Belangrijke stap in uitbreiding Nieuwpoortse jachthaven: “Plaats voor 500 jachten”

Het nieuwe stadsdeel is een doorn in het oog van natuurliefhebbers. © repro DVL
Redactie KW

Met de definitieve vaststelling van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) ‘Rechteroever Jachthaven Nieuwpoort’ heeft de provincieraad een nieuwe en belangrijke stap gezet naar de uitbreiding van de jachthaven. “De eerste werken moeten eind 2021 kunnen starten”, aldus een tevreden burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V). De natuurverenigingen zijn minder opgetogen. Er werden 66 bezwaren en drie adviezen ingediend.

Het moet een van de belangrijkste projecten ooit worden in de kuststad. Nieuwpoort kan al prat gaan dat het één van de grootste jachthavens in Europa heeft, maar eens deze plannen uitgevoerd, komt er daar onder meer een nieuw jachthavendok en ruimte voor een duizendtal wooneenheden bij.

“Het betreft een plangebied van 81,6 ha groot, gelegen aan de rechteroever van de IJzer tussen Nieuwpoort-Stad, het natuurgebied de IJzermonding en de Koninklijke Baan”, legt gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD) uit. “Daarmee bevat het plangebied eveneens het bestaande jachthavendok Novus Portus. Het nieuw jachthavendok komt er ten zuiden van het Novus Portus-dok en zal plaats bieden aan een 500-tal jachten, ook grotere types die momenteel niet in de bestaande dokken terecht kunnen. Belangrijk is dat rond het nieuwe dok een nieuw stadsdeel komt met ruimte voor duizend woongelegenheden, horeca en handelszaken. Daarnaast is ook ruimte gemaakt voor de jachthavengebonden bedrijvigheid waarbij kleine en middelgrote ondernemingen in de jachthaven zoals Marelec en zandwinning NMH-De Cloedt een nieuwe locatie zullen krijgen”, aldus de gedeputeerde.

Woontoren

Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) is in ieder geval heel tevreden met de definitieve vaststelling van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan. “Het bevestigt dat binnen afzienbare tijd de eerste spadesteek zal kunnen gegeven worden”, aldus de burgemeester. “Er zal wellicht eind 2021 gestart worden met de eerste fase en dat is de aanleg van de fiets- en wandelbrug over de havengeul, als het ware de slagader tussen Nieuwpoort-Stad en het nieuw jachthavenproject. Er valt niettemin nog een lange weg af te leggen. Nu moet werk gemaakt worden van het landschapsontwerp: hoe zal alles er finaal gaan uitzien?”

Er komt een nieuw stadsdeel met ruimte voor 1.000 woongelegenheden, horeca en handelszaken

Minder opgetogen zijn de natuurverenigingen. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek dat liep van 4 maart tot 3 mei werden drie adviezen en 62 bezwaren en opmerkingen ingediend. Zo hadden natuurverenigingen onder meer problemen met een 44 meter hoge woontoren en de druk van het project op het natuurgebied. “Die woontoren van 14 verdiepingen is niet alleen een doorn in het oog van de natuurliefhebbers, maar ook van tal van Nieuwpoortenaren”, zegt een ontgoochelde Luc David van Natuurpunt, tevens natuurgids in het gebied.

Weg pittoresk

“Het kolossale project wordt gerealiseerd vlak bij het natuurgebied de IJzermonding en bij de vliegroute van duizenden vogels. Ik was inderdaad een van de mensen die hiertegen bezwaar indiende, samen met Natuurpunt. Ik vraag me af hoe het verder zal moeten met de pittoreske vissersstad Nieuwpoort, waar het verkeer nu al regelmatig in de knoop zit. Bovendien gaat tien procent uit het provinciaal reservepakket voor woningbouw met dit project vooral naar tweedeverblijvers in plaats van woningen voor jonge gezinnen”, aldus nog Luc David. “Alle adviezen, bezwaren en opmerkingen werden behandeld door de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening en de nodige aanpassingen zijn aangebracht”, zegt Lahaye-Battheu.

Burgemeester Vanden Broucke wijst dan weer naar het Milieueffectenrapport (Plan-Mer). “Voorafgaand aan de procedure voor de behandelingen van de provinciale uitvoeringsplannen is een dergelijk plan-Mer opgemaakt waarbij de impact van het beoogde programma op het milieu onderzocht werd. Het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid keurde dit goed in april.”

De plannen worden nu aan de Vlaamse regering overgemaakt. Het plan treedt in werking 14 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Voor de realisatie van het project slaan het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust Vlaanderen, de provincie West-Vlaanderen en het stadsbestuur Nieuwpoort de handen in elkaar.

(DVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier