Bewoners van Koolskampstraat in Torhout kreunen onder verkeersdrukte

Een aantal bezorgde bewoners van de Koolskampstraat met v.l.n.r. Harold Demoen, Johan Deblaere, Rik Van de Vannet en Wouter Teirlinck, samen met de kinderen Sarah Vanhuysse, Noah Teirlinck en Staf Vanhuysse.©Johan Sabbe
Een aantal bezorgde bewoners van de Koolskampstraat met v.l.n.r. Harold Demoen, Johan Deblaere, Rik Van de Vannet en Wouter Teirlinck, samen met de kinderen Sarah Vanhuysse, Noah Teirlinck en Staf Vanhuysse.©Johan Sabbe
Johan Sabbe

Van de vier courante verbindingswegen tussen Torhout en Lichtervelde, los van de E403, zijn er in Torhout al maandenlang drie door wegwerkzaamheden onderbroken: de Parkstraat, de Bollestraat en de Roeselaarseweg. Gevolg: de smalle Koolskampstraat kreunt als enige resterende doorgangsweg onder een enorme verkeersdrukte.

“Dit is gekkenwerk”, verwoordt Rik Van de Vannet (56) zijn eigen ongenoegen en dat van de andere bewoners. “Van ’s morgens tot ’s avonds is het hier een ware racebaan. We zijn het meer dan beu.”

Al twee ongevallen langs de straat gebeurd

In een paar weken tijd hebben er zich twee ongevallen langs de straat voorgedaan, gelukkig zonder gewonden. Eerst kwamen een betonmixer en een oplegger met elkaar in aanvaring en vorige vrijdag week een zware vrachtwagen te breed uit en schuurde tegen de stam van een boom, die deels ontschorst werd. Gevolg: een heksenketel met als ingrediënten file, vertraging voor de lijnbussen die er momenteel noodgedwongen hun traject hebben, wegbermen die nog wat meer in de vernieling werden gereden en sakkerende autobestuurders die de vastgelopen vrachtwagen én de lijnbussen amper konden kruisen.

“Van ’s morgens tot ’s avonds is het hier een ware racebaan”

“En dan hebben we het nog niet gehad over de chauffeurs met een zware voet”, foetert Rik. “Die vind je overal, maar in een smalle straat zoals de onze brengen ze het leven van de voetgangers en fietsers in gevaar. Ook in het deel buiten de bebouwde kom heeft het stadsbestuur nu een snelheidsbeperking tot 50 kilometer per uur doorgevoerd, maar wezenlijk helpen doet het niet. Er werd een tijdlang zo’n digitaal waarschuwingsbord geplaatst, maar tot onze verbazing kreeg je bij een snelheid van pakweg 65 kilometer per uur een smiley te zien die je bedankte dat je je aan de regels hield. (zucht) Wat bleek? Het bord stond op 70 per uur ingesteld en niet op 50.”

Zelfs de over te zetten padden lopen gevaar

“Welke oplossingen we voorstellen?” pikt buurman Harold Demoen (58) in. “Op z’n minst een verbod voor verkeer boven de 7,5 ton, behalve voor wie ter plaatse moet komen leveren. Dat zou al een pak schelen. Sommige transporteurs kennen de weg niet al te best en beseffen niet dat ze langs zo’n smalle straat zullen terechtkomen. Zij zouden de E403 moeten nemen, hé.”

Dat vindt ook Johan Deblaere (62), die net naast Rik Van de Vannet woont. “Ik heb gelukkig een plantenperkje vóór mijn huis om de biodiversiteit te stimuleren, want de gewone opritten krijgen het zwaar te verduren. Ik hoop dat er straks bij de heraanleg van onze straat genoeg groen voorzien zal worden. Die heraanleg zal in principe niet lang meer op zich laten wachten.”

“Ik hou mijn hart vast voor de overzetactie die elk voorjaar in het kader van de paddentrek in onze straat gebeurt”, zegt Wouter Teirlinck (44), die ook met zijn gezin in de Koolskampstraat woont. “De amfibieën die hun overzet missen, zullen zich in de huidige omstandigheden vlugger dan ooit uit de voeten moeten maken, of anders worden ze onverbiddelijk doodgereden.”

Straks ook nog de heraanleg van de straat

“We hebben al een onderhoud gehad met burgemeester Kristof Audenaert en hij beseft de ernst van de situatie natuurlijk wel”, zegt Rik Van de Vannet. “Maar tussen het beseffen en er daadwerkelijk iets aan doen, gaapt een diepe kloof. Naast de Parkstraat, de Bollestraat en de Roeselaarseweg is op onze wijk De Goede Herder de Kwaplasstraat eveneens onderbroken.”

De bewoners van de Koolskampstraat hebben trouwens nog een andere lijdensweg voor de boeg, met name de nakende renovatie van hun eigen straat. “Gelukkig zal dat grotendeels in de zomer gebeuren en zullen we dus wellicht geen last hebben van water- en moddertoestanden”, hoopt Rik. “Al weet je nooit. Er was ons gezegd dat de riool- en wegwerkzaamheden in februari zouden starten, maar voorlopig valt daar nog niets van te merken.”

“De vernieuwing van de Koolkampstraat zal logischerwijze pas gebeuren als de renovatie van de Parkstraat en de Bollestraat helemaal rond is”, reageert schepen van Openbare Werken Hans Blomme. “Dat kan nog even duren, minstens tot april. Anders wordt Lichtervelde quasi onbereikbaar.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.