"De overeenkomst gaat over drie tramhaltes op ons grondgebied. In het kader van de heraanleg van de Ruzettelaan worden de haltes 'Pier' en 'Sea Life' ter hoogte van de Gadeynehelling samengevoegd, waardoor de trambedding minder gedwarst zal moeten worden. De halte 'Markt', die nu aan het Leopoldpark ligt, zal in het kader van de heraanleg van de Grote Markt verschuiven en wordt mee geïnteg...

"De overeenkomst gaat over drie tramhaltes op ons grondgebied. In het kader van de heraanleg van de Ruzettelaan worden de haltes 'Pier' en 'Sea Life' ter hoogte van de Gadeynehelling samengevoegd, waardoor de trambedding minder gedwarst zal moeten worden. De halte 'Markt', die nu aan het Leopoldpark ligt, zal in het kader van de heraanleg van de Grote Markt verschuiven en wordt mee geïntegreerd in het marktplein zelf. De nieuwe halte-infrastructuur zal daarnaast heel wat extra comfort bieden aan de reizigers. Er komen openbare toiletten en fietsenstallingen", zegt schepen voor Mobiliteit Sandy Buysschaert (CD&V). De heroriëntatie moet ook de doorstroming en de veiligheid op het traject vergroten. Zo zal bij het stoppen van de tram aan de halte Grote Markt, het gemotoriseerd verkeer er moeten wachten, waardoor een betere doorstroming van de tram zal ontstaan in de De Smet de Naeyerlaan. Tot slot komt er ook een nieuwe tramhalte op de Koninklijke Baan, aan de spuikom ter hoogte van de Grote-Edestraat en de Aldi. Al in 2018 stapten buurtbewoners daarvoor met een petitie naar het stadsbestuur. "De vraag en het potentieel werden dus al aangetoond: de nieuwe halte biedt extra vervoersmogelijkheid voor de aanliggende wijk. Maar ook vanaf de randparking aan de jachthaven. En ze zal ook een impuls betekenen voor de activiteiten aan de westkant van de jachthaven", aldus Buysschaert.De samenwerkingsovereenkomst met De Lijn staat geagendeerd op de gemeenteraad van volgende week dinsdag 13 oktober. Ze bestaat erin dat de vervoersmaatschappij bij de aanleg van de haltes Grote Markt en Ruzettelaan telkens tot 150.000 euro mee investeert. De Lijn zal hiernaast ook 50.000 euro bijdragen in de studiekosten. De aanleg van de nieuwe tramhalte aan de spuikom neemt De Lijn helemaal voor zijn rekening. "De heroriëntatie van de tramhaltes zal ongetwijfeld bijdragen tot een duurzamer verplaatsingsgedrag binnen onze stadsgrenzen", besluit Buysschaert.