Blauwe zone nabij Torhouts voetbalstadion blijft behouden

De blauwe zone in het deel van de Bruggestraat nabij het voetbalstadion De Velodroom blijft behouden. © JS
Johan Sabbe

De blauwe zone in het deel van de Bruggestraat nabij het stedelijke voetbalstadion De Velodroom in Torhout blijft behouden. Raadslid Koen Sap (N-VA) vroeg tijdens de gemeenteraadszitting van maandagavond om de blauwe zone op zaterdag op te heffen, maar zijn verzuchting kreeg geen gehoor.

“Op zaterdag heeft de blauwe zone in dat deel van de Bruggestraat geen enkel nut”, vond hij. “De mensen – meestal ouders en grootouders van jeugdvoetballertjes – zullen er toch parkeren. Aan 2,5 uur hebben ze genoeg en als dat niet het geval is, draaien ze hun schijf wel door. Maar de gebrekkige aanduiding van de blauwe zone stoot me tegen de borst. Wie de buurt niet kent, beseft niet eens dat er blauwe zone geldt. Is het de bedoeling om enkel meeropbrengst voor het parkeerbedrijf te genereren misschien? Er wordt daar op zaterdag enorm beboet! Overigens: het bord dat zich op de hoek met de Sint-Jozefstraat bevindt, is niet reglementair. Het is niet toegestaan om een verkeersbord dat verwijst naar parkeren te combineren met een bord dat verwijst naar snelheid. Dus zijn alle parkeerboetes langs die zijde van de Bruggestraat eigenlijk onwettig.”

Blauwe zone kwam er op vraag van de bewoners

“De blauwe zone in de Bruggestraat werd vier jaar geleden ingevoerd op nadrukkelijke vraag van de bewoners”, reageerde schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V). “Zij die in dat deel van de straat wonen, vonden zowel in de week als in het weekend moeilijk een parkeerplaats bij hun huis. In de week als gevolg van de auto’s van leerkrachten en Vives-studenten en op woensdagnamiddag en tijdens het weekend als gevolg van voetbalwedstrijden. Bij de invoering van de zone hebben we destijds gewerkt met proefopstellingen en waar nodig aanpassingen doorgevoerd. Uiteindelijk werd er in overleg met alle betrokken partijen gekozen voor het principe van blauwe zone zoals het tot op vandaag het geval is. Een eenzijdige verandering van het systeem is dus zeker geen optie.”

“Vorig jaar werd er geregeld over de kwestie gecommuniceerd met voetbalclub KM Torhout. Voorstellen werden besproken en alternatieven gelanceerd. De laatste communicatie dateert van oktober. We moeten in de omgeving rekening houden met heel wat partijen, ook de bewoners, de jeugdbewegingen en Tordale. “

Stadsbestuur geen fan van bijkomend zebrapad aan De Velodroom

N-VA had eerder ook al gevraagd om een zebrapad ter hoogte van het voetbalstadion De Velodroom te voorzien en Koen Sap deed dat nu nog eens. “Honderden jeugdige spelertjes komen er ‘s avonds en in het weekend voetballen”, zei hij. “Hun veiligheid moet gewaarborgd worden. Mocht er ooit een ernstig ongeval gebeuren, is de kans reëel dat de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur in vraag gesteld zal worden.”

“Een bijkomend zebrapad ligt zo eenvoudig niet”, antwoordde schepen Desmet. “Ter hoogte van de ingang van Tordale bevindt er zich een mooi beveiligd zebrapad en is er tevens een snelheidsremmer aangelegd. Bij dat zebrapad is er verlichting over de rijweg aanwezig, wat de zichtbaarheid van de voetgangers ten goede komt. We willen bijgevolg dat dit veilige zebrapad optimaal gebruikt wordt.”

“We zijn er ons van bewust dat die oversteekplaats misschien net iets te ver ligt van de ingang van De Velodroom. Maar het verschil in afstand – 60 meter – is verkeerskundig te miniem om twee opeenvolgende zebrapaden aan te leggen. Bovendien zouden er voor de realisatie heel wat parkeerplaatsen ter hoogte van het voetbalstadion moeten verdwijnen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier