Bewoners WZC De Stek krijgen dankzij speciale coach nog wat meer inspraak

Dankzij de Koning Boudewijnstichting kan De Stek rekenen op een speciale coach ter waarde van 5.000 euro. © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

De Stek is een van de woonzorgcentra in Sijsele die via de Koning Boudewijnstichting coaching ter waarde van 5.000 euro krijgt voor het implementeren van de Tubbe-principes. “Dat houdt vooral in dat we veel meer willen uitgaan van de ideeën van de bewoners zelf”, zegt OCMW-voorzitter Filip Babylon.

Het Scandinavische Tubbe-model is een organisatie en beheersmodel voor woonzorgcentra dat voor het eerst in het Zweedse Tubberödshus – vandaar de naam Tubbe – werd toegepast. “Het model houdt vooral in dat woonzorgcentra veel meer uitgaan van de ideeën en ook de vaardigheden van de bewoners zelf”, zegt schepen bevoegd voor De Stek en OCMW-voorzitter Filip Babylon (CD&V+). “Het is zeker een interessant model en daarom hebben we dan ook bij de Koning Boudewijnstichting een dossier ingediend om die coaching ter waarde van 5.000 euro te kunnen krijgen. Gelukkig werden we geselecteerd, net als nog drie andere instellingen in West-Vlaanderen.”

Veel inspraak

Babylon wijst erop dat er in De Stek wel al eerder werd ingezet op doorgedreven kwaliteitszorg met veel ruimte voor inspraak van de bewoners. “Zo wordt hier vijf à zes keer per jaar een bewonersraad georganiseerd waarbij de bewoners allerlei verzuchtingen maar ook ideeën over De Stek kunnen uiten”, klinkt het. “Maar dat is niet alles want twee keer per jaar organiseren we hier ook een familieraad waarbij ook de naaste familieleden van de bewoners betrokken worden. Met de ondersteuning van die coach via de Koning Boudewijnstichting willen we nu nog verder op die ingeslagen weg ingaan. Zo willen we de bewoners nog meer gaan betrekken bij de keuze en de planning van de activiteiten die ons sterk gewaardeerd animatieteam opzet.”

“Ook bij de keuze van de maaltijden willen we nog meer gaan luisteren naar de bewoners. Misschien kunnen we op termijn zelfs werken met een à la carte-menu. We denken er ook aan om nieuwe bewoners te laten rondleiden door mensen die hier al langere tijd verblijven. Of waarom laten we hen ook niet nieuwe medewerkers of stagiairs rondleiden? Het kan alleen maar de eigenwaarde en de levenslust van de bewoners versterken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier