Zaterdag was het zo druk in Oostende dat de burgemeester op een bepaald moment moest ingrijpen. De westelijke strekdam werd afgesloten en op de zeedijk werd éénrichtingsverkeer ingevoerd. "We hadden nooit gedacht dat zoveel mensen naar Oostende zouden komen met alle winkels en horeca dicht. Maar dat gebeurt dus toch. Samen met de politie stelde ik zelf vast dat het moeilijk was om afstand te houden op de zeedijk, hoewel iedereen natuurlijk wel mondmaskers draagt. En de mensen wandelen toch de strekdam op, ook al zien ze dat het er druk is."
...

Zaterdag was het zo druk in Oostende dat de burgemeester op een bepaald moment moest ingrijpen. De westelijke strekdam werd afgesloten en op de zeedijk werd éénrichtingsverkeer ingevoerd. "We hadden nooit gedacht dat zoveel mensen naar Oostende zouden komen met alle winkels en horeca dicht. Maar dat gebeurt dus toch. Samen met de politie stelde ik zelf vast dat het moeilijk was om afstand te houden op de zeedijk, hoewel iedereen natuurlijk wel mondmaskers draagt. En de mensen wandelen toch de strekdam op, ook al zien ze dat het er druk is.""Heel wat mensen kwamen met de auto naar Oostende, maar de parkings in het centrum waren niet vol. De mensen met de auto kwamen vooral naar de Oosteroever en Mariakerke. Ik vermoed dat het ging om mensen uit Oostende zelf en uit de regio", zegt de burgemeester. "Maar in het centrum waren vooral mensen die met de trein waren gekomen. Het was weer een mensenzee die uit de treinen stapte en intussen kreeg ik de bevestiging dat zaterdag ruim 8.000 reizigers naar Oostende spoorden. Dat is vergelijkbaar met een goede zomerdag. Herinner je dat we deze zomer niet meer dan 10.000 mensen per dag met de trein naar Oostende lieten komen.""Ik heb uiteraard niets tegen treinreizigers. Maar het probleem in coronatijden is dat je hen niet kan spreiden. Zij blijven op wandelafstand van het station. Op piekmomenten, rond 15, 15.30 uur, is het dan vol bij ons. Maar vooraf kan je dat niet weten. Ik kan het centrum van Oostende ook niet afzetten, want dan is er op andere plaatsen een te grote concentratie. Ik zal de nieuwe minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo) dan ook vragen om de maandelijkse gratis treintickets tijdelijk op te schorten. Die moeten normaal voor einde maart opgebruikt zijn. Maar het is logisch om ze op te schorten zolang alles dicht is en de termijn daarna te verlengen.""De Zoo van Antwerpen, Pairi Daiza, Plopsaland, musea... alle attracties die je anders met de trein bezoekt, zijn dicht. Er is maar één grote publiekstrekker meer over: de zee", verklaart Tommelein de drukte aan de kust, of toch in de badplaatsen met station. "Maar er is veel frustratie bij onze ondernemers: er komen duizenden mensen naar zee, maar ze verteren niets. Je ziet ze picknicken of meegebrachte drankjes nuttigen op banken en op pleinen. Ik heb daar veel sympathie voor, maar het is niet leuk voor onze handelaars. Wij hebben ook de accommodatie niet om iedereen goed te ontvangen. We zetten al extra toiletten bij, maar het is niet zo simpel om er nog meer te voorzien", aldus Bart Tommelein."In het station zelf waren er geen problemen door de grote drukte, maar ik vraag me toch af hoe ze het gedaan hebben. De NMBS had geen extra treinen ingelegd. Als er dan 8.000 mensen naar zee komen, denk ik toch dat de wagons overvol hebben gezeten. Ik wil deze zaak niet op de spits drijven, maar ik vraag als burgemeester toch om die gratis treintickets op te schorten. En intussen zorgen wij in onze stad verder voor een gerichte aanpak bij problemen, zoals we nu bezig zijn. Ik denk dat dat ook de meest voor de hand liggende aanpak is."