Belgische artiesten brengen muzikale ode aan James Ensor

Redactie KW

Het vernieuwde James Ensorhuis lanceert een muziekalbum met Belgische artiesten die een ode brengen aan Ensor. Bekende namen als Arno, Bent Van Looy en Johannes Verschaeve maakten een nummer.

Het nummer James van Johannes is zijn Naam, het solo-project van Johannes Verschaeve, is vandaag Catch of the Day op Studio Brussel. Arno stelt zijn nummer vanavond voor tijdens de live uitzending van Culture Club op Radio 1 in Mu.ZEE rond James Ensor. Enkele nummers zijn ook al te beluisteren op Spotify.

2020 is zonder twijfel hét James Ensor-jaar in Oostende. Na de opening van het vernieuwde James Ensorhuis en het gloednieuwe belevingscentrum midden juli, is er nu ook hét muzikaal hebbeding voor kunstliefhebbers: Het James Ensor album. Het album genaamd Masqué – songs inspired by James Ensor verschijnt op 23 september 2020 en zal te koop zijn voor 14,50 euro in het vernieuwde James Ensorhuis in Oostende.

Ensor was ook componist

James Ensor was meer dan een kunstschilder. Naast dichter en verzamelaar was hij ook een componist. Hij entertainde zijn gasten vaak door met zijn neusgaten op een fluitje te spelen, maar kon ook imponerende en angstaanjagende stukken neerzetten op piano. Dit gebeurde allemaal uit het hoofd, want muziek neerschrijven kon hij niet. Hij schreef walsen, muziek voor ballet en andere symfonieën. Het harmonium waarop hij speelde staat in het James Ensorhuis.

Enkele bekende Belgische artiesten brengen met het album Masqué een echte muzikale ode aan de grootmeester. Onder andere Arno, Bent Van Looy, Isolde Lasoen, Johannes Verschaeve en SJ Hoffman schreven elk een authentieke single, gebaseerd op een schilderij uit het oeuvre van James Ensor.

Arno: “Mijn mentor”

Arno, één van de bekendste Oostendenaars, schreef van zijn song zelfs een Franse en Oostendse versie. “Ensor was mijn mentor”, vertelt hij. “Hij stierf het jaar waarin ik geboren werd en hij is heel mijn leven aanwezig geweest. Elke zondag ging ik naar Maison Close van nonkel Theo met mijn pa, waar ze dan over politiek en zo discussieerden. Ensor kwam er ook, dus verhalen genoeg. Er hingen ook heel wat schilderijen van hem aan de muur. Fascinerend. En van de Franse televisie kreeg ik ooit een gedicht van Ensor, wondermooi was dat. Die mens was echt van alle markten thuis.”

“Ik had heel wat schilderijen van Ensor in mijn hoofd, maar toen ik naar huis reed van een optreden, zag ik een grote volle maan boven de baan. Daar was mijn muze”, zegt Isolde Lasoen. “Het deed me denken aan ‘la danse macabre’, het walsdeuntje zat meteen in mijn hoofd en dat lugubere vond ik wel passen bij Ensor. Zeker bij het schilderij Two Skeletons Fighting Over a Pickled Herring. Leuk weetje, net naast de studio waar ik het nummer gaan afmixen ben, lag een gigantisch grote carnavalswinkel vol maskers. En zo was de cirkel helemaal rond.”

James heet het nummer van Johannes is zijn Naam, het soloproject van Johannes Verschaeve. De Oostendenaar was frontman van The Van Jets, maar die besloten er eind vorig jaar op een hoogtepunt mee te stoppen. “Ik ben heel tevreden met het nummer, echt excited zelfs”, vertelt hij. “Dit is mijn allereerste solonummer. Het gaat terug naar het gevoel dat ik als kind had, dat Ensor nog steeds rondspookt in Oostende, ook in de duinen in Mariakerke waar ik vaak ging spelen en waar hij ook vaak kwam. Het is een voorproefje van het solowerk waarvan ik er volgend jaar nog meer wil uitbrengen. Vrienden reageren alvast aangenaam verrast.”

Inspiratie uit Getty Museum in Los Angeles

“De inspiratie voor dit unieke project komt van een soortgelijk initiatief van het Paul Getty Museum uit Los Angeles”, zegt Toerisme Oostende, die het James Ensorhuis. Zij kochten het werk De intrede van Christus in Brussel (1888) en vijftig jaar na de dood van Ensor lanceerden ze het boek The Superhuman Crew. Daarin werd het iconische schilderij verenigd met het nummer Desolation Road van Bob Dylan. De onderwerpen die Dylan in het nummer aanhaalt, het uitvergroten en karikaturiseren van de wereld, sluiten naadloos aan bij de thema’s in het schilderij, iets wat met deze unieke plaat opnieuw aan bod komt.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier