Brandweer raakt niet snel genoeg van Oostende naar Bredene

Afgelopen vrijdag moest de brandweer uitrukken naar de Molenaarsstraat in Oostende.
Hannes Hosten

Slechts 35,6 procent van het Bredense grondgebied is binnen de tien tot twaalf minuten bereikbaar door de brandweer. Dat blijkt uit een risico-analyse van brandweerzone 1. De ‘dekkingsgraad’ voor Bredene zal verbeteren als er een nieuwe brandweerkazerne komt in Oostende in de buurt van de autosnelweg. Volgens de Oostendse burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) valt daar dit jaar een beslissing over.

Sinds 1 januari 2015 vormen 17 gemeenten rond Oostende en Brugge samen de hulpverleningszone 1. Het werkingsgebied gaat van Middelkerke tot en met Knokke-Heist. De zuidelijke grens wordt gevormd door Gistel, Ichtegem, Torhout, Oostkamp en Beernem. Bij de opstart van de nieuwe zones werden de gemeentelijke korpsen en hun middelen gewoon overgenomen. De bestaande kazernes en personeelsleden bleven, zonder structurele aanpassingen.

Maar bij de opmaak van het meerjarenplan werd de vraag gesteld of de kazernes op de juiste plaats staan en of het personeel optimaal ingezet wordt. Uit een risico-analyse blijkt dat de gemiddelde dekkingsgraad van de brandweer – het aantal plaatsen in de zone die binnen de tien tot twaalf minuten bereikbaar is – 90 procent bedraagt. Maar de dekkingspercentages per gemeente liggen ver uiteen. Voor Bredene is de dekkingsgraad amper 35,6 procent, zo vertelde burgemeester Dirk De fauw (CD&V) van Brugge vorige week in onze Brugse editie.

In praktijk geen hinder

“Dit werd besproken in de werkgroep gebouwen, die eind vorig jaar werd opgestart met de burgemeesters van de zone”, weet Bredens burgemeester Steve Vandenberghe (SP.A). “De risicoanalyse is gebaseerd op federale software en is een instrument voor de burgemeesters. Zo kunnen kazernes worden verplaatst naar gebieden waar er een hoger rendement is.”

Of de brandweer in de praktijk ook te laat is als het brandt in Bredene? “Die dekkingsgraad is een procent berekend door federale software. We mogen ervan uitgaan dat de berekening correct is”, zegt de burgemeester. “Maar er is een duidelijk verschil tussen wat de cijfers weergeven en de reële perceptie. Op vandaag ondervinden we in de praktijk geen hinder in de aanvoertijden van de hulpdiensten. Als we de woondichtheid in de gemeente bekijken, kunnen we stellen dat de belangrijkste kernen, met hoogste woondichtheid en risico’s, vlot worden bediend door de hulpdiensten. De aanrijtijden voor deze gebieden liggen zeker binnen of heel dicht tegen de gewenste dekkingsgraad.”

Nieuwe kazerne

“Om voor alle gemeenten een correcte bedieningsgraad te garanderen, werkt de brandweerzone op dit ogenblik volop aan een plan dat weergeeft waar er best kazernes komen en wie deze zal betalen. Maar op vandaag werd hierover nog geen enkele beslissing genomen. Wij volgen de evoluties terzake van nabij op en steunen elk initiatief dat de dekkingsgraad van onze gemeente kan verhogen, zonder hierbij het financiële plaatje uit het oog te verliezen”, blijft burgemeester Vandenberghe voorzichtig.

Maar er is beterschap in zicht voor Bredene. Een werkgroep van de brandweerzone neemt de gebouwenthematiek onder de loep en wil dit jaar met een besluit komen. Volgens burgemeester Bart Tommelein van Oostende is de kans ‘heel reëel’ dat er een nieuwe brandweerkazerne komt aan de A10 in Oostende, veel dichter bij Bredene. “De dekkingsgraad is niet optimaal voor het noorden van Bredene en het zuiden van De Haan, Klemskerke”, legt Tommelein uit. “Het duurt te lang om daar vanuit het centrum van Oostende te geraken. Maar dat zou veel verbeteren met een brandweerkazerne nabij de A10.”

“Nog deze legislatuur”

“De stad is eigenaar van een stuk grond nabij de vroegere drukkerij Goekint Graphics. De stad zou die grond inbrengen, de brandweerzone zou investeren in een nieuwe kazerne. De stad zou dan niet meer moeten opdraaien voor het onderhoud van het gebouw, zoals met de huidige kazerne, maar we zouden ook geen huur meer krijgen van de zone 1. Bedoeling is een invoegstrook te realiseren op de autosnelweg, zodat de brandweer vlot de autosnelweg op kan rijden in beide richtingen. Daarover moeten we aan tafel zitten met Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).”

“Eens de beslissing genomen is, kan de rest vrij snel gaan”, denkt Bart Tommelein. “Het is de bedoeling om de nieuwe brandweerkazerne nog deze legislatuur te realiseren. De huidige Oostendse brandweerkazerne in de Velodroomstraat zou dan verlaten worden. Die site kan een woonbestemming krijgen, zodat de verdichting van het stedelijk gebied er verder kan gaan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier