"Net als elke 16-jarige had ik interesse in een vervoermiddel om me snel te kunnen verplaatsen", vertelt Vital. "Ik kreeg van mijn ouders een Honda Dax, maar aangezien ik nogal groot en ook niet echt slank ben, bleek ik niet bijzonder elegant op het kleine brommertje te zitten. Uiteindelijk kocht ik via vrienden een Solex. Ook mijn broer schafte zich er één aan."
...

"Net als elke 16-jarige had ik interesse in een vervoermiddel om me snel te kunnen verplaatsen", vertelt Vital. "Ik kreeg van mijn ouders een Honda Dax, maar aangezien ik nogal groot en ook niet echt slank ben, bleek ik niet bijzonder elegant op het kleine brommertje te zitten. Uiteindelijk kocht ik via vrienden een Solex. Ook mijn broer schafte zich er één aan.""Brommers zijn al sedert mijn twaalfde een passie", pikt Louis in. "Ik verdiepte me in de mechaniek van het brommertje. Nadat we zowat overal positieve reacties kregen toen mensen ons met onze Solex zagen, heb ik op vraag af en toe een Solex gekocht, gerestaureerd en verkocht."Louis had geen technische opleiding genoten toen hij goed vier jaar geleden met de restauratie van Solexbrommertjes begon. "Onze overleden opa had net als Louis een technische knobbel", weet Vital. "Hoewel ook hij daar geen opleiding voor gekregen had, kwamen mensen geregeld bij hem langs met mechanische problemen.""In het middelbaar volgde ik economie-moderne talen", legt Louis uit. "Ik wou iets met techniek doen, maar mijn ouders vonden het beter om pas na mijn middelbaar een technische richting te volgen. Ik volgde een bacheloropleiding ontwerp- en productietechnologie en werkte nadien nog een banaba autotechniek af. Ik leerde er heel veel bij en kon voor de nodige tips en uitleg rond bromfietsen ook steeds bij de docenten terecht."Louis restaureert oude Solexen die hij omschrijft als een rijwiel met een hulpmotor en probeert die zo authentiek mogelijk te maken. "Grootste probleem is het vinden van onderdelen", vertelt Louis. "Ik reis daarvoor geregeld naar Duitsland, Nederland en Frankrijk. Mensen appreciëren het ook dat ze een Solex kopen aan iemand die er kan aan werken. Wie tweedehands koopt, weet vaak niet waar naartoe bij problemen.""Ik zorg ook voor het onderhoud, wat zeker geen overbodige luxe is. Zo komen bij een Solex na verloop van tijd door het rijden bouten los. Vroeger waren daar servicepunten voor, maar nu moet de eigenaar vaak zichzelf behelpen. Ik probeer de brommertjes ook zelf te roderen of in te rijden zodat de eigenaar ook daarrond zich geen zorgen hoeft te maken.""Solexen zijn mijn passie en een hobby. Die hobby is echter ietwat uit de hand gelopen. Daarom wil ik proberen om van mijn hobby mijn beroep te maken. Het is de bedoeling om in januari van start te gaan met een winkel met servicepunt bij de woning van mijn ouders in de Houthulststraat. De bouwwerken voor de winkel zijn overigens al gestart.""Mijn broer - die marketing studeert - zal me daarbij helpen. Sommige zaken kan je immers niet alleen. Zo trek ik er soms een dag op uit om onderdelen op de kop te tikken. Het is handig als hij dan kan overnemen. Vital zou eventueel ook de verkoop en de relaties op zich kunnen nemen."Met de opening van de zaak stoppen de dromen van Louis evenwel niet. "Stel dat ik op een dag geen Solexen meer vind, dan is mijn grote droom om zelf Solexen met een retrolook te gaan maken.""We kunnen ook uitbreiden met de verhuur van Solexen", meent Vital, "We wonen in een mooie streek en zouden kunnen verhuren aan toeristen of dagjesmensen die de streek willen verkennen." (BCH)