Bijzonder kalm in Brugse winkelstraten

De stormloop in de Brugse shoppingstraten bleef uit. © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

De grote stormloop op de heropende winkels in de Brugse shoppingstraten is maandagvoormiddag duidelijk uitgebleven. Bij de telecomwinkels was het wat schuiven maar voor de rest waren er opvallend weinig kooplustigen in de Steenstraat en andere winkelstraten in de Brugse binnenstad.

Is het de stilte voor de storm? Of komt er helemaal geen stormloop op de shoppingstraten, nu de winkels na bijna acht weken corona-onderbreking de deuren opnieuw mogen openen. In ieder geval was het alvast in de Brugse winkelstraten bijzonder kalm deze voormiddag.

De door de stadsdiensten geplaatste nadarhekken om de toeloop mee in goede banen te leiden stonden er dan ook wat verloren bij. Bij de vestiging van de Franse keten van herenkledij Celio was welgeteld één klant in de zaak aanwezig. “Het is nu nog wat vroeg natuurlijk, maar ik had sowieso voor vandaag nog geen grote stormloop verwacht“, zegt filiaalverantwoordelijke Sabrina Defever.

“Ik denk dat de angst er nog wat in zit bij veel mensen. Het zal tijd vergen om alles weer op hetzelfde niveau te krijgen. Je moet weten dat de helft van onze klanten bestaat uit toeristen, vooral uit de buurlanden, en die zullen zeker nog een hele tijd wegblijven. En deze mensen zijn het nu ook goed gewoon geworden om online te shoppen en velen zullen dat nu ook blijven doen.”

Lees verder onder het filmpje

YouTubehttps://www.youtube.com/user/KrantWVL270

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
3601.0480Heropening winkels in Brugge480https://i.ytimg.com/vi/Ok3VpMompzU/hqdefault.jpgKrant Van West-Vlaanderenhttps://www.youtube.com/video

In de zaak werden, zoals overal in de winkelstraten, heel wat voorzorgsmaatregelen genomen om het winkelen veilig te laten verlopen. Verantwoordelijke en medewerkers dragen mondmaskers en aan de kassa werd ook nog eens een spatscherm in plexiglas opgesteld.

“We hebben ook drie van de vier pashokjes afgesloten. Na ieder gebruik moeten we die immers ontsmetten en het zou niet haalbaar zijn om die allemaal geopend te houden. De kledij die gepast werd, maar niet aangekocht, leggen we vierentwintig uur boven bij de stock en voordat we die terug hangen in de rekken gaan we er nog eens met een steamer over om zeker te zijn die dat alles virusvrij is”, verduidelijkt Sabrina.

Veel politiemensen

Opnieuw op straat sprong de bijzonder grote aanwezigheid van politiemensen in het oog. Zowel te voet, op de fiets als vanuit de wagen hield de politie alles nauwlettend in het oog. Ook de gemeenschapswachten van de stad Brugge waren present. Bijzonder veel hadden ze echter niet om handen.

De pijlen op het wegdek gaven duidelijk de looprichting aan, maar doordat er zo weinig volk was, voelden weinig mensen de noodzaak deze richtlijnen te volgen. De vele raadgevingen om mondmaskers te gebruiken bij het winkelen werden wel goed opgevolgd; zelfs al was het door het beperkt aantal mensen wellicht niet echt nodig.

Telecom- en computersector

Opmerkelijk: er was één sector die wel druk beklant was en dat is de telecom- en computersector. Bij de winkels van Proximus en Orange stonden toch wel behoorlijk lange wachtrijen. Ook bij de Apple-store was het aanschuiven.

Onder de wachtenden troffen we de Brugse Kelly Claeys. “Ik heb wel begrip voor de maatregelen zoals het toelaten van een beperkt aantal mensen in de winkel. Dus neen, ik vind het niet zo erg om hier even te moeten aanschuiven“, zei Kelly. “De mensen houden ook allemaal mooi afstand dus dat is wel oké. Ik ben vooral blij dat de winkels eindelijk weer open zijn. Want mijn laptop is al twee weken defect. Ik krijg hem niet meer opgestart dus ik ga hier vragen wat ermee kan gebeuren. In deze tijd, waarin we allemaal veel in huis blijven, kan ik mijn laptop écht wel goed gebruiken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier