Brugge betaalt voortaan zelf als eerste gemeente het herstel van ingezakte rioolaansluitingen

Stefan Vankerkhoven

Als eerste stad binnen het grondgebied van de watermaatschappij Farys, die 51 gemeenten bestrijkt, zal Brugge vanaf 1 maart het herstel van riooolaansluitingen bekostigen. Tot nu toe moesten de bewoners zelf putten op het voetpad ten gevolge van ingezakte rioolaansluitingen herstellen en betalen. Voor die herstelwerken beschikt Brugge over een ‘potje’ van 19 miljoen euro.

Vorige maand hekelde KW het feit dat een gezin uit de Peperstraat in Brugge tot twee keer toe een brief van de stad Brugge kreeg, met de aanmaning zelf een aannemer te zoeken om een verzakking in het voetpad te herstellen. Zonder verwitting maakte de dienst Openbaar Domein een putje in het voetpad, waarna de bewoners het maar moesten oplossen. Een dure klus die enkele duizenden euro’s kost.

We zitten op jaarbasis met 240 gelijkaardige dossiers“, bekent de Brugse schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem. “Ingezakte voetpaden zorgden voor veel discussies, want nogal wat bewoners beweerden dat niet zij of hun rioolaansluiting verantwoordelijk waren maar parkerende vrachtwagens. Vorig jaar klopte een bejaarde man uit de Jan Miraelstraat bij mij aan: met zijn klein pensioen van 1.000 euro kon hij de zware herstelkosten van 2500 euro voor een ingezakte rioolaansluiting niet betalen. Ik besefte dat die bestaande reglementering sociaal onrechtvaardig was en ben dan ook beginnen werken aan een nieuwe reglementering.”

Eerste gemeente

Burgemeester Dirk De fauw beklemtoont dat Brugge vanaf 1 maart 2020 de eerste gemeente zal zijn die zelf opdraait voor het herstel van een ingezakte riolaansluiting: “Andere gemeenten vragen van de bewoners 1.000 euro. Maar in de waterfactuur zit een deeltje saneringspremie. Zo hebben wij al een ‘potje’ van 19 miljoen euro dat hiervoor kan aangewend worden en voort gespijsd wordt via de waterfactuur die elk gezin betaalt.”

Concreet krijgt rioolbeheerder Farys de opdracht om defecte aansluitingen te herstellen. “Zij weten hoe het moet en kunnen de juiste aannemers contacteren. Bewoners zullen dus geen vergunning meer moeten aanvragen. Alles wordt gecoördineerd en opgevolgd door Farys, dat nadien de kosten doorgeeft aan de stad Brugge. Ook de lopende dossiers, zoals de verzakking in de Peperstraat, zullen door Farys uitgevoerd en door de stad betaald worden”, aldus Dirk De fauw.

Eind goed, al goed? Mercedes Van Volcem stelt: “Tot nu toe was Brugge de slechtste leerling van de klas, vanaf maart worden we de beste leerling! Het nieuwe reglement heeft nog vier andere voordelen: we zijn zeker dat de werken correct uitgevoerd worden, ze worden sneller gerealiseerd, de straat moet minder lang afgesloten worden én wonen in de Brugse binennstad wordt betaalbaarder.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier