Vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenticiteitsgarantie. Die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Anderzijds is het voor deze ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriële producten. En de term 'ambachtelijk' is, in tegenstelling tot Frankrijk, in België niet beschermd. I...

Vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenticiteitsgarantie. Die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Anderzijds is het voor deze ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriële producten. En de term 'ambachtelijk' is, in tegenstelling tot Frankrijk, in België niet beschermd. Iedereen kan zichzelf 'ambachtelijk' noemen. Daarom lanceert UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB). Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking. Het is een jury van ondernemers en experts die het label toekent. Op 15 juli reikte UNIZO het label uit aan de Beauvoordse Walhoeve uit Veurne. Ze worden zo UNIZO-ambassadeur van HIB. De Beauvoordse Walhoeve voldoet aan alle voorwaarden van het HIB-label en verdient dit label op basis van hun inzet om op een ambachtelijke wijze een sterk product te maken. Hun assortiment kazen, boter en roomijs getuigt dat het een bedrijf is met een ambachtelijke ondernemersziel.Definitie-criteriaEnkel wie aan strikte voorwaarden voldoet, komt in aanmerking voor het label. Zo moet de ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uitoefenen, mag hij of zij maximum 20 werknemers in dienst hebben, moet het product minstens 50% 'handmade' zijn, moet het product een zekere nutsfunctie hebben en de handtekening van de maker dragen. Ondertussen zijn al meer dan 400 ondernemers uit heel Vlaanderen en Brussel bekroond met het label. Van de Westhoek over Brussel tot in Limburg en terug, overal bekroont UNIZO parels van ondernemingen met het authenticiteitslabel. De groep van HIB-ers blijft dus groeien, vooral in stedelijke gebieden. Maar ook in kleine (deel)gemeenten ontdekt Vlaanderen vandaag door het label unieke ambachtelijke beroepers die een sterk product maken.Groot assortimentDe familie Deeren is reeds lang betrokken in het verwerken van de eigen hoevemelk. 'Mijn ouders en mijn grootmoeder zijn met het verwerken van zuivelproducten begonnen in 1986', zegt zaakvoeder Lyn. Een doorgedreven cursus en veel opzoekingen in gespecialiseerde vakliteratuur vormden toen de basis van het maken van hoeveboter. De voeding van de koe en de juiste melkzuurbacteriën werden in de loop van de jaren meer en meer geoptimaliseerd om kwaliteitsproducten te bekomen. Het basisproduct van toen heeft eigenlijk een evolutie van 30 jaar meegemaakt om tot een eigen assortiment van kazen te komen. Het HIB-label is een extra troef voor het bedrijf zelf, alsook voor de handelaars die hun hoeveproducten verkopen. Naast de hoevewinkel met een uitgebreid assortiment van kaas- en zuivelproducten, is Lyn ook nog te vinden op de markten van Veurne, Middelkerke, Nieuwpoort-Stad en Ieper.(JT)