Vorige week vrijdagnamiddag was het alweer van dat. Een automobilist verloor de controle over het stuur en belandde tegen een verlichtingspaal, ongeveer in het midden tussen de snelwegbrug en het kanaal. De bestuurder of bestuurster was nergens meer te bespeuren. Twee dagen eerder, op woensdag, crashte een auto op vrijwel dezelfde plaats in een weiland, maar dan aan de overkant tussen de koeien. "Het is al maanden aan de gang. De Noordstraat is de sluipweg bij uitstek geworden om van de Keiweg naar de Gistelsesteenweg te rijden. Vroeger konden...

Vorige week vrijdagnamiddag was het alweer van dat. Een automobilist verloor de controle over het stuur en belandde tegen een verlichtingspaal, ongeveer in het midden tussen de snelwegbrug en het kanaal. De bestuurder of bestuurster was nergens meer te bespeuren. Twee dagen eerder, op woensdag, crashte een auto op vrijwel dezelfde plaats in een weiland, maar dan aan de overkant tussen de koeien. "Het is al maanden aan de gang. De Noordstraat is de sluipweg bij uitstek geworden om van de Keiweg naar de Gistelsesteenweg te rijden. Vroeger konden mijn kleinkinderen nog met de gocart op straat rijden, nu zouden ze hun leven riskeren", getuigt bewoner Nest Bruyneel uit de Noordstraat.Volgens hem ligt de oorzaak van de recente drukte bij verschillende factoren. "De Noordstraat was enerzijds de omleidingsweg tijdens de twee jaar durende werken in de Westkerksestraat. Sindsdien leerden heel wat bestuurders de straat kennen als sluipweg, omdat je er effectief enkele minuten tijdswinst maakt", zegt Nestor Bruyneel. "Anderzijds is de bestemming van de Goedeboterstraat recent veranderd naar 'plaatselijk verkeer'. Dat zorgde voor een verschuiving van het probleem naar de Noordstraat. Bestuurders drukken hier bovendien erg hard op het gaspedaal. Maandelijks belanden wel een of twee auto's in de gracht. Het verwondert me niet dat er nu twee ongevallen op de drie dagen tijd gebeurden", gaat de buurtbewoner verder. In de Noordstraat wonen hoofdzakelijk landbouwers, maar er staan wel dertien huizen nabij de Keiweg. "Al die bewoners hebben mijn petitie ondertekend en vinden dat de verkeerssituatie dringend aangepakt moeten worden. Een week voor de recente ongevallen heb ik mijn petitie overhandigd aan de burgemeester. We vragen om een snelheidsbeperking, verkeersremmers en eventueel herbestemming naar plaatselijk verkeer", aldus Nest Bruyneel. Burgemeester Anthony Dumarey (Open Vld) bevestigt dat hij de petitie ontving. "Het stadsbestuur neemt de petitie zeker ernstig en zal samen met de politie Kouter de mogelijkheden overlopen. Maar een herbestemming naar plaatselijk verkeer zal niet mogelijk zijn", reageert Dumarey."Er zitten in het najaar namelijk wegenwerken aan te komen in de Zandvoordsestraat en de Vaartstraat. In zeven fases over twee jaar tijd worden de riolering en het wegdek vernieuwd. De Noordstraat zal opnieuw een omleidingsweg zijn", zegt de burgemeester. "Bovendien wordt de Noordstraat vaak gebruikt door landbouwvoertuigen en zouden verkeersremmers de doorgang sterk bemoeilijken. Extra witte lijnen en een snelheidsbeperking tot 50 kilometer per uur moet wel mogelijk zijn. Dit komt snel op de agenda", besluit burgemeester Anthony Dumarey.(BB)