"De problemen zijn eigenlijk begonnen in de kerstvakantie. Toen zijn we beginnen met het inkleuren van de in gips uitgewerkte taferelen", begint zaakvoerder Alexander Deman het opmerkelijke verhaal. Het concept van Musea Sculpta bestaat immers uit het uitvergroten en in reliëf demonstreren van historische taferelen uit de schilderkunst.
...

"De problemen zijn eigenlijk begonnen in de kerstvakantie. Toen zijn we beginnen met het inkleuren van de in gips uitgewerkte taferelen", begint zaakvoerder Alexander Deman het opmerkelijke verhaal. Het concept van Musea Sculpta bestaat immers uit het uitvergroten en in reliëf demonstreren van historische taferelen uit de schilderkunst. "Aanvankelijk was het niet de bedoeling dit in kleur te zetten maar we merkten dat de taferelen in wit niet duidelijk genoeg overkwamen. Maar nu de taferelen dus in kleur te zien zijn, springt alles veel meer in het oog. En dus ook de seksuele en gewelddadige taferelen. Maar ik wil benadrukken dat wij er niets bij hebben gefantaseerd. We geven gewoon de taferelen uit een schilderij dat al honderden jaren bestaat weer, maar dan natuurlijk wel uitvergroot. En dat leidde nu tot een aantal negatieve reacties. Onder meer van blijkbaar wat preutse Amerikanen, maar ook van oudere Bruggelingen..." De taferelen die aanleiding gaven tot de commotie komen uit het wereldberoemde schilderij Tuin der Lusten van de Nederlandse schilder Jheronimus Bosch. In dit drieluik geeft de schilderij de 'zondigheid van de mens weer'. (lees verder onder de foto)"Het originele schilderij is 2,8 vierkante meter groot maar onze versie, in plaaster en in reliëf uitgewerkt, beslaat in totaal maar liefst 365 vierkante meter. En daardoor komen al die details natuurlijk veel sterken naar voor. Er zijn bepaalde seksuele handelingen te zien, ook seks tussen personen van hetzelfde geslacht. Net als gewelddadige scènes zoals muzikanten die gemarteld worden met een muziekinstrument; omdat muziek maken in die periode als zondig werd aanzien", verduidelijkt Alexander Deman. "De eerste klachten kwamen er dus ergens in de kerstvakantie. Eerst van een groepje Amerikanen die na vijf minuten naar buiten zijn gelopen. Ze vonden het ongehoord dat zo'n taferelen zomaar open en bloot werden getoond. Maar het is helemaal nooit onze bedoeling geweest om een schokeffect teweeg te brengen."(lees verder onder de foto)Het museum besliste intussen om een weergave van het schilderij bij de ingang te zetten zodat de mensen weten aan wat ze zich kunnen verwachten. "En we geven ook duidelijk het advies mee om het museum niet te bezoeken met kinderen onder de 16 jaar. Het is geen echt verbod maar wel een advies om verdere heisa te voorkomen", besluit Alexander Deman.Lees hier opinie hierover van opiniërend hoofdredacteur Jan Gheysen