Gemeenteraadsleden Martine Bruggeman en Pol Van Den Driessche (N-VA) lanceerden het idee om een QR-code te plaatsen aan het voormalige woonhuis van Jan van Eyck. Dat inspireerde de Musea Brugge en burgemeester Dirk De fauw tot een grootser project, dat twintig jaar na Brugge Europese Culturele Hoofdstad in 2002 klaar moet zijn.
...

Gemeenteraadsleden Martine Bruggeman en Pol Van Den Driessche (N-VA) lanceerden het idee om een QR-code te plaatsen aan het voormalige woonhuis van Jan van Eyck. Dat inspireerde de Musea Brugge en burgemeester Dirk De fauw tot een grootser project, dat twintig jaar na Brugge Europese Culturele Hoofdstad in 2002 klaar moet zijn."Er zijn wat de QR-technologie aanbelangt intussen wel heel wat initiatieven in Europa en elders in België, en ook in Brugge is deze technologie in opmars", stelt Dirk De fauw. "Een beleving met augmented reality zoals die bijvoorbeeld in het Brugse Historium wordt voorzien, botst natuurlijk wel op het feit dat we geen enkel idee hebben van hoe het er uitzag. We weten zelfs niet zeker op welk perceel van de huidige Gouden Handrei zich het woonhuis van Jan van Eyck heeft bevonden. Zeker is alleen: het huidige pand heeft met zijn huis niets meer te maken, zoals ook het oude BNP-Paribas-gebouw in de Vlamingstraat niets meer met het huis van Hans Memling te maken heeft dat er ooit heeft gestaan. Dat wil zeggen: we moeten wel opletten dat we op een serene en serieuze manier tot ieders verbeelding spreken, want we zijn Hollywood niet, noch een pretpark."De Brugse burgemeester lanceert een tegenvoorstel, dat iets uitgebreider is dan hetgeen de oppositieraadsleden suggereerden, maar misschien de unieke betekenis van Brugge als Werelderfgoedstad nog beter op de kaart zet: "Dat idee vertrekt van onder meer van de Unesco-argumentatie dat Brugge de bakermat was van de Vlaamse Primitieven, en dat Bouw- en Kunstgeschiedenis in onze stad op een kunst- en cultuurhistorisch betekenisvolle manier aan elkaar zijn gelinkt.""We zullen een route uitstippelen waar we met QR codes en augmented reality verschillende woonhuizen van kunstenaars laten zien. Bijvoorbeeld het gebouw waar de in Parijs en Milaan werkzame boekverluchter Coene bezig was, het huis van Memling, Gerard David, Petrus Christus etc. We zullen, om een laag verder te gaan, ook aanduiden waar bepaalde schilderijen die wereldvermaard zijn een link mee hebben. Het Arnolfini-Dubbelportret bijvoorbeeld, of Gerard Davids Virgo inter Virgines (Klooster van Sion), of Memlings Seven vreugden van de Maagd (ooit OLV, nu München Alte Pinakothek)."