https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Bewoners Ardooisesteenweg stellen zich vragen bij omvorming tot fietsstraat

Kapper Hamayoun van Old Times Barbershop, Fabienne Cornillie van ‘t Kaashoeveke en Bjorn Carron van dagbladhandel Bjorn hebben toch nog enkele vragen. (foto Stefaan Beel) © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Peter Soete

De Ardooisesteenweg krijgt een volledige make-over. Het moet één van de mooiste invalswegen van Roeselare worden en moet meteen de buurt opwaarderen. Zeer mooie plannen maar er zijn toch ook enkele bedenkingen bij de buurtbewoners.

Na de zomervakantie komt er een werf bij in Roeselare. In september starten er nutswerken in de Ardooisesteenweg en wanneer die klaar zijn, wordt begonnen met de heraanleg van de straat. Dit wordt misschien wel één van de meest ingrijpende make-overs in de stad want de Ardooisesteenweg moet een groene, aangename straat worden waar voetganger en fietser de bovenhand krijgen. De wagen is er niet langer koning en zal vanaf de Carrefour slechts enkel welkom zijn in de richting van het station.

We maakten een wandelingetje door deze invalsweg van Roeselare en noteerden enkele reacties van handelaars.

We waren nog niet eens in de Ardooisesteenweg of we werden al staande gehouden door Ignace Defever van de Bonte Os. “Mijn hotel bevindt zich dan wel niet in de Ardooisesteenweg maar toch vlakbij. Ik zat mee in de werkgroep”, steekt Ignace van wal. “Het zal een zeer mooie straat worden, echt een invalsweg waardig. Wie vanuit Gent komt en via zijn GPS de kortste route kiest naar Roeselare, rijdt de stad altijd langs de Ardooisesteenweg binnen. Als je dan eerst een mooie invalsweg tegenkomt dan maakt dat al meteen een goede indruk.”

“Het stopt niet met de heraanleg van de straat, dat is pas het begin! De werkgroep moet ook ijveren dat de winkels in de straat mooi zijn. Waarom geen luifels aan de buitenkant van de handelszaken die allemaal dezelfde zijn? En geef als stad een korting van 10 procent op die luifels als stimulans. Probeer ook de handelaars te overtuigen van het belang van een propere en mooie vitrine. Zet toch geen frigo’s in de etalage! Ik ben met mijn schoonvader in Istanboel geweest en ik heb daar geen enkele frigo in de etalage gezien, geen enkele. Wel, ga dat als comité of als stad vertellen aan de handelaars en controleer dat maandelijks. Kom niet af met een blad papier met uitleg want dat zal niet lukken. Tegen dat je een meter buiten bent, ligt dat papiertje al in de vuilnisemmer.”

Niet gelukkig

Hamayoun van Old Times Barbershop in het begin van de Ardooisesteenweg schrikt wanneer we hem vertellen dat de werken starten na de zomervakantie en dat het eenrichtingsverkeer wordt. “Oeioeioei, daar wist ik niets van. En hoe zal het verkeer mogen rijden? En moet de straat opengebroken worden voor nutswerken? Hopelijk ontzien ze onze kant van de straat toch een beetje want langs onze kant zijn toch meest handelszaken. Neen, dat maakt me niet echt gelukkig; Wanneer een straat met verkeer in twee richtingen verandert in een eenrichtingsstraat, is dat nooit goed voor een handelszaak. Ik denk wel dat dit een invloed zal hebben op mijn omzet.”

“Het eenrichtingsverkeer zal niet te veel hinder opleveren”

Bjorn Carron van de gelijknamige dagbladhandel heeft geen probleem met het feit dat de straat eenrichtingsverkeer wordt. “Bovendien hebben ze de juiste rijrichting gekozen, die naar het station. Wel begrijp ik niet dat dit een fietsstraat wordt. Er rijden hier heel weinig fietsers globaal bekeken. En dat is logisch want het fietsnetwerk situeert zich rond de omgeving van Trax met de fietstunnel en de brede fietspaden. De meeste fietsers kiezen om de Mandeldreef te volgen en fietsen niet tot de Ardooiseseenweg waar ze vaak autobussen op hun weg ontmoeten. Mijns inziens zou de keuze van de Mandeldreef als fietsstraat veel logischer zijn.”

Gazastrook

“Natuurlijk ben ik blij dat onze straat aangepakt wordt maar ik denk dat het op andere plaatsen in Roeselare meer nodig is. Wij werden door bepaalde mensen en partijen wel gestigmatiseerd en kregen namen als de Roeselaarse Gazastrook of de Turksesteenweg. Maar dit is geen slechte straat en geen slechte wijk. Ik durf stellen dat dit nu één van de wijken is met de minste criminaliteit van de stad. Ja, we hebben problemen gehad maar de stad heeft dit zeer goed en kordaat aangepakt.”

Een beeld van de toekomstige Ardooisesteenweg.
Een beeld van de toekomstige Ardooisesteenweg.

“En die werken? Niemand is blij als hij maanden aan een stuk met verkeershinder, vuiligheid voor zijn deur en lawaai wordt geconfronteerd maar daar is niets tegen te beginnen. Hopelijk loont het eindresultaat de moeite.”

“Ik kijk wel uit naar onze ‘nieuwe ‘straat”, besluit Fabienne Cornillie van ’t Kaashoeveke waar het eenrichtingsverkeer zal beginnen. “Dat eenrichtingsverkeer zal niet te veel hinder opleveren. Vooral omdat we in de straat meerdere Shop en Go plaatsen zullen krijgen. En wanneer er groen en bredere wandel- en fietspaden komen, zal het geheel meer rust uitstralen. Wel begrijp ik niet waarom de Ardooisesteenweg een fietsstraat wordt. Dat vind ik niet nodig. Ik vrees wel dat de Beversesteenweg en de Mandeldreef nu kleine autosnelwegen zullen worden. Een fietsstraat in laatstgenoemde straat zou misschien een beter idee zijn.”

De plannen

De Ardooisesteenweg wordt ingericht als fietsstraat. Het gaat om het stuk tussen de Carrefour en het busstation, waar ook éénrichtingsverkeer voor auto’s zal gelden in de richting van het station. De stad kiest resoluut voor de fiets, de auto moet volgen en mag er de fietser niet inhalen.

Naast deze aanpassing, worden ook de voetpaden opnieuw aangelegd en zal nieuwe duurzame ledverlichting voorzien worden. Een mix van parkeerplaatsen blijft behouden waaronder ook enkele Shop en Go plaatsen in de buurt van de lokale handelaars.

Naast tal van kleinere plantjes in plantvakken, worden er 23 nieuwe bomen en 20 heesters aangeplant.

Na de heraanleg zal je in de Ardooisesteenweg nog maximum 30 kilometer per uur mogen rijden met de wagen en de fietspaden in het gedeelte tussen de Mandellaan en de Carrefour worden verhoogd aangelegd. Tegelijkertijd wordt de Ardooisesteenweg aan de kant van de Carrefour ook een wandelboulevard. Aan de kruispunten met de Mariastraat en de Sint-Jorisstraat zal de voetganger voorrang hebben.

In de tweede helft van september starten de nutswerken. Er er wordt een nieuwe waterleiding aangelegd, de kabels voor de elektriciteit worden vernieuwd en ook de voorbereiding voor nieuwe duurzame straatverlichting wordt dan al getroffen. Deze werken gebeuren in het voetpad en in de parkeerzone. De werken zullen uitgevoerd worden vanaf de Mandellaan en vorderen zo richting centrum. Verkeer in één richting naar het station toe, zal mogelijk blijven tijdens de werken. De eigenlijke wegenwerken zijn voorzien voor 2022.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.