Normaal gezien levert Vivaplants, het bedrijf van Wim (51) in de Moorstraat, bloemen aan klanten in het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk. Maar door de lockdowns in die landen blijft 85 procent van de productie hier liggen. "Zowat alles wat we hier produceren, is op bestelling. De ene klant wil de bloemen of planten in die specifieke pot, de andere klant eist dan weer een andere soort pot", vertelt Wim, die samen met zijn broer zaakvoerder is. "Het is daarom bijzonder pijnlijk om te zien hoe bestellingen, die we al in november kregen, zomaar geannuleerd worden. En we kunnen er helaas niets tegen beginnen."

100.000 euro schade

Onduidelijkheid troef, dat is het minste wat je kan zeggen. Wim geeft het voorbeeld van een dikke week geleden, toen Duitsland strengere maatregelen oplegde. "De transporteur was onderweg naar hier, toen plots de mededeling kwam dat alle niet-essentiële winkels in Duitsland dicht moesten. Was het een paar uur later geweest, dan waren de bloemen hier weg en dus eigendom van de koper. Maar nu maakte de transporteur gewoon rechtsomkeer en bleven wij ermee achter", vertelt Wim. Voor die specifieke bestelling loopt de schade op tot zo'n 40.000 euro. "En als de hele lockdown zes weken duurt, en het perkplantenseizoen in het water valt, dan verwacht ik een schadebeeld van honderdduizenden euro."

Envelop met 50 euro

Dat de karren met viooltjes nu buiten op straat staan om mee te nemen, is eerder uit noodzaak. Betalen voor de bloemen kan in principe niet, maar het is wel de bedoeling dat iedereen een vrije bijdrage van 5 euro geeft. "We krijgen heel veel fijne reacties, en ook mooie kaartjes en brieven. Er zijn mensen die iets doneren en geen bloemen meenemen. En onlangs zat er zelfs een envelop met 50 euro in de bus", stelt de Vijvenaar.

Politie

Woensdag echter kwam er opnieuw een kink in de kabel voor Wim Vansteenkiste. De politie verbood de man om zijn bloemen nog te verkopen, op straffe van boete. "Toen er een patrouille passeerde, maakten de agenten me duidelijk dat er te veel volk was en ik binnen het uur alles opgeruimd moest hebben. Anders zou ik een boete van 750 euro moeten betalen."

Vansteenkiste begrijpt het allemaal wel, maar de schade is toch groot. Hij kon ongeveer zo'n 25 procent van zijn totaal aantal bloemen van de hand doen.

Geen hinderpremie

Over de toekomst durft Wim zich nog niet uitspreken. "Niemand durft risico's nemen. Vanuit het buitenland komen er geen nieuwe bestellingen, omdat niemand weet wanneer dit voorbij zal zijn. Sommige klanten vragen wel om de producten af te werken, voor het geval dat ze binnenkort weer kunnen opengaan", zegt Wim. Hij en zijn broer werken dus verder, met als gevolg dat ze geen recht hebben op de Vlaamse hinderpremie. "Want we zijn zogezegd niet gesloten. Nu, de minister ging onderzoeken of er iets mogelijk is. Ik ben benieuwd."

(PNW)

Normaal gezien levert Vivaplants, het bedrijf van Wim (51) in de Moorstraat, bloemen aan klanten in het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk. Maar door de lockdowns in die landen blijft 85 procent van de productie hier liggen. "Zowat alles wat we hier produceren, is op bestelling. De ene klant wil de bloemen of planten in die specifieke pot, de andere klant eist dan weer een andere soort pot", vertelt Wim, die samen met zijn broer zaakvoerder is. "Het is daarom bijzonder pijnlijk om te zien hoe bestellingen, die we al in november kregen, zomaar geannuleerd worden. En we kunnen er helaas niets tegen beginnen."Onduidelijkheid troef, dat is het minste wat je kan zeggen. Wim geeft het voorbeeld van een dikke week geleden, toen Duitsland strengere maatregelen oplegde. "De transporteur was onderweg naar hier, toen plots de mededeling kwam dat alle niet-essentiële winkels in Duitsland dicht moesten. Was het een paar uur later geweest, dan waren de bloemen hier weg en dus eigendom van de koper. Maar nu maakte de transporteur gewoon rechtsomkeer en bleven wij ermee achter", vertelt Wim. Voor die specifieke bestelling loopt de schade op tot zo'n 40.000 euro. "En als de hele lockdown zes weken duurt, en het perkplantenseizoen in het water valt, dan verwacht ik een schadebeeld van honderdduizenden euro."Dat de karren met viooltjes nu buiten op straat staan om mee te nemen, is eerder uit noodzaak. Betalen voor de bloemen kan in principe niet, maar het is wel de bedoeling dat iedereen een vrije bijdrage van 5 euro geeft. "We krijgen heel veel fijne reacties, en ook mooie kaartjes en brieven. Er zijn mensen die iets doneren en geen bloemen meenemen. En onlangs zat er zelfs een envelop met 50 euro in de bus", stelt de Vijvenaar.Woensdag echter kwam er opnieuw een kink in de kabel voor Wim Vansteenkiste. De politie verbood de man om zijn bloemen nog te verkopen, op straffe van boete. "Toen er een patrouille passeerde, maakten de agenten me duidelijk dat er te veel volk was en ik binnen het uur alles opgeruimd moest hebben. Anders zou ik een boete van 750 euro moeten betalen." Vansteenkiste begrijpt het allemaal wel, maar de schade is toch groot. Hij kon ongeveer zo'n 25 procent van zijn totaal aantal bloemen van de hand doen.Over de toekomst durft Wim zich nog niet uitspreken. "Niemand durft risico's nemen. Vanuit het buitenland komen er geen nieuwe bestellingen, omdat niemand weet wanneer dit voorbij zal zijn. Sommige klanten vragen wel om de producten af te werken, voor het geval dat ze binnenkort weer kunnen opengaan", zegt Wim. Hij en zijn broer werken dus verder, met als gevolg dat ze geen recht hebben op de Vlaamse hinderpremie. "Want we zijn zogezegd niet gesloten. Nu, de minister ging onderzoeken of er iets mogelijk is. Ik ben benieuwd." (PNW)