De jongste maanden raasden nogal wat vrachtwagens door het centrum van Otegem. Deze reden af en aan tussen de firma BSV en de site van de oude elektriciteitscentrale in Ruien. Ook zou men graag de al lang geplande heraanleg van de Zwevegemstraat, uitgevoerd zien.
...

De jongste maanden raasden nogal wat vrachtwagens door het centrum van Otegem. Deze reden af en aan tussen de firma BSV en de site van de oude elektriciteitscentrale in Ruien. Ook zou men graag de al lang geplande heraanleg van de Zwevegemstraat, uitgevoerd zien.Er werd onder impuls van Katelijn Bohez een petitie opgestart die in enkele weken door 297 Otegemnaren werd ondertekend. "In die petitie ijveren we uiteraard voor een veiliger centrum en ook voor meer nachtrust. Tot voor de bouwvakantie reden 35 zware vrachtwagens per uur van Harelbeke naar Ruien, dwars door Otegem. Door de tussenkomst van schepen Marc Desloovere zijn deze ritten nu meer dan gehalveerd."In de petitie vraagt bijna iedereen een verbod op doorgaand zwaar verkeer in de dorpskern en wensen de deelnemers veiliger fietspaden. Ook de komst van een flitspaal en meer controles zien ze wel zitten. Ruim de helft zou ook graag de zone 50 ingevoerd zien tot aan de gemeentegrenzen.Bevoegd schepen Marc Desloovere (Samen!) zegt dat hij bemiddeld heeft bij de firma BSV om hun transporten niet meer door Otegem te laten rijden. "Enkel plaatselijk verkeer toelaten is niet mogelijk. De Zwevegemstraat en de Scheldestraat zijn immers verbindingswegen."De uitbreiding van de zone 50 kan volgens de schepen bekeken worden, maar controleren is en blijft een politionele bevoegdheid. "Uit ervaring weten we dat drempels hier geen degelijke oplossing bieden. In de Sportstraat in Moen proberen we nog altijd diverse opstellingen uit, maar de klachten van o.a. lawaaihinder blijven binnenkomen."Volgend jaar starten de werken voor een volledige heraanleg van de Scheldestraat mét vrijliggende fietspaden. De kostprijs wordt geraamd op 7,5 miljoen euro, waarvan meer dan 3 miljoen ten laste van de gemeente. "Ondertussen worden de plannen opgemaakt voor een totale heraanleg van de Zwevegemstraat. Dit is een gemeentegrensoverschrijdend project en spijtig genoeg komt Otegem als laatste aan de beurt. Dit heeft te maken met de hoogte van het totale traject", aldus Marc Desloovere. Ook hier worden afzonderlijke fietspaden voorzien vanaf de Wulfsberg tot in Otegem. De kostprijs hiervan bedraagt meer dan 3,5 miljoen euro waarvan ruim 2 miljoen ten laste komt van de gemeente.De schepen besluit door te stellen dat er wel degelijk werk wordt maakt om de problemen die Otegem kent op te lossen. "Alleen vraagt dit wat tijd. Ik voorspel nu al dat we binnen hier en één tot twee jaar klachten zullen krijgen dat 'Otegem niet meer bereikbaar zal zijn' door de grote werken." (Geert Vanhessche)