Burgemeester Kurt Windels zei dat het een stevige investering is, maar dat er op veiligheid geen prijs staat. "Met deze nieuwe ladderwagen is ons korps beter dan ooit gerust. Onze brandweermannen en brandweervrouw leveren uitstekend werk en verdienen dan ook het beste materiaal. We zijn oprecht tros dat de brandweerzone MidWest Ingelmunster koos als standplaats voor deze ladderwagen", aldus de burgemeester.
...

Burgemeester Kurt Windels zei dat het een stevige investering is, maar dat er op veiligheid geen prijs staat. "Met deze nieuwe ladderwagen is ons korps beter dan ooit gerust. Onze brandweermannen en brandweervrouw leveren uitstekend werk en verdienen dan ook het beste materiaal. We zijn oprecht tros dat de brandweerzone MidWest Ingelmunster koos als standplaats voor deze ladderwagen", aldus de burgemeester.De ladderwagen, een Mercedes Atego 1530 L32A XS met ladderpakket Metz-Rosenbauer, werd zowat een jaar geleden door brandweerzone MidWest besteld bij Somati Vehicles in Aalst. De opbouw gebeurde in Duitsland, de afwerking in Aalst. "Normaliter was er ook een doorgedreven opleiding in Duitsland voorzien, maar daar stak corona een stokje voor", zegt postoverste majoor Wim Decoopman. "Uiteindelijk werd de tweedaagse opleiding door lesgevers van Somati en Rosenbauer in Aalst gegeven aan een kernteam dat nu de andere leden van brandweerpost Ingelmunster zal instrueren."De brandweerpost heeft al een lange traditie van ladderwagens. Aanvankelijk was er een houten ladder op koetswielen voorhanden. In de jaren 60 en 70 was er een Chevrolet met wellicht ook al een Metz-ladderpakket. In de jaren 80 kocht de gemeente een hoogtewerker op Ford-chassis aan. De iets oudere postleden herinneren zich nog levendig het uitrukken met deze elevator, waar achter de cabine in openlucht een zitbank was gemonteerd. Meer dan eens sprongen brandweerlieden zo nog op de wagen toen hij de kazerne verliet. Een totaal andere manier van werken ontstond er toen eind de jaren 90 een Iveco Magirusladder van 30 meter door de gemeente werd aangekocht. Het voertuig beschikte over een voor die tijd revolutionaire knikarm, waarmee zowel de voordelen van een ladderwagen als elevator gecombineerd konden worden. Ook de nieuwe ladderwagen van 30 meter beschikt over een knikarm. Het voertuig is voorzien van de modernste technologieën. Zo kan de werkkorf met één druk op de knop volautomatisch voor de cabine op de grond worden gezet. Die korf kan een gewicht van 500 kg torsen of vijf brandweermensen in volle uitrusting. De Brandweerzone MidWest voegde ook een aantal opties toe met onder meer een automatische blusmonitor die op de korf gemonteerd kan worden en een overdrukventilator om rook uit een flat te blazen. De bijgeleverde brancard kan zowel op als in de korf vastgezet worden, zodat een patiënt bij een horizontale evacuatie met de ladderwagen zo comfortabel mogelijk ontzet kan worden. De gewezen Iveco Magirus was einde loopbaan, werd door de zone geveild en toert nu ergens rond in Griekenland. In afwachting van de indienststelling van de nieuwe ladderwagen beschikt brandweerpost Ingelmunster tijdelijk over de gewezen ladderwagen van post Izegem. "Verwacht wordt dat de opleidingen voor de chauffeurs en ladderbedieners tegen het najaar rond zullen zijn, waarna het voertuig dan in actie zal komen", besluit postoverste majoor Decoopman. (PADI)