Bewoners Nieuwpoortsesteenweg in Oostende betalen parkeerkaart, terwijl meters niet werken

Björn Anseeuw bij een van de parkeermeters op de Nieuwpoortsesteenweg, die al sinds april 2018 uitgeschakeld zijn. © Foto HH
Hannes Hosten

“De parkeermeters op een stuk Nieuwpoortsesteenweg zijn al sinds april 2018 uitgeschakeld, maar dat is nooit officieel bekendgemaakt”, zegt de nieuwe schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA). Parkeren kon er dus zonder te betalen, maar bewoners van de straat betaalden wel hun bewonerskaart. “Oneerlijk”, vindt Anseeuw.

“In april 2018 gaf toenmalig burgemeester Johan Vande Lanotte (SP.A) op eigen houtje de opdracht aan parkeerbedrijf Indigo om de parkeermeters op de Nieuwpoortsesteenweg, tussen de Heilig-Hartlaan en de Elisabethlaan, uit te schakelen. Hij deed dat zogezegd om een oplossing te bieden aan de bewoners van het naburige Westerkwartier, die gehinderd werden door de werken in hun straat”, stelt Björn Anseeuw. “Het is logisch dat het stadsbestuur mee zoekt naar alternatieve oplossingen, maar het is ongehoord dat dit stiekem gebeurt, zonder enige formele beslissing van het stadsbestuur. Bovendien werden de werken in het Westerkwartier al in mei afgerond, maar de parkeermeters werden niet weer in werking gesteld.”

Geen evaluatie

“Mobiliteitsdeskundigen zouden in december een evaluatie maken van de impact van deze voorlopige situatie. Maar er werd nooit een deskundige aangesteld en van een evaluatie is geen spoor”, vervolgt Anseeuw. “Het gevolg is dat deze beslissing voor flink wat gedupeerden heeft gezorgd. De bewoners van de Nieuwpoortsesteenweg moesten wel voor het hele jaar een parkeerkaart kopen. 95 mensen hebben dat gedaan. Compleet onrechtvaardig. Als je gratis parkeren invoert, dan moet dat voor iedereen gelden.”

Vraag is nog wat er is gebeurd als mensen per sms of via de website betaalden. “Ik ben het nog aan het uitzoeken, maar de kans is groot dat ook zij moesten betalen. Ik wil in elk geval niet dat de lijst van gedupeerden langer wordt. Ik zal dus niet snel snel de meters weer in werking stellen. Dan worden plots retributies uitgeschreven waar mensen dat al lang niet meer verwachten. Ook dat zou niet fair zijn.”

“Het stadsbestuur zal nu aan een oplossing werken. We zullen de parkeermeters ooit weer in werking moeten stellen. Ik zal daarom, niet slinks zoals vroeger, maar in alle openheid, een voorstel uitwerken en dat voorleggen aan het college. De beslissing zal dan duidelijk en op voorhand gecommuniceerd worden. Ik ga er ook alles aan doen om de bewoners die een parkeerkaart kochten hun geld terug te bezorgen”, aldus Anseeuw.

“De werken in het Westerkwartier hebben tot in oktober geduurd, niet tot in mei”, reageert Johan Vande Lanotte. “Die veroorzaakten grote parkeerdruk in de wijk. Daarom beslisten we het betalend parkeren op de Nieuwpoortsesteenweg tijdelijk niet meer toe te passen. Dat is twee of drie keer op de wijkraad aan bod gekomen. Er is inderdaad geen officiële beslissing, maar dat hoeft ook niet. In een eerste fase was dit een compensatie voor de hinder, in een tweede fase, na het einde van de werken, zagen we het als proefperiode om te zien of betalend parkeren daar nodig is. Bedoeling was de tijdelijke maatregel eind december te evalueren, maar toen kwam er een nieuwe coalitie en heb ik de bestaande situatie niet meer willen wijzigen.”

Geslaagd experiment

“Volgens mij was dit overigens een geslaagd experiment. Het is beter het gratis parkeren op de Nieuwpoortsesteenweg definitief te maken en niet meer opnieuw in te voeren. Daar werd vooraf aan getwijfeld: velen dachten dat er geen parkeerplaats genoeg zou zijn op de Nieuwpoortsesteenweg. Maar dat viel redelijk goed mee. Het klopt dat de bewonerskaarten wel betaald waren, maar het ging dan ook maar over een tijdelijke overgangssituatie”, aldus Vande Lanotte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier