"Toen ik in 1984 begon te varen, kon je op zee letterlijk zien waar de schepen gepasseerd waren. Plastic zakken, yoghurtpotjes, touwen, netten... alle rommel werd zomaar in zee gedumpt", vertelt Pedro Rappé, bemanningslid van de Z.483 Jasmine uit Zeebrugge. "Kort daarna trad de internationale wetgeving Marpol in werking en was het verboden om nog scheepsafval overboord te gooien. Sindsdien heeft de zee zich gedeeltelijk hersteld en drijft er telkens minder afval rond. Maar we vissen nog altijd rommel op, voornamelijk plastic."
...

"Toen ik in 1984 begon te varen, kon je op zee letterlijk zien waar de schepen gepasseerd waren. Plastic zakken, yoghurtpotjes, touwen, netten... alle rommel werd zomaar in zee gedumpt", vertelt Pedro Rappé, bemanningslid van de Z.483 Jasmine uit Zeebrugge. "Kort daarna trad de internationale wetgeving Marpol in werking en was het verboden om nog scheepsafval overboord te gooien. Sindsdien heeft de zee zich gedeeltelijk hersteld en drijft er telkens minder afval rond. Maar we vissen nog altijd rommel op, voornamelijk plastic."Voor het aan land brengen van dat opgeviste afval, liet Rappé zich inspireren door de Propere Strandlopers. "Twee jaar geleden zag ik op de sociale media hoe zij tijdens hun looptochten het afval op het strand oprapen. Dit is sociale media op zijn best: tonen van goede voorbeelden. Die visie wil ik overbrengen op Fishing for Litter. Er zijn collega's die er langer mee bezig zijn. De Nederlanders maken al jaren de zee schoon."De Rederscentrale staat achter dit idee dat de visserijsector een moderne houding en proper imago geeft. Woensdag hield ze een evenement om alle Belgische bemanningen ervan te overtuigen om mee te werken aan Fishing for Litter. "Een aantal vaartuigen deden al mee en nu schakelen we een versnelling hoger", zegt projectverantwoordelijke Sander Meyns. "We trekken dit project open naar de hele vloot. Hiermee zetten we in op de toekomst van de volgende generaties. Iedereen heeft baat bij een propere zee." Via het internationale initiatief Fishing for Litter nemen vissers afval dat ze bij het vissen bovenhalen mee aan land in plaats van het op zee achter te laten. Hiervoor stelt de Vlaamse Visserijcoöperatieve (VVC Equipment) zogenaamde big bags ter beschikking. Na afgifte in de haven wordt het afval verwerkt en gerecycleerd."Het eigen bedrijfsafval van de Belgische vissers wordt sinds 2016 ingezameld, gesorteerd en verwerkt door erkende ophalers. Hiervoor betalen de aangesloten reders een jaarlijkse bijdrage aan VVC Equipment. Dit initiatief wordt gesteund door de West-Vlaamse, Vlaamse, Belgische en Europese overheden", zegt Meyns."We zetten enorme stappen vooruit", vindt Pedro Rappé. "De eerste mentaliteitswijziging begon met het meebrengen van het eigen huisafval aan land, wat godzijdank nu al jarenlang wordt toegepast. De tweede mentaliteitswijziging gebeurt momenteel met het project Fishing for Litter. Het is de bedoeling dat het voor alle vissers een automatisme wordt om afval dat niet op zee thuishoort, in de big bags te sorteren en aan wal te brengen." Hij maakt de vergelijking met het thuis sorteren van afval. "Iedereen heeft al ondervonden dat je daar na verloopt van tijd niet meer over nadenkt. Het is een automatisme. Ook op zee behoort dit stilaan tot het moderne imago. Wij gooien niks meer weg en vinden telkens minder afval in onze netten. Dit heeft dus zeker een effect. Zo helpen we de zee."