Vijf dagen lang staat de kast in de Carrefour. "De imker is ter plaatse om de bijen te verzorgen: hij zorgt dat er water en voedsel aanwezig is en ook de koningin verblijft bij de bijen in de kast," luidt het bij Meli. Daarom is de honingfabrikant ervan overtuigd dat hun actie niet schadelijk is voor de bijen. "De kast staat slechts vijf dagen in een supermarkt. De week nadien houden we onze act...

Vijf dagen lang staat de kast in de Carrefour. "De imker is ter plaatse om de bijen te verzorgen: hij zorgt dat er water en voedsel aanwezig is en ook de koningin verblijft bij de bijen in de kast," luidt het bij Meli. Daarom is de honingfabrikant ervan overtuigd dat hun actie niet schadelijk is voor de bijen. "De kast staat slechts vijf dagen in een supermarkt. De week nadien houden we onze actie op een andere plaats, maar dan wordt een andere bijenkast gebruikt", aldus Meli. StressMaar niet iedereen gaat zo licht over de actie. Op de Facebookpagina van Meli kwamen al spontaan verontwaardigde reacties, en ook imkers zelf geloven dat dergelijke acties te veel stress bezorgen aan de bijen, die liefst in donkere plaatsen verblijven. Toch blijft Meli overtuigd van hun actie: "We houden deze actie al zeker tien jaar, en nog nooit kregen we zulke negatieve reacties. Met deze actie willen we mensen de bijen van dichtbij laten zien. Vaak weten mensen niet meer vanwaar een product afkomstig is en op deze manier willen wij daar terug aandacht aan geven." Misplaatst en shockerendYves Rawoens, klant bij Carrefour, reageerde geshockeerd op de actie en begon prompt een brievenactie gericht aan dierenorganisaties, Carrefour en de media. "Ik vind dergelijke publiekelijke dierenuitbuiting heel misplaatst en shockerend. Het verzoek in de tekst 'voor het welzijn van de bijen, gelieve de kast rustig te benaderen', getuigt daarenboven nog van een schijnheilige respectloosheid van Meli tov van de leveranciers van zijn product, de bijen moeten immers rustig benaderd worden terwijl ze midden in een supermarkt als attractie geplaatst worden? Ik kan/wil niet begrijpen dat een dergelijke publicitaire stunt van de platste soort toegestaan wordt in een winkel zoals Carrefour. Ik zal de winkel ook niet meer bezoeken zolang ik hiermee kan geconfronteerd worden. Wat ik nog veel minder kan begrijpen, is welke ziekelijke geest zoiets kan bedenken, goedkeuren, realiseren en plaatsen." (ED)