Bellewaerde slachtoffer van eigen succes

Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De abonnementenverkoop die vroeger dan voorzien moet worden stopgezet, het park dat zelfs moet worden afgesloten wegens compleet volzet. Het succes van Bellewaerde heeft ook een keerzijde. “Wie onze abonnementen met winst wil doorverkopen via internet pleegt fraude”, zegt An De Ridder van Bellewaerde.

Het mooie weer en de brugdag na Hemelvaart deden veel gezinnen beslissen om op vrijdag 11 mei een uitstapje te maken naar Bellewaerde. Blijkbaar te veel, want omstreeks 15.30 uur plaatste Bellewaerde een bericht op Facebook waarin het potentiële bezoekers opriep om niet meer de verplaatsing te maken omdat er geen nieuwe bezoekers meer zouden worden binnengelaten. “Om nu te zeggen dat ons park overbevolkt was, dat was niet zo“, zegt woordvoerster An De Ridder. “We hebben op tijd de deuren gesloten om te vermijden dat het overvol zou geraken. We willen mensen een fijne dag bezorgen en dat gaat inderdaad niet als er te veel volk in het park is.”

Grote korting

“Voor zover ik me kan herinneren is het de eerste keer in vele jaren dat Bellewaerde zijn deuren sluit voor nieuwe bezoekers omdat het te druk is”, zegt Sam Clauw, oprichter en beheerder van de fansite Bellewaerdefun.be. “Dat heeft wellicht te maken met de uitzonderlijke goede verkoop van abonnementen.”

“De verkoop van abonnementen is inderdaad beter gegaan dan we hadden gedacht”

Die sterke verkoop van abonnementen – de Adventure Pass – is vermoedelijk te wijten aan de prijszetting ervan. Samen met Walibi Belgium introduceerde Bellewaerde dit jaar een nieuw abonnement met verschillende mogelijkheden. Met het basisabonnement kon men een heel seizoen toegang krijgen tot het park, behalve op feestdagen, nocturnes en speciale evenementen als After School Festival en Halloween. Die werden verkocht aan 59 euro, maar vanaf de derde persoon in hetzelfde gezin kwam de prijs op maar 20 euro per persoon. Daarbij kreeg iedereen die voor 30 april de Adventure Pass aankocht een korting van 20 %, waardoor de prijs zakte naar 47 euro voor de eerste twee abonnementen en slechts 16 euro voor de volgende leden van hetzelfde gezin. En dat terwijl een dagticket via de website 31 euro kost.

“De verkoop van abonnementen is inderdaad beter gegaan dan we hadden gedacht”, zegt An De Ridder. “We hebben onze abonnementen via verschillende kanalen gelanceerd. Blijkbaar is de attractiviteit van ons park zo groot dat we daar inderdaad veel succes mee gehad hebben.”

De abonnementen werden bovendien in promotie aangeboden in de supermarkten van Carrefour, met dat verschil dat mensen tien abonnementen konden aankopen aan een gemiddelde prijs van 22,20 euro zonder dat ze daarvoor namen moesten opgeven. An De Ridder: “Vroeger moest je een attest van gezinssamenstelling geven om samen een abonnement te kunnen kopen. Vandaag, met veel nieuw samengestelde gezinnen, wilden we een formule uitwerken waarbij je zowel qua inhoud als qua groepssamenstelling meer keuze hebt. Wat we echter gezien hebben is dat mensen zich begonnen te groeperen om zo goedkoop mogelijk een abonnement te kopen.”

Fraude met abonnementen

Doordat kopers van abonnementen geen namen moesten invullen, stond de deur voor fraude en misbruik wijd open. Op de Facebookpagina waarschuwde Bellewaerde potentiële bezoekers om geen abonnementen te kopen van derden. “We stelden vast dat mensen naar Carrefour gingen om daar samen tien abonnementen te kopen. Die begonnen ze dan door te verkopen via internet, al dan niet met winst. In die gevallen kun je al spreken van fraude, want in ons parkreglement staat duidelijk dat je tickets of abonnementen niet mag doorverkopen, en al zeker niet met winst.”

“We zagen dat er ook mensen met slechte bedoelingen waren die twee keer hetzelfde abonnement gingen doorverkopen. Daardoor kwamen twee mensen met de dezelfde barcode zich aanmelden bij het park. Wie dan het laatst kwam kreeg de melding dat ze geen geldige barcode hadden.”

“Je zou kunnen zeggen: laat gewoon iedereen binnen. Maar dat willen we niet”

De reacties op de stopzetting van de verkoop van abonnementen en de sluiting van vrijdag zijn gemengd. Terwijl op de Facebookpagina veel mensen hun gal spuwden over de gang van zaken, zag je op fora van pretparkbezoekers vooral lof voor de “dappere beslissing”.

Veiligheid en comfort

“Voor ons is het belangrijk dat mensen die een toegangsticket of een abonnement hebben een leuke dag beleven in Bellewaerde”, aldus nog An De Ridder. “Wie in het park is, willen we beschermen. Je zou kunnen zeggen: laat gewoon iedereen binnen. Maar dat willen we niet. Daarom wordt op drukke dagen nauwkeurig in de gaten gehouden hoeveel mensen er al in het park zijn. Ook om ervoor te zorgen dat er geen problemen van veiligheid of comfort zouden ontstaan. Of we het abonnementsysteem volgend jaar zullen aanpassen? We zijn nog maar een goeie maand open, het is nog te vroeg om al conclusies te trekken.”

Zondag is Bellewaerde volzet… door personeelsfeest

Ook nu zondag 20 mei is Bellewaerde volledig volzet. “We raden iedereen aan om het park op een andere datum te bezoeken”, klinkt het bij de woordvoerster. Komende zondag is Bellewaerde exclusief geopend voor een bedrijf dat het volledige park heeft afgehuurd voor zijn medewerkers en hun gezin.

“Welk bedrijf? Dat kan ik niet zeggen, het wil daarmee niet in de pers komen (hetzou om Proximus gaan, red.). Dit jaar is het de enige keer dat het park afgehuurd wordt”, zegt woordvoerster An De Ridder. “Dat is iets dat wel meer voorkomt, niet alleen bij ons maar ook in andere parken. Ons zusterpark Walibi heeft meerdere dagen per jaar dat het volledig afgehuurd wordt. Iedereen die komend weekend een dagje Bellewaerde op de agenda staan heeft, is van harte welkom op zaterdag 19 mei of maandag 21 mei. Op zondag 20 mei is Bellewaerde echter volzet.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier