Het had een beetje voeten in de aarde vooraleer we met de nieuwe KMO-manager van de stad Roeselare rond de tafel zaten voor een interview. Stond Bart niet echt te springen voor een interview? "Neen, het was gewoon een kwestie van timing. Maar het klopt dat ik niet graag in de schijnwerpers sta of de micro neem. Ik voel me veel beter met organiseren op de achtergrond."
...

Het had een beetje voeten in de aarde vooraleer we met de nieuwe KMO-manager van de stad Roeselare rond de tafel zaten voor een interview. Stond Bart niet echt te springen voor een interview? "Neen, het was gewoon een kwestie van timing. Maar het klopt dat ik niet graag in de schijnwerpers sta of de micro neem. Ik voel me veel beter met organiseren op de achtergrond."En dat heb je gedaan van toen je afgestudeerd was aan IPSOC en je begon bij het toenmalige NCMV, het latere Unizo?"Eigenlijk al van iets vroeger. Ik studeerde voor sociaal assistent en moest een stageplaats zoeken. Bij gebrek aan plaatsen voor sociaal assistenten kwam ik bij het NCMV terecht, dat toen geleid werd door André Pieters. Het was Geert Gekiere, de man van Rita Bertrem, die me onder zijn hoede nam. Hij gaf me ook de vrijheid om activiteiten te organiseren en te begeleiden. Toen hij het NCMV verliet en zelfstandig werd, kon ik meteen zijn plaats innemen toen ik afgestudeerd was. Ik was 21 jaar en de jongste NCMV-secretaris van Vlaanderen."Op een bepaald ogenblik kruist Karel Van Eetvelt je pad?"Ik was 23 jaar en we hadden in Roeselare al enkele speciallekes gedaan. We hadden infosessies voor onze leden gegeven en seminaries georganiseerd waarop we 100 tot 150 mensen mochten ontvangen. Men kende dat niet in andere provincies.""Karel Van Eetvelt was dan net gestart als secretaris-generaal van Nacebo, de bouwfederatie. Ik was hem blijkbaar opgevallen en hij vroeg mij om bij Nacebo te starten als directeur marketing."En dat is goed uitgedraaid?"Ik heb dat tien jaar gedaan en samen met ons team zijn we erin geslaagd om van 2.500 leden naar 8.000 leden te groeien. Daarna ben ik overgestapt naar de architectenfederatie van Unizo om hetzelfde te doen als bij Nacebo. We hebben gedurende acht jaar evenementen georganiseerd, vakbladen uitgegeven voor architecten, noem maar op. En we zijn enorm gegroeid van 500 naar 3.000 leden, wat nu nog steeds goed is voor de grootste architectenfederatie in Vlaanderen."Ondertussen werd Karel Van Eetvelt de grote baas van Unizo en hij trok aan je mouw?"Hij had mij al enkele keren gevraagd om hem naar Brussel te volgen, maar ik wilde dat niet. Ik zag het niet zitten om Roeselare achter te laten. Ik werkte wel vaak vanuit Brugge of Gent, maar kon iedere dag terug naar huis. Ik vond dat belangrijk."Uiteindelijk ben je gezwicht?"Ja, maar pas nadat we duidelijke afspraken hadden gemaakt. Eén daarvan was dat het maar een tijdelijke job zou zijn. Ik werd directeur marketing en communicatie bij Unizo en heb dat een drietal jaar gedaan vooraleer ik terugkeerde naar Nacebo. Ik ben toch zeer trots op een paar zaken die we hebben geïntroduceerd. We hebben de Dag van de Klant opnieuw op de sporen gezet en hebben ook de Dag van de Ondernemer opgestart. En dat laatste is echt een heel mooi event geworden."Je organiseert al van je 21ste voor ondernemers en handelaars. Je moet ongetwijfeld uit een commerce-gezin komen?"Absoluut niet, want mijn pa was bediende en mijn ma arbeidster. Maar organiseren en enthousiasmeren is iets wat ik altijd zeer graag heb gedaan. Ik zal wel nooit op het podium staan en de zaal animeren. Dat heb ik altijd overgelaten aan mensen zoals Karel Van Eetvelt en nu Kris Declercq. Die mensen hebben een ongelooflijke gave om mensen te begeesteren. Een bomvolle zaal is voor hen absoluut geen probleem."Hoe slaag je er steeds in om een vereniging mee te krijgen in je verhaal?"Je verhaal moet in de eerste plaats goed zijn en iedere medewerker is even belangrijk. Mensen waarderen dat, net zoals het feit dat je als organisator als eerste begint en als laatste stopt. Ook probeer ik iedere medewerker persoonlijk te bedanken en een klein geschenkje te geven indien mogelijk."Nu ben je KMO-manager van de stad Roeselare. Weggeplukt bij Unizo door een headhunter?"Zeker niet. Toen ik hoorde van de vacature heb ik in alle anonimiteit de testen en proeven meegedaan. En ik moet goed gescoord hebben, want begin december mocht ik starten als nieuwe KMO-manager van de stad. Wat mijn job is? Vooral niet voor de voeten lopen van onze ondernemers (lacht). Ik zie me vooral als de verbindingsman die faciliteert en initiatieven ontwikkelt."Waar zie je jezelf binnen tien jaar?"Op het stadhuis. Ik doe mijn job graag en er hangt een sfeer van collegialiteit en van 'samen vooruit willen' met de stad. En ik zit geen 70.000 km meer per jaar in de auto, ik rij nu meestal met de fiets naar het werk (lacht)."