Zij gaat elke maand op bezoek gaat om te vernemen welke fictie of non-fictie ze graag willen. Deze service werd opgestart in september 1979. Toen was Cécile Baert nog stadsbibliothecaris en was er nog geen sprake van een nieuwe bibliotheek. Ook het woonzorgcentrum in zijn huidige vorm moest nog gebouwd worden. Maar dat belette veertig jaar geleden niet dat de hulpbehoevende senioren van toen die verbleven in het toenmalig bejaardentehuis het Ware Heem of in residentieflats de Zonne - waarmee het allemaal begon - niet konden genieten van deze boekenservice.
...

Zij gaat elke maand op bezoek gaat om te vernemen welke fictie of non-fictie ze graag willen. Deze service werd opgestart in september 1979. Toen was Cécile Baert nog stadsbibliothecaris en was er nog geen sprake van een nieuwe bibliotheek. Ook het woonzorgcentrum in zijn huidige vorm moest nog gebouwd worden. Maar dat belette veertig jaar geleden niet dat de hulpbehoevende senioren van toen die verbleven in het toenmalig bejaardentehuis het Ware Heem of in residentieflats de Zonne - waarmee het allemaal begon - niet konden genieten van deze boekenservice."Deze service is met de jaren gegroeid en uitgebouwd tot een volwaardige dienst", aldus Marleen Vercruysse. "Zelf ga ik elke maand naar de Meers om na te gaan of er interesse is in boeken, tijdschriften, fictie of non-fictie. Ook dvd's indien gewenst. Ik noteer alles wat de bewoners wensen te lezen en dan wordt alles bijeen gezocht. Het gaat meestal over boeken van het grootlettertype. Dat wil zeggen dat de bejaarde lezers dankzij de in het groot afgedrukte teksten vlot kunnen lezen."Tussen de 25 en 30 senioren van De Meers doen een beroep op de uitleendienst. Zij kunnen één keer in de maand een boek, een dvd, een cd of een tijdschrift aanvragen. Daarnaast kunnen ze ook een luisterboek krijgen. Om daarnaar te kunnen luisteren stelt de bibliotheek afspeelapparatuur ter beschikking van de senior. Momenteel zijn er vier van die apparaten in voorraad.Eens het gewenste of gevraagde genoteerd is, zijn het twee ex-collega's van Marleen Vercruysse, Rosa Godefroid en Paulette Van Den Driessche die de exemplaren komen afleveren in het woonzorgcentrum. Daarbij nemen ze ook de tijd om met hun boekenklanten een praatje te slaan. Dat gebeurt allemaal op vrijwilligersbasis."Meestal vragen de bewoners iets dat verband houdt met hun hobby, bijvoorbeeld: een boek over duivensport. De dames zijn dan weer geïnteresseerd in werkjes over haken en breien. Ook non-fictie over de Tweede Wereldoorlog staat hoog op de verlanglijstjes. En thrillers en streekromans. Als wij nieuwe boeken in de collectie hebben weet ik vlug genoeg of het iets zou kunnen zijn dat de vaste lezers van de Meers interesseert. Ook dat is heel belangrijk, net als de sociale contacten zelf die wij op die manier met de bewoners hebben. Het gaat eigenlijk over veel meer dan iets vragen en dat komen leveren."Bewoonster Gabriëlle Coopman die een kamer heeft op het gelijkvloers van het woonzorgcentrum is een van de vaste klanten. Marleen Vercruysse bracht samen met schepenen Pietro Iacopucci (Cultuur en Bibliotheek) en Joost Kerkhove (OCMW) een bezoekje. "Het is goed dat ik af en toe een boek of iets anders mag aanvragen. Voor mij betekent dat wel iets. Een beetje ontspanning, wat weetjes opdoen en dergelijke meer. En ik kan eventjes een babbeltje doen.", klonk het.Schepen Iacopucci: "De bib pakt nog uit met een andere service die bedoeld is voor Waregemnaars die zich niet kunnen verplaatsen of minder mobiel zijn. Voor hen bestaat er een bevraging en levering aan huis. Gemiddeld tien tot vijftien stadsbewoners maken daar gebruik van." (DJW)