De huisjes van het Begijnhof en de bijhorende parking zijn nog steeds eigendom van het OCMW en dus van stad Kortrijk, maar ze worden verhuurd aan marktconforme prijzen. Ondertussen zijn zowat alle woningen bewoond, veelal door alleenstaanden. De belofte van wonen in de stad met parking voor de deur trok vorig jaar nog meer dan 70 geïnteresseerden voor zes huisjes. De afgesloten parking met een 25-tal plaatsen is gelegen naast het Boerenhol, vlak achter de achtertuintjes van enkele huisjes van het Begijnhof. De plaatsen worden voor ongeveer 50 euro per maand verhuurd. De meeste aan bewoners van het Begijnhof, al parkeren er ook een aantal me...

De huisjes van het Begijnhof en de bijhorende parking zijn nog steeds eigendom van het OCMW en dus van stad Kortrijk, maar ze worden verhuurd aan marktconforme prijzen. Ondertussen zijn zowat alle woningen bewoond, veelal door alleenstaanden. De belofte van wonen in de stad met parking voor de deur trok vorig jaar nog meer dan 70 geïnteresseerden voor zes huisjes. De afgesloten parking met een 25-tal plaatsen is gelegen naast het Boerenhol, vlak achter de achtertuintjes van enkele huisjes van het Begijnhof. De plaatsen worden voor ongeveer 50 euro per maand verhuurd. De meeste aan bewoners van het Begijnhof, al parkeren er ook een aantal mensen die een eigen zaak hebben in de buurt. Het is die parking die ten laatste in 2024 moet verdwijnen. Het stadsbestuur kondigde vorige maand tijdens een persconferentie immers aan dat het Begijnhofpark uitgebreid wordt. "Het Begijnhofpark is nu al een groene oase in het hart van onze stad en moet dat nog meer worden. De komende jaren wordt het park met ruim 30 procent uitgebreid van ongeveer 8.100 m² naar 10.700 m²", klonk het toen. Schepen van Wonen en Bouwen Wout Maddens bevestigt dat de parking voor dat ambitieuze plan zal moeten wijken. "Op vandaag is het een onderbenutte ruimte zonder een echte bestemming of identiteit. Het Boerenhol krijgt een kwalitatieve groenaanleg en versterkt zo het aanwezige groen van de naastliggende 'put' van de Zypte." Er zal ook ruimte zijn voor speelelementen voor kinderen. Nieuwe fiets- en wandelpaden zorgen voor een kwalitatieve verbinding tussen het Begijnhofpark, het Overbekeplein en het St-Maartenskerkhof. Timing: ergens tussen 2022 en 2024.De schepen voegt daar in een adem ook aan toe dat er zal gezocht worden naar een oplossing in de omgeving. "Daar is nog tijd voor want de concrete plannen moeten nog uitgetekend worden", aldus Maddens. Toch zijn heel wat inwoners ongerust. Ze vrezen vooral het slachtoffer te worden van criminelen die volgens hen vooral na het donker veelvuldig in de buurt rondhangen. "Dat de schepen een oplossing belooft is mooi, maar wat zal dat dan zijn?", vraagt kapster Maria-Magdalena Decuypere zich af. Ze woont al acht jaar in het Begijnhof en stalt er al even lang haar wagen. "Uitwijken naar de Houtmarkt zie ik bijvoorbeeld niet zitten. Ondergrondse parkings zijn sowieso geen plaats voor een vrouw alleen eens het donker is." "Had ik geweten dat ik mijn auto niet meer zou kunnen parkeren, ik was hier waarschijnlijk niet komen wonen", vertelt een tweede alleenstaande dame die net drie jaar in het Begijnhof woont. "Ik vind het verschrikkelijk dat we daar niet meer zullen kunnen parkeren. Ik zorg nu al dat ik steeds voor 21 uur thuis ben. Want vanaf dan is er maar een ingang voor bewoners meer beschikbaar, de andere gaan op slot. Om daar te komen moet je het Sint-Maartenskerkhof over en als vrouw alleen durf ik dat niet te riskeren in het donker. Er hangen vaak ongure figuren en druggebruikers rond. Een oudere dame werd al eens bijna overvallen."We komen ook een drietal bewoners tegen die positief tegenover het voorstel staan. Maar geen van hen is in het bezit van een wagen.