Bram Couvreur tekent met creatief bureau Maister voor nieuwe huisstijl Roularta: “Vanuit het niets iets creëren, heerlijk”

Bram Couvreur: “Met Maister willen we altijd voor dat tikkeltje extra gaan.”© GF
Bram Couvreur: “Met Maister willen we altijd voor dat tikkeltje extra gaan.”© GF
Philippe Verhaest

Roularta, het toonaangevende mediabedrijf achter onder andere deze krant, kreeg recent een compleet nieuwe look aangemeten. En net als Roularta zelf is ook die van op en top Roeselaarse makelij. Het creatief bureau Maister van oprichter en zaakvoerder Bram Couvreur zorgde voor een hedendaagse look & feel. “Wat wij bedacht hebben, wordt vanaf nu door duizenden mensen gebruikt én bekeken. Dat vinden we fantastisch.”

Bram Couvreur (38) kan je gerust een selfmade man noemen. De geboren en getogen Roeselarenaar startte na zijn grafische opleiding aan VISO Mariakerke zijn carrière bij Modular, maar vier jaar na zijn eerste stapjes in het werkveld besloot hij om op eigen benen te staan. “Ik was toen 23 en had bij Modular veel geleerd, maar wilde mijn eigen weg vinden”, zegt hij over die periode. “Ik ben in 2008 letterlijk op mijn slaapkamer bij mijn ouders Stijn (66) en Mieke Robbe (64) gestart. Zonder eigen netwerken, ook maar één klant of een startkapitaal. Ik ben écht van nul gestart.”

Zijn eerste opdrachten leverde hij af voor onder andere zijn vroegere werkgever Modular – die nog altijd klant bij Maister is – en café Cirque, waar Bram toen vaste klant was. “Ik deed letterlijk alles zelf. Ik was zaakvoerder van Maister, maar ook boekhouder, secretaris… Achteraf bekeken de ideale leerschool.”

Totaalplaatje

Een jaar later huurde hij samen met Koen Rigolle van BurO Groen een kantoor in Rumbeke en niet veel later verhuisde Maister naar een nieuw onderkomen in de Oekensestraat. In augustus 2018 nam Bram zijn intrek in het huidige hoofdkwartier van Maister langs de Ovenhoek. “The Pink Building”, klinkt het trots. “Ons kantoor is tegelijk ons visitekaartje. Dit pand vertegenwoordigt alles wat we doen. Als Maister, dat ondertussen 25 werknemers telt, leveren we een creatieve service aan bedrijven. We gaan elke keer opnieuw voor een totaalplaatje. Hoe meer parameters we binnen een organisatie onder handen kunnen nemen, hoe beter we ons ding kunnen doen. Ons doel is om elke keer opnieuw hetzelfde: onze klanten een vernieuwd positief gevoel en uitstraling geven.”

In onze binnentuin hoor je elke dag een audioband met dierengeluiden door onze eigen mensen

Onder die klanten bevinden zich een pak kleppers: “We mochten al werken voor Quick.Step, Deceuninck, gaven de showroom van Geberit een nieuwe invulling, maar staken ook al een Parijse nachtclub (Social Club, red.) volledig in een ander jasje. We deden al ons ding voor het champagnemerk Piper-Heidsieck en hebben ook een eigen designmerk: Wünder. Onze visie gaat veel verder dan ‘gewoon’ nieuwe huisstijlen in de markt zetten. We doen aan productdesign, tekenen gebouwen… Daar is ons eigen kantoor het perfecte voorbeeld van. Over The Pink Building hebben we zeer goed nagedacht. Erg kostenefficiënt gebouwd en een ontwerp dat de nieuwsgierigheid meteen wekt. Je vraagt je meteen af wat er achter de gevel van de roze blok zit. Onze binnentuin, een soort urban jungle , is ons paradepaardje. Daar hoor je elke dag een twaalf uur durende audioband met dierengeluiden die door onze eigen mensen is opgenomen”, glimlacht Bram. “Twee jaar geleden sleepten we nog de Roeselare Award voor Nieuwbouw van het Jaar in de wacht. Daar zijn we best trots op.”

Geen plan B

In amper dertien jaar tijd legde Bram een imposant parcours af. “Ik had destijds nooit durven dromen dat Maister zou uitgroeien tot het bedrijf dat we op vandaag zijn”, klinkt het. “Maar tegelijk zijn we nooit tevreden. We willen onze grenzen altijd een stukje verleggen en het nog net dat tikkeltje beter doen.”

The Pink Building, het hoofdkwartier van Maister, is het visitekaartje van het bedrijf.© GF
The Pink Building, het hoofdkwartier van Maister, is het visitekaartje van het bedrijf.© GF

Dat was ook het geval bij de rebranding van Roularta, zegt Bram. “Elke opdracht nemen we met dezelfde sérieux aan, maar als Roeselarenaar vind ik het een hele eer om de huisstijl van ‘ons’ mediabedrijf onder handen hebben te mogen nemen. Roularta is en blijft een van dé vlaggenschepen van onze economie en draagt een hele geschiedenis met zich mee. Straks zullen duizenden mensen met onze creaties aan de slag gaan of ze gewoon zien. Dat geeft ons echt een kick.”

De komende jaren wil Bram Maister verder laten evolueren en groeien. “Het verschil maken met wat we doen”, benadrukt hij. “Dat gaat van de lay-out van de visitekaartjes over een bedrijfslogo tot zelfs hoe de gebouwen ingericht kunnen worden. En we werken even graag voor een start-up met een leuk verhaal als voor een mastodont uit het bedrijfsleven. Zolang het verhaal maar goed zit… In die optiek hebben we afgelopen dinsdag ook ons eigen restaurant geopend. In hartje Antwerpen vind je nu The Pink Restaurant: met zes zitplaatsen het kleinste restaurant van het land. Je zal de ruimte als bedrijf of organisatie kunnen afhuren om er een kok overheerlijke creaties te laten toveren, of zélf in de potten te roeren. Het is opnieuw een manier waarop we ons eigen unieke karakter in de verf willen zetten. Maister zorgt altijd voor dat tikkeltje extra.”