Wie al eens van Moorsele naar Wevelgem rijdt is er vertrouwd mee. Langs de ene zijde een dikke, volle witte lijn die het autoverkeer scheidt van het fietspad. Langs de andere zijde van de weg geparkeerde auto's. Bestuurders die in de richting van Wevelgem rijden moeten tussen die geparkeerde auto's laveren om voorrang te geven aan het doorrijdend verkeer richting Moorsele. Zeker op drukke momenten zorgt dat voor onveilige verkeerssituaties. Daar wil het gemeentebestuur paal en perk aan stellen.
...

Wie al eens van Moorsele naar Wevelgem rijdt is er vertrouwd mee. Langs de ene zijde een dikke, volle witte lijn die het autoverkeer scheidt van het fietspad. Langs de andere zijde van de weg geparkeerde auto's. Bestuurders die in de richting van Wevelgem rijden moeten tussen die geparkeerde auto's laveren om voorrang te geven aan het doorrijdend verkeer richting Moorsele. Zeker op drukke momenten zorgt dat voor onveilige verkeerssituaties. Daar wil het gemeentebestuur paal en perk aan stellen.De start van de eigenlijke heraanleg is gepland voor het najaar van 2021. "We voorzien fietssuggestiestroken tussen de Sint-Jansstraat en de Karrestraat", zegt schepen van Openbare Werken Stijn Tant (CD&V). "Er komen verhoogde fietspaden tussen de Karrestraat en de brug, telkens aan beide kanten van de rijbaan. Verder afzonderlijke parkeerstroken, comfortabele voetpaden, groenaccenten, en geaccentueerde kruispunten."Maar die werken staan dus pas gepland binnen een jaar en hoe lang die zullen duren is nog niet duidelijk. Vanaf volgende week start men al met de voorbereidende werken die voor de nodige overlast zullen zorgen. Waterleidingen worden vernieuwd en de elektriciteitskabels worden ondergronds gebracht. Als alles volgens plan verloopt zal dit een 80-tal werkdagen in beslag nemen."We werken in fases", vervolgt schepen Tant. "Eerst wordt het stuk van het centrum tot de Karrestraat aangepakt, daarvoor rekent de aannemer op 25 werkdagen. Vervolgens het stuk van de Karrestraat tot de Zuidhoekstraat, en dat zou 40 werkdagen duren. Daarna worden de zijstraten aangepakt. Bij de werken in de Warandestraat worden er telkens omleidingen voorzien."Na afloop van deze voorbereidende werken zijn er naar schatting nog drie maanden nodig om alle huisaansluitingen over te schakelen. In die periode is er opnieuw normaal verkeer, maar het ziet er dus naar uit dat het verkeer tussen Moorsele en Wevelgem een heel lange tijd onder moeilijke omstandigheden zal verlopen, afhankelijk van hoe lang de heraanleg in beslag zal nemen.Yves en Kathy Ostyn van bloemenhandel Florama in de Warandestraat 55, bij het kruispunt met de Karrestraat, zien de werken dan ook met lede ogen tegemoet. "Er moet natuurlijk iets gebeuren", berust Kathy. "Het is geen verkeersveilige straat. Vorige week nog is hier een zwaar ongeluk gebeurd, een wagen die tegen een container aan reed. Anderzijds zijn de werken heel ingrijpend, door de werken zal er pakweg gedurende een jaar geen doorgaand verkeer zijn. Wij merken meteen dat er minder klanten zijn als de straat wordt afgesloten, zoals afgelopen zondag met Gent-Wevelgem."Bloemenhandel Florama zit in het stuk Warandestraat dat het eerst wordt aangepakt. Vanaf 19 oktober ligt de straat een maand open tot aan de Karrestraat, van daaruit blijven ze bereikbaar maar toch nemen ze het besluit om de winkel na het Allerheiligenweekend drie weken te sluiten."Allerheiligen is voor ons natuurlijk een topmoment", zegt Yves. "Daarna loopt de verkoop wat terug, zeker nu er door corona geen familiebezoeken worden afgelegd. Na fase 1 zijn we opnieuw beter bereikbaar vanuit Moorsele centrum. Wij hopen maar één ding: dat de werken vlotten en het niet langer duurt dan vooropgesteld."