Bregt Vermeulen is een jaar communicatiedirecteur: “Onze corona-aanpak heeft gewerkt”

Bregt Vermeulen, directeur communicatie Stad Oostende.© Peter Maenhoudt
Bregt Vermeulen, directeur communicatie Stad Oostende.© Peter Maenhoudt
Gillian Lowyck

Sinds vorig jaar is Bregt Vermeulen directeur stadsmarketing en -communicatie bij stad Oostende. Hij moet er niet alleen voor zorgen dat de stad duidelijk communiceert naar haar inwoners, maar er ook voor zorgen dat de Oostendenaar meer trots is op zijn stad. En dat in volle coronacrisis.

Izegemnaar Bregt Vermeulen (34) is sinds vorig jaar aan de slag bij stad Oostende. “En te bedenken dat, als ik alles zou optellen, hoogstens vier maanden effectief in de stad – naast al het telewerk natuurlijk – ben geweest”, zucht hij. “Ja, het was een heel bijzonder en interessant jaar. Er is veel communicatie nodig geweest.”

Voor die communicatie werd Bregt aangetrokken door de stad. Voordien gaf hij jarenlang les aan Howest en combineerde hij dat met journalistiek. De laatste jaren maakte hij regelmatig reportages voor televisiezender Focus-WTV.

Geen commerciële marketingboy

“Zowel het lesgeven als het journalistieke deed ik heel graag. Toch was ik op zoek naar iets waar ik specifiek communicatie kon verzorgen in groepsverband. Ik ben geen commerciële marketingboy, dus was op zoek naar een een publieke organisatie, een ziekenhuis, een grote stad… Ik wilde een groot verhaal vertellen en in een team werken. En sowieso wilde ik in West-Vlaanderen blijven, dat wist ik ook.”

Het werd uiteindelijk stad Oostende. “Een stad die altijd al een speciale plek inneemt in mijn leven”, gaat Bregt verder. “Al van kleins af aan kom ik vaak in Oostende. Ik ben afkomstig uit een dorpje in het hart van de provincie en associeerde Oostende met de échte, grote stad. Er gebeurt hier heel veel en er is nog heel veel mogelijk. Je hebt de kust, de cultuur, het Oostendse karakter en identiteit…”

Blik achter de schermen

Stadscommunicatie was er natuurlijk al, maar het luik stadsmarketing is een nieuw onderdeel in de job van Bregt. “Het komt erop neer dat we Oostende nog aantrekkelijker willen maken”, legt hij uit. “Op toeristisch vlak gebeurt er al heel veel en dat werkt heel goed. Maar het is nu onze taak om op dezelfde, frisse manier over de stad te communiceren naar de eigen inwoners toe. We moeten dus niet alleen informeren, we willen ook dat de Oostendenaar trots is. Zo hebben we deze zomer al een reeks filmpjes gemaakt waarbij je een blik achter de schermen bij stadsmedewerkers kon werpen. Een eerste mini-campagne.”

Corona zorgde ervoor dat Bregt meteen voor een grote uitdaging stond. “Het is zeker een crash course geweest”, lacht hij. “Mijn eerste maand was nog net voor de lockdown inging en zo heb ik toch wat collega’s leren kennen. Het was pittig: alle maatregelen communiceren, het opzetten van de sociale noodlijn, het strandaanmeldingssysteem en crowd control… Oostende kreeg daar eerst wat kritiek op, maar die aanpak bleek uiteindelijk te werken”, zegt Bregt trots. “Dat is één van de dingen die me het meest is bijgebleven na een jaar. Het stadsbestuur heeft soms een wat log, bureaucratisch imago. Maar door de coronacrisis is echt gebleken dat er heel wat doeners zitten. Het was alle hens aan dek en je zag echt een flinke portie drive bij heel wat medewerkers .

Vaccinatiecampagne

De volgende grote uitdaging wordt de vaccinatiecampagne. “We willen mensen overtuigen om het vaccin te nemen. Er komt een campagne van de hogere overheid, maar als stad kunnen wij nog veel meer specifieke doelgroepen bereiken. Daarin ligt ook de grootste uitdaging in het algemeen: zoveel mogelijk mensen bereiken. Oostende is een stad met heel veel diverse doelgroepen. Er zijn nieuwe Oostendenaars, jongeren, veel 65-plussers… Een bijzonder boeiende uitdaging.”

(GL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier