De buurtzorgwerking van het dienstencentrum werd een jaar eerder opgericht, maar kreeg met de coronacrisis plots een enorme boost. "Sinds vorige week draaien we op volle toeren", zegt Bart Verhelst. "Zelf nemen we telefonisch contact op met de alleenstaande senioren in onze stad. De mensen die het gewoon waren om samen te eten in De Bollaard, moedigen we nu aan onderling in contact te blijven. Zo ontstaan er kleine buurtnetwerkjes." En daar blijkt een grote behoefte aan te zijn.

Aanbod aan producten en diensten

"We krijgen tijdens die telefoongesprekken het signaal dat veel ouderen zich deze dagen extra eenzaam voelen. Plus: er is veel onzekerheid en ongerustheid omtrent het coronavirus." Ondertussen zijn er ook meer en meer zelfstandigen die hun producten en diensten aan huis leveren. Ook dit aanbod - van restaurants, frituren en broodjeszaken tot een schoonheidsinstituut, een fietsenmaker en zelfs een wassalon - wordt gebundeld.

"Die lijst breidt elke dag uit", aldus Bart Verhelst. Veel inwoners weten volgens hem nog niet goed waar ze met hun noodvragen terechtkunnen. "Vandaar dat we deze oproep doen. We verwachten vanaf volgende week een nog grotere drukte." De Bollaard richtte tot slot een inzamelpunt in voor zelfgemaakte mondmaskers. "Want daar is ook in onze woonzorgcentra nog altijd nood aan", klinkt het. Caroline Decorte van Buurtzorg wijst erop dat het hulpnetwerk er is voor iederéén. "Ik denk bijvoorbeeld maar aan een alleenstaande mama die zelf ziek thuiszit. De mensen kunnen zich trouwens ook blijven aanmelden voor onze maaltijden aan huis."

Het hulpplatform is makkelijk terug te vinden via de stadswebsite, en is ook bereikbaar via buurtzorg@blankenberge.be

De buurtzorgwerking van het dienstencentrum werd een jaar eerder opgericht, maar kreeg met de coronacrisis plots een enorme boost. "Sinds vorige week draaien we op volle toeren", zegt Bart Verhelst. "Zelf nemen we telefonisch contact op met de alleenstaande senioren in onze stad. De mensen die het gewoon waren om samen te eten in De Bollaard, moedigen we nu aan onderling in contact te blijven. Zo ontstaan er kleine buurtnetwerkjes." En daar blijkt een grote behoefte aan te zijn."We krijgen tijdens die telefoongesprekken het signaal dat veel ouderen zich deze dagen extra eenzaam voelen. Plus: er is veel onzekerheid en ongerustheid omtrent het coronavirus." Ondertussen zijn er ook meer en meer zelfstandigen die hun producten en diensten aan huis leveren. Ook dit aanbod - van restaurants, frituren en broodjeszaken tot een schoonheidsinstituut, een fietsenmaker en zelfs een wassalon - wordt gebundeld."Die lijst breidt elke dag uit", aldus Bart Verhelst. Veel inwoners weten volgens hem nog niet goed waar ze met hun noodvragen terechtkunnen. "Vandaar dat we deze oproep doen. We verwachten vanaf volgende week een nog grotere drukte." De Bollaard richtte tot slot een inzamelpunt in voor zelfgemaakte mondmaskers. "Want daar is ook in onze woonzorgcentra nog altijd nood aan", klinkt het. Caroline Decorte van Buurtzorg wijst erop dat het hulpnetwerk er is voor iederéén. "Ik denk bijvoorbeeld maar aan een alleenstaande mama die zelf ziek thuiszit. De mensen kunnen zich trouwens ook blijven aanmelden voor onze maaltijden aan huis."Het hulpplatform is makkelijk terug te vinden via de stadswebsite, en is ook bereikbaar via buurtzorg@blankenberge.be