Het bord dat de start van de bebouwde kom aangeeft, werd intussen al verplaatst, al gaat de maatregel in principe maar in van zodra de gemeenteraad groen licht geeft. En dat is maandagavond gebeurd.
...

Het bord dat de start van de bebouwde kom aangeeft, werd intussen al verplaatst, al gaat de maatregel in principe maar in van zodra de gemeenteraad groen licht geeft. En dat is maandagavond gebeurd."Het uitbreiden van de bebouwde kom in de Ruddervoordestraat tot aan de verkeerspoort in de omgeving van het huis met huisnummer 136 heeft gevolgen voor enkele naburige straten", lichtte schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V) toe. "De signalisatie van de bebouwde kom verandert tevens in de Nachtegaalstraat en de Groenhovestraat. Het volledige deel van de Groenhovestraat tussen de Donaustraat en de Ruddervoordestraat valt vanaf nu onder de bebouwde kom, net als enkele andere straten op Torhout-Oost.""We vinden het logisch om de bebouwde kom in de Ruddervoordestraat te laten starten ter hoogte van de verkeerspoort en niet een honderdtal meter verderop, zoals dat nu het geval was. Binnen de bebouwde kom geldt er automatisch een snelheidsbeperking tot 50 kilometer per uur en de verkeerspoort luidt die limiet voortaan zichtbaar in."Raadslid Ruben Vangheluwe (Groen) nam de gelegenheid te baat om op de gevaarlijke verkeerssituatie te wijzen in het deel van de Bruggestraat tussen de rotonde met de smeedijzeren paarden en de rotonde aan het oude kerkhof. Vorige zaterdag deed zich daar een zwaar verkeersongeval voor, weliswaar veroorzaakt door een roekeloze jonge chauffeur en niet door de structuur van de weg."Nu geldt maar in een stukje van de straat een beperking tot 50 kilometer", aldus Ruben. "Ik stel voor om de limiet voor het hele straatdeel in te stellen. Zeker met Tordale, het jeugdcomplex Sperregem en het voetbalstadion De Velodroom in de buurt. De zone 50 zou tot aan de rotonde met de smeedijzeren paarden moeten reiken. Ik pleit voorts voor een rijstrookversmalling en het verhogen van de parkeerstroken langs de weg. Zo creëer je een visueel versmallend effect, waardoor de gemiddelde automobilist trager gaat rijden.""Nu al geldt in 90% van de straat die snelheidsbeperking", antwoordde schepen Desmet. "Ik zie er geen graten in om de beperking tot het hele straatdeel uit te breiden."