Baksteenproducent Wienerberger voor het eerst níet op Batibouw te vinden

Eind deze maand slaat in Brussels Expo de grootste bouwbeurs van het land opnieuw de tenten op, maar voor het eerst zal Wienerberger, een van de grootste baksteenproducenten van het land, er niet te vinden zijn. “De tijden zijn veranderd”, stelt commercieel directeur Katrien Nottebaert. “Wie bouwplannen heeft, mikt niet langer op één beurs, maar zoekt zijn informatie via andere kanalen. Daarom willen we inzetten op onze eigen showrooms en evenementen.”

Commercieel directeur Katrien Nottebaert. “Wie bouwplannen heeft, mikt niet langer op één beurs, maar zoekt zijn informatie via andere kanalen. © JOKE COUVREUR

Voor alle duidelijkheid: de Belg is nog altijd geboren met de spreekwoordelijke baksteen in de maag. We bouwen en verbouwen meer dan ooit, maar gek genoeg neemt de populariteit van Batibouw langzaam maar zeker af. Iets wat ook Wienerberger, een van de grootste baksteenproducenten van België, niet ontgaan is. Voor het eerst sinds de oprichting in 1960 strijken ze straks niet met een eigen stand neer in de hoofdstad. Opmerkelijk, want vorig jaar besloeg de ruimte van het Kortrijkse bedrijf op Batibouw net geen duizend vierkante meter. Goed voor de grootste stand van alle exposanten. De beslissing namen ze in onderling overleg met collega-producenten Nelissen, Vandersanden en Vandemoortel. Ook zij zijn straks niet op de beurs terug te vinden.

Hoogmis van de bouw?

Toch steekt er een logische verklaring achter het besluit, zo duidt commercieel directeur Katrien Nottebaert. “Batibouw blijft de grootste bouwbeurs van ons land, maar de bezoekersaantallen lopen al enkele jaren achteruit. De belangstelling verschuift. Mensen richten hun pijlen niet langer op één beurs, maar zoeken hun informatie via alle mogelijke kanalen: online, showrooms van producenten… Vroeger was Batibouw dé hoogmis voor de bouwsector, nu is het een van de vele segmenten om je producten aan de man te brengen. Bovendien is zo’n elfdaagse beurs ook best intensief. Ons verkoopteam is daar haast de klok rond aanwezig en kan die periode de baan niet op. We hebben Batibouw gevraagd om hun formule onder de loep te nemen. Waarom niet om de twee jaar organiseren? Dat kan het gegeven opnieuw aantrekkelijker maken.”

We hebben Batibouw gevraagd om hun formule onder de loep te nemen – Katrien Nottebaert

Toch schakelt Wienerberger begin maart een versnelling hoger. “In onze twee grote toonzalen in Kortrijk en Londerzeel houden we een soort mini-Batibouw en ook onze vertrouwde cashbackactie, waarbij klanten tot 325 euro van hun aankoopbedrag teruggestort kunnen krijgen, loopt opnieuw. Niet enkel tijdens de elf Batibouw-dagen, maar van 24 februari tot 23 maart. Daarnaast gaan we ook voor een duidelijke aanwezigheid op televisie, radio en onlinekanalen.”

Nog een traditie tijdens Batibouw is het voorstellen van nieuwe producten en technieken. “Eigenlijk doen we dat het hele jaar door, maar ook nu lossen we enkele innovatieve zaken”, klinkt het. “In 2018 focusten we op energiezuinig renoveren, vorig jaar hebben we onze waterpasserende kleiklinker voorgesteld, nu zetten we circulair bouwen in de spotlights.” Volgens Katrien Nottebaert dé toekomst van de bouwsector. “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, het is aan ons om de aannemer en dakdekker de middelen en technieken te geven om er op een efficiënte en betaalbare manier mee om te gaan, altijd met het esthetische aspect in het achterhoofd.”

Proefproject

Daarom volgt Wienerberger momenteel in Kortrijk een testcase op, waar in de Tuinwijk enkele huizen onder handen worden genomen. Achttien woningen van de sociale huisvestingsmaatschappij Wonen Regio Kortrijk worden volledig afgebroken en met de gerecupereerde bakstenen en dakpannen, aangevuld met nieuwe materialen, worden ter plaatse 31 nieuwe huizen gebouwd. “Die zullen gemetseld worden met kalkmortel in plaats van traditionele mortel. Het grote voordeel is dat, als de bouwmaterialen ooit opnieuw gebruikt moeten worden, die veel makkelijker gerecupereerd kunnen worden. Kalkmortel heeft alle goeie eigenschappen van gewoon cement. Bij deze pionierscase ondersteunt Wienerberger het nodige onderzoek.”

Een van onze grote troeven is onze lokale verankeringen. We hebben achttien kleigroeves met telkens een eigen fabriek en onze producten worden in België afgezet – Katrien Nottebaert

De toekomst van de bouwsector ziet Wienerberger positief in. “Het orderboekje van onze klanten loopt goed vol. Maar we moeten competitief blijven en zowel de particuliere als professionele klant telkens innoverende producten en werkwijzen aanbieden. Dat houdt ons scherp. Een van onze grote troeven is onze lokale verankering. De producten die wij aanbieden op de Belgische markt, worden maximaal geproduceerd met hier ontgonnen grondstoffen. We hebben achttien kleigroeves met telkens een eigen fabriek en onze producten worden ook in België afgezet. Dat houdt onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk.”

Wienerberger heeft zo’n 1.100 werknemers in dienst. In 2018 klokte het af op een omzet van 292,5 miljoen euro.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.