Het Marc Van Ranst-lied nog niet gehoord? Ontdek het dan hier!

Wat krijg je als Marco Borsato's hit Hoe Het Danst van een nieuwe, aangepaste tekst voorziet die past in de coronatijden? Een wereldhit, quoi,toch op zijn minst in Vlaanderen. Het Marc Van Ranst-lied is niet alleen grappig en aanstekelijk, maar volgens velen ook de ideale ode aan de virologen, experts en zorgverleners die zich uit de naad werken om het coronavirus in ons land te bedwingen. Pieterjan Marchand is 26, groeide op in Brugge, woont in Schaarbeek en is de helft van het creatieve brein achter het YouTube-kanaal Supercontent. Jeff Bronder, een 31-jarige Brusselaar met Aalsterse roots, is zijn partner in crime. "We zijn begonnen met wat flauwigheden in een zoektocht naar hoe je online kan scoren. Altijd met een heel dikke knipoog. Drie weken later hebben we een viral. Maar, geloof me, ook wij hadden dit nooit verwacht."

Jullie recentste video's spelen in op het coronavirus en de genomen maatregelen. Maar kan je eigenlijk wel lachen met corona en alles eromheen?

"Lachen met het virus zelf of de schade die het kan veroorzaken bij mensen, daar voelen wij ons niet comfortabel bij. Er zal sowieso een publiek zijn voor dat soort zwarte humor, maar dat is niet onze humor. Sommigen vinden dat misschien wel leuk en uitdagend, tot iemand dicht bij hen zelf ziek wordt. Het is ook heel moeilijk om iets echt grappigs te bedenken. Je maakt toch ook geen ebolagrappen of aidsmoppen?"

Ik denk dat binnenkort de quarantainemoeheid zal beginnen opspelen

"Wij drijven de spot met de quarantainesituatie waarin we verzeild zijn geraakt. We zitten allemaal in die miserie en ik denk dat we het allemaal liever anders zouden zien. Het is volgens ons net leuk om er even mee te lachen. Ook om Marc Van Ranst zelf kan je dezer dagen niet heen. Dan kan je alles maar beter door een 'dwaze' bril bekijken, er iets leuks mee doen om er dan weer wat langer tegenaan te kunnen."

Waar halen jullie de inspiratie voor jullie quarantainevideo's?

"We maken vooral wat we zelf geestig vinden om te maken. Voor het Marc Van Ranst-lied bijvoorbeeld waren we begonnen met een Quarantien om te Zien, een leutig woordgrapje waarmee we alle kanten uit konden. Ons collectief vocabulaire, om het zo te zeggen, is de jongste weken nogal fel uitgebreid en dus vonden we het wel iets hebben om daarop in te gaan. We baseren ons daarbij vooral op wat er rondom ons gebeurt. Observeren, luisteren, inpikken op wat leeft en daarmee aan de slag gaan. Natuurlijk maak je niets om op je eigen computertje op te slaan en nooit meer naar te kijken. 'Hoe meer zielen, hoe meer vreugd', zeg ik altijd. En blijkbaar delen veel mensen ons gevoel voor humor." (lacht)

Was het succes te voorspellen?

"Er is niet zoiets als een recept om viraal te gaan. Was het maar waar. (lacht) Het was misschien wel het juiste mopje op het juiste moment. En we hadden met het lied de luxe dat iedereen het meteen snapte."

Dwingen de quarantainemaatregelen jullie tot een andere manier van creatief denken en werken?

"Er zijn wel meer limieten, dat klopt. Maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn. Integendeel: de uitdaging is misschien een tikkeltje groter, maar de krijtlijnen zijn wel duidelijker afgebakend. We kunnen niet anders dan in onzen hof filmen. En dus filmen we in onzen hof. (lacht) De hele situatie biedt je wel de mogelijkheid om echt op online ontdekkingstocht te gaan en daarmee te werken. Zo stootten we vorige week op een YouTube-kanaal van een Oost-Vlaams radiostationnetje met een extreem hoog 'Willy's en Marjetten'-gehalte. Zalig, echt waar. Een internetpareltje dat we anders waarschijnlijk nooit zouden hebben gevonden, maar waar we nu wel mee aan de slag kunnen.

Je kan niet echt om de coronacrisis en de gevolgen ervan heen, dat merken we wel als we bezig zijn. Alles wat je maakt, is op een of andere manier wel quarantainegerelateerd. We proberen steeds iets leuks te blijven vinden, maar ik vermoed dat binnenkort de quarantainemoeheid bij veel mensen zal beginnen opspelen. Velen zullen dat 'opgesloten zitten' beu raken. We zijn nu drie weken ver, wacht maar tot week vijf of zes..."

Hoe merk jij de impact van corona op je eigen leven?

"Je sociale leven is zo goed als nihil, hé. En aan aperitieven via Skype vind ik eerlijk gezegd niet veel. 't Is echt raar nu. Je moet zo goed als al je contact met anderen tot dat virtuele beperken. Die reacties op onze filmpjes ook: er is niemand die je eens persoonlijk iets erover kan zeggen. Ieders sociaal leven staat eventjes on hold. Maar wat je tegelijkertijd merkt is, hoeveel plannen we met z'n allen aan het maken zijn. De honger om af te spreken was nooit groter dan nu."

Wat krijg je als Marco Borsato's hit Hoe Het Danst van een nieuwe, aangepaste tekst voorziet die past in de coronatijden? Een wereldhit, quoi,toch op zijn minst in Vlaanderen. Het Marc Van Ranst-lied is niet alleen grappig en aanstekelijk, maar volgens velen ook de ideale ode aan de virologen, experts en zorgverleners die zich uit de naad werken om het coronavirus in ons land te bedwingen. Pieterjan Marchand is 26, groeide op in Brugge, woont in Schaarbeek en is de helft van het creatieve brein achter het YouTube-kanaal Supercontent. Jeff Bronder, een 31-jarige Brusselaar met Aalsterse roots, is zijn partner in crime. "We zijn begonnen met wat flauwigheden in een zoektocht naar hoe je online kan scoren. Altijd met een heel dikke knipoog. Drie weken later hebben we een viral. Maar, geloof me, ook wij hadden dit nooit verwacht."Jullie recentste video's spelen in op het coronavirus en de genomen maatregelen. Maar kan je eigenlijk wel lachen met corona en alles eromheen?"Lachen met het virus zelf of de schade die het kan veroorzaken bij mensen, daar voelen wij ons niet comfortabel bij. Er zal sowieso een publiek zijn voor dat soort zwarte humor, maar dat is niet onze humor. Sommigen vinden dat misschien wel leuk en uitdagend, tot iemand dicht bij hen zelf ziek wordt. Het is ook heel moeilijk om iets echt grappigs te bedenken. Je maakt toch ook geen ebolagrappen of aidsmoppen?""Wij drijven de spot met de quarantainesituatie waarin we verzeild zijn geraakt. We zitten allemaal in die miserie en ik denk dat we het allemaal liever anders zouden zien. Het is volgens ons net leuk om er even mee te lachen. Ook om Marc Van Ranst zelf kan je dezer dagen niet heen. Dan kan je alles maar beter door een 'dwaze' bril bekijken, er iets leuks mee doen om er dan weer wat langer tegenaan te kunnen."Waar halen jullie de inspiratie voor jullie quarantainevideo's?"We maken vooral wat we zelf geestig vinden om te maken. Voor het Marc Van Ranst-lied bijvoorbeeld waren we begonnen met een Quarantien om te Zien, een leutig woordgrapje waarmee we alle kanten uit konden. Ons collectief vocabulaire, om het zo te zeggen, is de jongste weken nogal fel uitgebreid en dus vonden we het wel iets hebben om daarop in te gaan. We baseren ons daarbij vooral op wat er rondom ons gebeurt. Observeren, luisteren, inpikken op wat leeft en daarmee aan de slag gaan. Natuurlijk maak je niets om op je eigen computertje op te slaan en nooit meer naar te kijken. 'Hoe meer zielen, hoe meer vreugd', zeg ik altijd. En blijkbaar delen veel mensen ons gevoel voor humor." (lacht)Was het succes te voorspellen?"Er is niet zoiets als een recept om viraal te gaan. Was het maar waar. (lacht) Het was misschien wel het juiste mopje op het juiste moment. En we hadden met het lied de luxe dat iedereen het meteen snapte."Dwingen de quarantainemaatregelen jullie tot een andere manier van creatief denken en werken?"Er zijn wel meer limieten, dat klopt. Maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn. Integendeel: de uitdaging is misschien een tikkeltje groter, maar de krijtlijnen zijn wel duidelijker afgebakend. We kunnen niet anders dan in onzen hof filmen. En dus filmen we in onzen hof. (lacht) De hele situatie biedt je wel de mogelijkheid om echt op online ontdekkingstocht te gaan en daarmee te werken. Zo stootten we vorige week op een YouTube-kanaal van een Oost-Vlaams radiostationnetje met een extreem hoog 'Willy's en Marjetten'-gehalte. Zalig, echt waar. Een internetpareltje dat we anders waarschijnlijk nooit zouden hebben gevonden, maar waar we nu wel mee aan de slag kunnen. Je kan niet echt om de coronacrisis en de gevolgen ervan heen, dat merken we wel als we bezig zijn. Alles wat je maakt, is op een of andere manier wel quarantainegerelateerd. We proberen steeds iets leuks te blijven vinden, maar ik vermoed dat binnenkort de quarantainemoeheid bij veel mensen zal beginnen opspelen. Velen zullen dat 'opgesloten zitten' beu raken. We zijn nu drie weken ver, wacht maar tot week vijf of zes..."Hoe merk jij de impact van corona op je eigen leven?"Je sociale leven is zo goed als nihil, hé. En aan aperitieven via Skype vind ik eerlijk gezegd niet veel. 't Is echt raar nu. Je moet zo goed als al je contact met anderen tot dat virtuele beperken. Die reacties op onze filmpjes ook: er is niemand die je eens persoonlijk iets erover kan zeggen. Ieders sociaal leven staat eventjes on hold. Maar wat je tegelijkertijd merkt is, hoeveel plannen we met z'n allen aan het maken zijn. De honger om af te spreken was nooit groter dan nu."