertgebouw: "Uiteraard zullen we onze deuren pas openen als we de veiligheid van de toeschouwers kunnen garanderen. Er komt een duidelijk in- en uitstroomplan voor het publiek waarbij een veilige afstand gegarandeerd en kruisen van publieksstromen uitgesloten is. Ons zaalplan wordt herschikt. Als je de regel van 1,5 meter afstand strikt toepast, kunnen er maximaal 300 mensen zitten in onze grote concertzaal die 1.289 zitjes heeft. Indien iedereen een mondmasker draagt, mogen er misschien wat meer toeschouwers binnen."
...

Als grote Vlaamse culturele instelling tekent het Concertgebouw mee de sectorgids voor de kunstensector uit, die in de herfst alle voorstellingen coronaproof moet maken. Tegelijkertijd werkt algemeen directeur Katrien Van Eeckhoutte in overleg met Belgische virologen aan een draaiboek voor het Concertgebouw: "Uiteraard zullen we onze deuren pas openen als we de veiligheid van de toeschouwers kunnen garanderen. Er komt een duidelijk in- en uitstroomplan voor het publiek waarbij een veilige afstand gegarandeerd en kruisen van publieksstromen uitgesloten is. Ons zaalplan wordt herschikt. Als je de regel van 1,5 meter afstand strikt toepast, kunnen er maximaal 300 mensen zitten in onze grote concertzaal die 1.289 zitjes heeft. Indien iedereen een mondmasker draagt, mogen er misschien wat meer toeschouwers binnen.""Onze kamermuziekzaal is moduleerbaar, maar we moeten nog enkele problemen met de virologen uitklaren. Het spreekt vanzelf dat we extra inzetten op hygiëne, met handgel en extra ontsmetting van toiletten en deurklinken. Vestiaires en pauze worden in vraag gesteld. De coronacrisis is ook een opportuniteit om de digitalisering verder door te voeren: systematisch e-tickets gebruiken, betalingen met cash tot een minimum beperken. Het belangrijkste is dat de mensen die bij ons komen zich veilig voelen."Artistiek directeur Jeroen Vanacker houdt vast aan het jaarthema 'biodiversiteit': "Het is meer dan ooit actueel, in deze crisis herontdekken wij de natuur rondom ons. Het seizoen 2020-21 loopt van september tot juni. We weten niet wat op ons afkomt, we konden de voorbereiding niet uitstellen. Maar we zullen ons programma aanpassen, indien nodig, conform de richtlijnen. In augustus weten we wellicht meer.""Compactere concerten zonder pauze kunnen twee keer per dag of twee dagen na elkaar voor een beperkter publiek uitgevoerd worden. De grote vraag blijft vanaf wanneer internationale orkesten naar ons land mogen komen. Medewerkers en publiek snakken naar de eerste noten die midden september na maanden stilte zullen weerklinken in het Concertgebouw. De solidariteit onder onze abonnees is groot: één op vier schonk de waarde van zijn ticket van de afgelaste concerten aan de door corona getroffen freelance muzikanten en cultuurwerkers."Volgens directeur Rolf Quaghebeur bevat de vernieuwde werking, waarmee KAAP uit een diep dal klauterde, belangrijke punten die dit kunstencentrum toelaten om flexibel om te gaan met de nieuwe realiteit: "We evolueerden van een klassieke voorstellingen in een zaal met tribune, naar andere presentatievormen. Minder kwantiteit en meer kwaliteit. Dat doen we vanuit, met, voor én door de stad. We bedden onze werking in de stedelijke ruimte. De tweede editie van ons stadsfestival Amok zet hier meer dan ooit op in. De Brugse kloosters en kerken worden van 2 tot 11 oktober nieuwe artistieke ontmoetingsplekken, met concerten en dansvoorstellingen waarin trance en ritueel centraal staan. Eén vierde van alle gebouwen in het stadscentrum was een religieus pand!""Al voor corona waren we al deels afgestapt van het model om veel mensen in een kleine ruimte te proppen. Dus moeten we niet alles radicaal over een andere boeg gooien om in het najaar 'coronaproof' aan de slag te gaan. Dat zullen we doen via kortere, maar intense concerten, die vijf keer per dag gespeeld worden voor een beperkt publiek. We willen ook interactieve theatervoorstellingen in kleine groepjes, waarbij de kijker in beweging blijft en er geen samenscholing is.""We plannen concerten in kerken en dansvoorstellingen waarbij je wandelt door de stad. Het klinkt experimenteel, maar na de pest in de middeleeuwen kreeg je eenzelfde evolutie. Toen speelde de kunst zich spontaan af in de publieke ruimte, je had narrenfeesten op straat. De format om voorstellingen te brengen vanop een podium, met tribune en stoelen, is nog niet zo oud.""De huidige crisis zal zorgen voor een artistieke verrijking en een zoektocht naar nieuwe wegen en vormen. Als kunstencentrum willen wij aan de frontlijn staan. We zullen niet de Robin Hood uithangen: als het niet veilig kan, doen we het niet. Alles wordt coronaproof uitgewerkt", aldus Rolf Quaghebeur.