De Belgische vloot telde op 31 december 2019 nog 69 vaartuigen. Dat cijfer gaat al jaren in dalende lijn, in 1950 telde onze vloot nog 457 vissersschepen. Het is al van 1991 geleden dat er in het groot vlootsegment een nieuwe vissersboot in de vaart werd genomen. Er kunnen ook niet zomaar schepen bijkomen, want door Europese afspraken mag het totale volume en het totale vermogen van onze vloot niet stijgen. Maar de vloot kan wel vernieuwen en dat is nu aan het gebeuren. In december berichtte onze krant al dat drie r...

De Belgische vloot telde op 31 december 2019 nog 69 vaartuigen. Dat cijfer gaat al jaren in dalende lijn, in 1950 telde onze vloot nog 457 vissersschepen. Het is al van 1991 geleden dat er in het groot vlootsegment een nieuwe vissersboot in de vaart werd genomen. Er kunnen ook niet zomaar schepen bijkomen, want door Europese afspraken mag het totale volume en het totale vermogen van onze vloot niet stijgen. Maar de vloot kan wel vernieuwen en dat is nu aan het gebeuren. In december berichtte onze krant al dat drie reders een contract hadden afgesloten om een nieuw schip te laten bouwen. En die evolutie gaat verder: vandaag hebben al vijf reders een contract voor de bouw van een nieuw schip en zijn er nog vijf in onderhandeling."We kenden jaren een afname door de uitdagingen waar de visserij mee kampt. De laatste jaren speelt ook de onzekerheid over de Brexit mee", zegt directeur Emiel Brouckaert van de Rederscentrale. "Wij hebben er alles aan gedaan om verder te verduurzamen en op een goede manier bezig te blijven, maar op een bepaald moment moet je vernieuwen om nog te kunnen evolueren. Heel wat reders overwegen het al jaren, maar ze vinden dat ze nu lang genoeg hebben gewacht en dat ze nu moeten investeren. Het gaat over veel geld: een nieuw schip kost, afhankelijk van het type, 5 tot 7 miljoen euro."Een van de vijf reders die een nieuw schip laat bouwen, is Geert De Groote van rederij Aris uit Knokke-Heist. Geert, ook voorzitter van de Rederscentrale, vaart nu nog met de Z.98, die uit 1991 dateert. "Het schip is intussen van kop tot teen vernieuwd", vertelt hij. "Maar zonder vernieuwing is de visserijsector ten dode opgeschreven. Energie-efficiëntie, brandstofverbruik... Als we nog echt vooruit willen, moeten we een nieuw schip hebben.""In onze sector zijn er altijd factoren die je niet in de hand hebt. Maar je kan ook niet blijven wachten", vindt Geert. "Het is natuurlijk een hele grote investering. Ik ben 53 jaar en sta nu weer voor een lening van 15 jaar. Dat zal tot mijn pensioen zijn. Op dit moment heb ik geen opvolging. Ik heb een zoon in de zeevaartschool, maar die denkt eerder aan offshore dan aan visserij.""Ons nieuwe schip zal in mei of juni 2021 klaar zijn. Onze oude boot moet ook nog worden verkocht. Het nieuwe schip wordt een samenwerking tussen de Nederlandse scheepswerven Padmos en Hoekman. We zijn al met drie Belgische reders die een schip laten uittekenen door Padmos. Daardoor krijgen we interessantere voorwaarden. Maar ons schip zal door Hoekman in Urk gebouwd worden en het casco wordt in het noorden van Nederland in elkaar gelast." (HH)