Onder de noemer #ikbenik voeren de Socialistische mutualiteiten drie jaar campagne rond geestelijk welbevinden. Met de slogan 'Ik ben ik, gewoon mezelf', wil het ziekenfonds aangeven dat het oké is om jezelf te zijn. Je hoeft niet (altijd) te voldoen aan de idealen die de samenleving je oplegt en die je jezelf oplegt, klinkt het. Dit jaar geven de Socialistische Mutualiteiten extra aandacht aan jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar. Met een vragenlijst peilden ze naar de mate waarin zij prestatiedruk ervaren. Verder gingen ze...

Onder de noemer #ikbenik voeren de Socialistische mutualiteiten drie jaar campagne rond geestelijk welbevinden. Met de slogan 'Ik ben ik, gewoon mezelf', wil het ziekenfonds aangeven dat het oké is om jezelf te zijn. Je hoeft niet (altijd) te voldoen aan de idealen die de samenleving je oplegt en die je jezelf oplegt, klinkt het. Dit jaar geven de Socialistische Mutualiteiten extra aandacht aan jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar. Met een vragenlijst peilden ze naar de mate waarin zij prestatiedruk ervaren. Verder gingen ze na hoe jongvolwassenen omgaan met sociale media en met de enorme hoeveelheid aan keuze die de hedendaagse maatschappij aanbiedt. 1065 jongeren vulden de online enquête in. De antwoorden tonen aan dat ze toch behoorlijk veel prestatiedruk ervaren. Ze voelen die vooral op school (91%) en, opvallend, in hun sociaal leven (64%). Maar ook op het werk (58%), thuis (56%) en zelfs bij sport (30%) ervaren jongeren druk om te presteren."Op basis van een schaal die peilt naar de ernst van de prestatiedruk, kunnen we concluderen dat bij 30% van de jongeren sprake is van hoge prestatiedruk. We zien ook dat jongeren het lastig vinden als hun vrienden iets leuks doen zonder dat ze er zelf bij kunnen of mogen zijn. De sociale media spelen hier uiteraard een grote rol in. Dit is wat we noemen de 'fear of missing out'", klinkt het in het onderzoeksrapport. "Onrustwekkend is dat jongeren ook veel echte klachten formuleren. Ze ervaren vooral vermoeidheid,, piekeren en lichamelijke klachten. Maar ook slaapproblemen en prikkelbaarheid duiken vaak op." De Socialistische Mutualiteiten, ook wel Bond Moyson genoemd, zijn nog de hele dag in de hall van Howest in de Sint-Jorisstraat in Brugge aanwezig met een interactieve infostand met photobooth. In de photobooth kunnen jongeren een foto van zichzelf laten nemen 'zonder filter'. Het motto hier is 'I like mezelf, ook zonder filter', verwijzend naar de filters die vaak gebruikt worden bij het nemen van selfies. De Bond Moyson geeft aan de infostand ook enkele belangrijke zelfhulptips mee. Zoals 'stap uit de competie'. Daarbij wordt er gewezen op het belang om je eigen doelen en regels op te stellen, niet op basis van wat anderen van je verwachten. Ook 'Druk op de pauzeknop' is volgens Bond Moyson een belangrijke tip. 'Geef je hersenen ook eens rust en ontdek de kunst van verveling en even echt niks doen.' De derde tip die wordt meegegeven tenslotte is 'Wees mild voor jezelf'. 'Wees net zo aardig voor jezelf als je voor een goede vriend en vriendin zou zijn", klinkt het.