Basketbalclub Filou Oostende opent op 8 mei zomerbar

Jurgen Vanpraet voor de nieuwe sportsbar aan de Sea'rena.©Peter MAENHOUDT
Jurgen Vanpraet voor de nieuwe sportsbar aan de Sea'rena.©Peter MAENHOUDT
Redactie KW

Pascal Degryse en Jurgen Van Praet, bestuurders bij Filou Oostende, openen zaterdag 8 mei een pop-up zomerbar op de Sea’rena-site in de Northlaan in Mariakerke. De initiatiefnemers willen de sportbeleving ook buiten matchdagen uitdragen.

“Hier heb je basket, voetbal, het nieuw zwembad, de golf, het paardrijden, er is een bouwaanvraag voor vijf padelterreinen op het dak van de parking. Je bent op 200 meter van het strand en de zee. De fietsroute loopt daar. Maar op wijkniveau zijn er een paar evoluties. De voetbalbeleving die je vaak rond stadions hebt, is hier verloren gegaan. Je kleeft ook tegen de zeedijk waardoor alles op toerisme gericht is. In de wijde omgeving is er nog amper een café over. Alleen op de zeedijk is er horeca-concentratie. In de wijk is niets georganiseerd om samen naar voetbal- of basketmatchen op televisie te kijken”, weet Jurgen Van Praet. “Deze zomer is er zoveel sport. EK voetbal, Tour de France, Olympische Spelen, de uitgestelde tornooien Roland Garros en Wimbledon, dartstornooien, Francorchamps,… Omdat massabijeenkomsten niet mogelijk zijn, dachten we daarom aan een pop-up-zomerbar. Ons enthousiasme nam het over en veel Oostendse zelfstandigheden stimuleerden ons. We zijn zot van sport: dat is ook onze motor.”

Iconische foto’s

De pop-up-zomerbar zal ook een “Wall of Fame” bevatten met allerlei iconische foto’s van Oostendse sportbeleving. “Bij Deweert bekwam ik een fantastische affiche uit 1943, de derby VGO-ASO voor het goede doel. Van de eerste landstitel van Sunair in 1981 hebben we enkele foto’s. Het geheel is nog in opbouw”, zegt Jurgen Van Praet die ook de verankering met de Belgian Cats noemt. “Rond onze Oostendse Cats moet hier beleving zijn! En wanneer Emma Plasschaert begin augustus de olympische finale zeilt, organiseren we een event.”

Filou is de title-sponsor van de pop-up zomerbar. “Carlsberg en Coca-Cola zijn ook partners. Zo zal de voetbalinterland Denemarken-België in het teken van Carlsberg staan. Zo maken we een speciale sjaal. We plannen eveneens een online pronostiek met allerlei prijzen.”

Sporthuis voor jan en alleman

De zomerbar bevindt zich aan de vroegere Skoda-ruimte tegenover de vorige Mediamarkt-locatie. “Binnen zal er een lounge-area zijn. Eveneens is er een bar en een foodcorner met warme tapas evenals rustiger plaatsen. Binnen kunnen op 600 vierkante meter 120 mensen zitten. Buiten hebben we 96 zonnige zitplaatsen. Dit moet een sporthuis voor jan en alleman worden. Sportclubs zijn in deze aantrekkelijke zomerbar welkom om te vergaderen”, stipt Van Praet aan. “We hebben al zoveel partnerships dat we naar een permanent verhaal gaan, na de zomer toch al op vrijdag, zaterdag en zondag. Zo kunnen we de uitmatchen van onze Oostendse ploegen bekijken.”

(Peter Rossel)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier