Bénédicte Soenen is eerste vrouwelijke voorzitter van Jong Voka: “Inspireren en motiveren”

Bénédicte Soenen is de nieuwe voorzitter van Jong Voka West-Vlaanderen. (foto Joke Couvreur)
Jan Gheysen
Jan Gheysen Opiniërend hoofdredacteur

Er steekt muziek in karton. Dat denken we wanneer we een heuse vleugelpiano van karton aantreffen in de indrukwekkende bedrijfshal van Soenen Golfkarton in Hooglede. Bénédicte Soenen, dochter van CEO Louis-Philippe, geeft het meteen toe: als verpakkingsmateriaal maakt karton een betere beurt dan plastic bij milieujongens. Maar het is niet het karton dat ons tot bij haar leidt. Wel het bericht dat zij voortaan aan het roer staat van Jong Voka West-Vlaanderen.

Jong Voka West-Vlaanderen is een netwerk van zo’n 2.150 jonge ondernemers en high potentials (jonger dan 40 jaar, red.) die bij ondernemersorganisatie Voka zijn aangesloten. Elk jaar organiseert Jong Voka een zestal evenementen. Eind vorige week maakte Voka West-Vlaanderen bekend dat Bénédicte Soenen de nieuwe voorzitter van het jongerennetwerk wordt. Een primeur, want het is de eerste keer dat een vrouwelijke ondernemer Jong Voka in onze provincie gaat leiden. Zij volgt Dieter Lembrechts, zaakvoerder van DL Medical, op.

“Dat ik als vrouw voorzitter word, maakt op zich niet zoveel uit”, aldus Bénédicte Soenen. “Belangrijk is dat wij als jonge ondernemers gehoord worden. Dat is niet zo evident. Eén van de pijlers van Voka is bruggen bouwen, ook tussen generaties. En via Jong Voka krijgen jonge ondernemers ook een stem.”

Netwerken

Het is geen onbekend terrein voor de jonge Hoogleedse onderneemster. Ze maakt al drie jaar deel uit van de bestuursploeg van Jong Voka en ze is steevast van plan de community verder uit te bouwen. Vraag is of er nog een werfreserve is als er al meer dan 2.000 West-Vlaamse ondernemers lid zijn van het jongerennetwerk. “Zeker”, zegt Bénédicte. “Jonge mensen die een zaak starten of mee instappen in een groeibedrijf, zijn heel sterk gefocust op hun werk. Dat is ook nodig, natuurlijk. Maar ze zijn, door de drukte van zo’n opstartfase, niet altijd vertrouwd met netwerken. Nochtans heeft zo’n community hen heel wat te bieden. Daarom willen we ook die mensen bereiken. Jong Voka staat ook voor samen groeien door middel van inspirerende avonden.”

“Een ondernemer zelf horen vertellen over zijn of haar manier van zaken doen, werkt inspirerend”

Dat wil de nieuwe voorzitter doen door onder andere nog meer in te zetten op communicatie via sociale media. “Maar het werven van nieuwe, jonge ondernemers gebeurt nog het vlotst via de mond-tot-mondreclame”, weet Bénédicte. “Het gebeurt wel vaker dat mensen ons vinden via een vriend-ondernemer die bij ons is aangesloten.”

Opsteker

“Jong Voka betekent voor mij het samenbrengen en inspireren van gelijkgezinden”, zegt Bénédicte. “Het aantal deelnemers en de evaluatiescores van onze voorbije events tonen alvast aan dat we de juiste koers aan het varen zijn. Bij een bedrijfsbezoek bijvoorbeeld is het niet alleen interessant om als ondernemer eens in een ander bedrijf te worden rondgeleid, het werkt vooral inspirerend om de ondernemer zelf te horen spreken. Over zijn of haar manier van zaken voeren, over hoe hij of zij de problemen aanpakt… Als zulke mensen bevlogen weten te vertellen, ga je sterk geïnspireerd naar huis. Ook het informele ontmoetingsmoment bij zo’n event helpt bij het uitwisselen van ideeën over de aanpak van problemen, over nieuwe technologieën en meer… Altijd steek je iets op dat van nut kan zijn in jouw eigen onderneming.”

Online event

Het zijn bijzondere tijden. Corona maakt het niemand gemakkelijk en al zeker niet de ondernemers. De toekomst is in één klap onzeker geworden, de maatregelen hinderen het vrij ondernemen in niet geringe mate. Voorlopig zijn er geen bijeenkomsten van Jong Voka, maar dat betekent niet dat het netwerk is stilgelegd. “Nee, we blijven niet bij de pakken zitten. In juni hebben wij onze eerste online-ontmoeting. Dan vertelt vastgoedmakelaar Filip Dewaele niet alleen over de gevolgen van corona voor de vastgoedsector maar ook zijn eigen ondernemersverhaal. We zijn benieuwd hoe dat zal verlopen.”

“Door corona is het ineens veel moeilijker plannen op termijn”

Corona: niemand ontsnapt eraan. Ook niet Soenen Golfkarton. “Bij de aanvang van de crisis kregen we het wel drukker”, vertelt Bénédicte Soenen. “Dat kwam door de voedingsindustrie die door het hamsteren extra omzet draaide. Maar intussen is dat wat stilgevallen. De mensen hebben hun voorraad en door het voorlopig uitblijven van de export, is er minder kartonnen verpakking nodig. Ook het stilliggen van de horecasector en van de pretparken blijft niet zonder gevolgen. Leveranciers hoeven daar niet te leveren en hebben dus geen verpakking nodig. Wij noteren nu vooral heel dringende bestellingen. Alles is kortzichtig. Op middellange termijn wachten de bedrijven af. Het is moeilijk plannen.”

Opvolging verzekerd

Bénédicte Soenen is verantwoordelijk voor de verkoop bij Soenen Golfkarton. Haar vader Louis-Philippe leidt het bedrijf, waarin diens oudste dochter Nathalie de HR-afdeling voor haar rekening neemt. Twee andere dochters werken buiten de onderneming: Ann-Catherine is arts terwijl de jongste dochter Margot aan de slag is bij PWC. De echtgenoot van Bénédicte Soenen coördineert mee de productieafdeling. “We zijn een familieonderneming”, zegt Bénédicte. “Soenen Golfkarton is door mijn overgrootvader aan vaderszijde opgestart. Wij vormen intussen de derde generatie in de onderneming.” En er wordt volop aan de vierde generatie gewerkt: Bénédicte is hoogzwanger van een derde kindje.