Onwaarschijnlijke toestanden in de vastgoedwereld in Knokke. Daar moest ondernemer Bart Versluys de afbraakwerken van het voormalige hotel Pauwels langs de Kustlaan stopzetten. Anders riskeerde hij - en u leest het goed - een dwangsom van één miljoen euro per uur dat er verder werd afgebroken.
...

Onwaarschijnlijke toestanden in de vastgoedwereld in Knokke. Daar moest ondernemer Bart Versluys de afbraakwerken van het voormalige hotel Pauwels langs de Kustlaan stopzetten. Anders riskeerde hij - en u leest het goed - een dwangsom van één miljoen euro per uur dat er verder werd afgebroken.Die eis kwam van een andere bouwpromotor, namelijk Service and Development Group Belgium. Zij kochten in 2014 namelijk een autostandplaats bij het gebouw en houden nu het been stijf om de afbraak van het pand zelf tegen te houden. Een vergoeding van 200.000 euro, een gratis garage bij het nieuwe gebouw en een vergoeding van 400 euro per maand dat de autostandplaats niet gebruikt kan worden deden de dwarsligger niet overstag gaan. De zaak belandde vrijdagmorgen in de ondernemingsrechtbank. Daar besliste de rechter dat Versluys toch mag doorgaan met de afbraakwerken.Het pand waar de discussie over gaat is gelegen langs de Kustlaan in Knokke. Het voormalige Hotel Pauwels dateert uit de late jaren '70 en werd getekend door architect Marc Dessauvage. Het werd gekenmerkt door kamers met de opvallende halfronde balkons. Maar nu moet het plaats maken voor een appartementencomplex van vastgoedmagnaat Bart Versluys. Althans, dat is de bedoeling."Op 14 februari was er een algemene vergadering met de eigenaars waarop beslist werd om het gebouw af te breken en opnieuw op te bouwen tot het nieuwbouwproject Residentie Ocean Drive", zegt Jan De Groote, raadsman van Bart Versluys. "Maar er was dus één mede-eigenaar die niet akkoord was. Die is nochtans enkel eigenaar van één autostandplaats."Uiteindelijk was 80 procent van de mede-eigenaars voor het nieuwe project. Dat is bij wet verplicht om dergelijke beslissingen te nemen voor panden waarvan de renovatiekosten buiten elke proportie zijn in vergelijking met afbreken en heropbouwen. Dus werd er afgelopen zaterdag meteen gestart met de afbraakwerken. De afbraakwerken schoten goed op, maar moesten maandag noodgedwongen stilgelegd worden. Er viel namelijk een beschikking bij bouwonderneming Versluys in de bus. "We moesten stoppen met alle afbraakwerken onder een dwangsom van één miljoen euro per uur dat die toch zouden doorgaan", zegt meester De Groote.De werken werden dus stilgelegd. Maar ondertussen was wel een deel van het gebouw al afgebroken. Het feit dat er niet verder gewerkt werd, zorgde voor een gevaarlijke situatie. Burgemeester Leopold Lippens vaardigde daarom een "burgemeestersbesluit" uit waarin hij stelde dat het pand moest afgebroken worden omwille van de onveilige situatie. Maar door de gigantische dwangsom die hem boven het hoofd hangt, is Versluys nog niet verder gegaan met de afbraakwerken.De zaak belandde vrijdagmorgen in de rechtbank. De tegenpartij interpreteert de wetgeving omtrent het afbreken van dergelijke panden anders en wijst op de "éénparigheid" die bij dergelijke beslissingen nodig is. Dat betekent: àlle mede-eigenaars moeten hun fiat geven vooraleer de werken van start kunnen gaan. Dat is dus niet het geval. Meer nog, het Grondwettelijk Hof verklaarde de 80 procent-regel donderdag onwettig. De rechter besliste dat Versluys door mag gaan met de afbraak. Maar juridisch is over deze zaak het laatste woord zeker nog niet gezegd.Bart Versluys zelf ziet het als "chantage" en een weldoordachte strategie van zijn tegenstander. "Sommigen verwerven een minimumfractie in een gebouw met als enig doel chantage te plegen", zegt CEO Bart Versluys. "Dat zorgt vaak voor jarenlange en dure procedureslagen zonder enige garantie op succes voor de appartementseigenaars." De tegenpartij - die niet wenste te reageren - schermt terecht met de huidige regelgeving."Als daar dan later nieuwbouwprojecten gerealiseerd worden, schermen ze met die éénparigheid", zegt advocaat Jan De Groote. "En daar slaan ze telkens geld uit. In onze ogen misbruiken ze de wet. Maar zelfs met een nieuwe garage én een toegeving van 200.000 euro zijn ze niet tevreden. We moeten een beetje serieus blijven, hé."